|
کدخبر: 285728

نظارت بر روی باغ وحش ها بیشتر می‌شود

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از نظارت دقیق بر محل های نگهداری حیات وحش در شهرداری خبر داد.

سعید احمری از نظارت دقیق‌تر بر نگهداری حیات وحش در مجموعه‌های شهرداری تهران مطابق الزامات نگهداری گونه‌های جانوری زنده با استانداردهای سازمان محیط زیست در این مراکز خبر داد و گفت: مراکز نگهداری از گونه‌های جانوری زنده تحت تملک شهرداری تهران، در داخل برخی بوستان‌های شاخص و در مقیاس کوچک‌تر از باغ وحش، احداث شده است که در این مراکز، گونه‌های جانوری زنده با رعایت استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست، نگهداری می‌شوند.

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سال ١٣٩٩ «دستورالعمل ایجاد و مدیریت باغ‌های وحش و پرندگان» توسط معاونت محیط‌زیست‌طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست بازنگری شده است. در این دستورالعمل ضوابط کلی همچون رعایت وسعت محل مورد نظر، الزامات محل زیست، نگهداری و مطلوبیت زیستگاهی جانور، فهرست و مشخصات کامل و تغییرات آماری جانوران نگهداری شده، عدم خرید و فروش، ورود، صدور معاوضه و مبادله، عدم نگهداری جانوران وحشی نادر، عدم ایجاد اختلال آسایش محل برای شهروندان، رعایت تغذیه مناسب جانور، رعایت مسائل بهداشتی، اجرای مفاد «کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های حیوانات و گیاهان وحشی در معرض نابودی(CITES)» و عدم رهاسازی جانور، اشاره شده است.

وی اظهار کرد: در بازدیدهایی که توسط کارشناس اداره کل محیط زیست شهرداری تهران انجام می‌شود، الزامات مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرد و مراکز نگهداری گونه‌های جانوری زنده به صورت فصلی، موظف به تکمیل فرم‌های سه گانه سازمان حفاظت محیط‌زیست و ارسال برای اداره کل محیط‌زیست استان تهران هستند که فرم‌های مذکور شامل وضعیت باغ وحش، تغذیه و فهرست حیواناتی که در سه ماهه گذشته به باغ وحش وارد یا از آن خارج و یا در آن متولد یا تلف شده‌اند، است.

احمری در پایان عنوان کرد: در راستای ضرورت ساماندهی مراکز مذکور، مطابق ابلاغیه اداره کل محیط زیست استان تهران، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، پیگیر ثبت نام این مراکز در سامانه جامع محیط‌زیست https://iranemp.ir در راستای همکار مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست است.

منبع: مهر

ارسال نظر