|
کدخبر: 285138

کم آبی ها همچنان جبران نشد

میزان ریزش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا ۲۳ دی‌ماه به ۷۵ میلیمتر رسید.

ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۸۹.۸ میلیمتر، کاهش ۱۶ درصدی دارد.

همچنین میزان بارش از ابتدای مهر امسال تا ۲۳ دی‌ماه در مقایسه با ۸۳.۱ میلی‌متر بارش در زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

استان ایلام در بین استان‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ دی‌ماه با دریافت ۱۷۴.۵ میلیمتر بارش در مقایسه با ۹۶ میلیمتر بارش پارسال، با رشد ۸۱.۸ درصدی مقام پُربارش‌ترین استان‌های کشور را دارد.

استان قم نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۳ دی‌ماه با دریافت ۲۱ میلیمتر بارش در مقایسه با ۷۱ میلیمتر بارش پارسال با کاهش ۷۰.۴ درصد، دارای بیشترین کاهش بارندگی در بین استان‌های کشور است.

وضعیت بارش‌ها از نظر توزیع مکانی و زمانی، شرایط مطلوبی برای تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نبوده است، به‌طوری که میزان بارش در مناطق کویری حدود ۴۶ میلیمتر است در حالی‌که این رقم در استان‌های شمالی کشور به بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلیمتر افزایش می‌یابد و از نظر زمانی نیز پنج درصد بارش کشور در تابستان دریافت می‌شود و چندان کمکی در تأمین آب‌کشت‌های تابستانه و دائمی نمی‌کند. متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است، به‌طوری که میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر بوده، اما میانگین ۱۳ساله اخیر به ۲۳۲ میلیمتر کاهش‌یافته است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر