|
کدخبر: 284032 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

۱ میلیون بدهید گواهینامه بگیرید! / آمار عجیب از صدور مدارک جعلی

کانال ها و پیج های صدور مدارک ارزان و بی دردسر، برای فریب افرادی است که حوصله حضور در کلاس‌های رانندگی یا وقت مراجعه به مراکز قانونی را ندارند. البته سرنوشت تمامی این افراد تلخ است و دارایی خود را از دست می‌دهند.

جامعه ۱ میلیون بدهید گواهینامه بگیرید! / آمار عجیب از صدور مدارک جعلی

اگر گذری به اخبار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، بی‌شک با پدیده‌ای به نام صدور گواهینامه رانندگی جعلی برخورد خواهید کرد اما این پدیده نو‌ظهور چگونه به وجود آمد؟ افراد سودجو با روش‌های مختلف و تنها در قبال دریافت مبلغی ناچیز، ادعای جعل و فروش گواهینامه رانندگی می‌کنند. این سودجویی‌ها در خیلی موارد باعث ضرر سفارش دهنده می‌شود. چرا که جاعل بدون دیده شدن با فریب طرف مقابل هزینه را از فرد دریافت کرده و دیگر خبری از فرد نخواهد بود.

مدرک-استعلام۹

صدور  گواهی نامه هزینه بالایی به همراه دارد. این کانال‌ها با گرفتن ۱میلیون تومان به عنوان پول پیش به شما پیشنهاد می دهند تا در کم‌ترین زمان ممکن و بی دردسر گواهی نامه برای شما صادر می کنند. افرادی که وقت و حوصله شرکت در کلاس‌های رانندگی را ندارند، امکان صدور انواع گواهی نامه فراهم است. این سوال پیش می‌آید، کسی که هیچ توانایی در رانندگی ندارد و حتما باید برای آموزش به کلاس‌های رانندگی مراجعه کند، چرا باید بدون در نظر گرفتن آموزش‌های لازم، دریافت این مدرک برای او راحت باشد؟ با توجه به اینکه شرکت در کلاس‌های رانندگی بسیار هزینه‌بر خواهد بود، شخصی که به دنبال گواهی نامه است، فریب خورده و مبلغ را پرداخت می کند اما دیگر از پول و گواهی نامه خبری نیست.

مدرک-استعلام

البته بحث مدارک تنها به گواهینامه خلاصه نمی‌شود و ممکن کیف مدارک خود را نیز گم کرده باشید و یا برای گرفتن یک مدرک از دانشگاه وقت و حوصله کافی برای پیگیری دریافت و صدور مجدد آن‌ها را نداشته باشد. در این میان، افرادی که برای سودجویی و بیشتر به قصد کلاهبرداری، سایت و کانال‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند، تحت این عنوان که به راحتی مدرک بگیرید. شما را فریب میدهند. در قسمت توضیحات این کانال‌ها، مطالبی درج می‌شود که برای هر خواننده‌ای ممکن جذاب به نظر برسد. یکی از همین کانال‌ها که اقدام به ساخت مدارک می‌کند، در قسمت توضیحات فعالیت‌های خود را توضیح داده است که در ادامه تصویری از این کانال را مشاهده می‌کنید.

مدرک-استعلام۶

گویا همه کار از این کانال بر می‌آید. از صفر کردن خلافی خودرو گرفته تا تحویل مدارک دانشگاهی و هر مدرکی که شما نیاز داشته باشید. زمانی که با شماره درج شده تماس گرفتیم، اندکی اطلاعات به‌دست آوردیم. شخصی که پشت خط بود گفت، ۷۰درصد مبلغ را به عنوان پول پیش گرفته و الباقی را نیز پس از تحویل مدرک دریافت خواهد کرد. نمونه‌ای از کارهای خود را نیز در کانال برای جذب مخاطبان بارگزاری کرده‌اند.

مدرک-استعلام۱۰

مدرک-استعلام-۳

در ادامه این مکالمه، شخصی که وظیفه راهنمایی کردن مخاطبان را داشت گفت؛ تمام این مدارک دارای استعلام هستند. البته در گذشته تجربه داشتیم که افرادی به قصد خالی کردن جیب دیگران، دست به راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی زده و به دروغ می‌گویند که مدارک صادره، کاملا قانونی است.

از شخصی که پشت خط داشت بنده را راهنمایی می‌کرد در ارتباط با صفر کردن خلافی خودرو پرسیدم و او گفت که اگر خودرو شما زیر ۴ میلیون تومان خلافی داشته باشد، آن را صفر خواهم کرد و مبلغ ۲میلیون هم دریافت می‌کنم. در ادامه مدعی شد که تمام ۲ میلیون تومان هم در ابتدا دریافت خواهم کرد.

شما شریک جرم هستید

این معظل اجتماعی با توجه به بالا رفتن هزینه صدور گواهینامه زیاد شده است و همیشه اخباری از دستگیری باند‌های کلاهبرداری، اخاذی و جاعل در رسانه‌ها می‌توانید پیدا کنید. مدارک جعلی جدا از اینکه با هزینه ناچیز یک راه چند ماهه و قانونی را دور میزند بیشتر افراد را ترغیب می‌شوند از این راه غیر قانونی استفاده کنند، بدون اینکه از عواقب آن اطلاع داشته باشند.

وقتی هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید توسط طرف مقابل به نوعی خورده شود، دست شما به هیچ جا بند نیست، نه می‌توانید از طریق قانون پیگری کنید نه اینکه می‌توانید جبرات پول از دست رفته را داشته باشید چرا که به طور قانونی شما معاون جرم بوده و عواقب قانونی در پی دارد‌. در واقع مبلغی را که برای دریافت مدارک واریز کرده اید، دیگر قابل پیگیری نخواهد بود و شما باید با پولی که پرداخت کرده‌اید خداحافظی کنید.

نظر ۲نفر از کاربران درباره کانال‌ها

مدرک-استعلام۸

نکته‌ای دیگر در قسمت توضیحات و همچنین عکس‌های موجود داخل کانال به چشم می‌خورد. صدور کارت اقامت برای اتباع افغانی است. اگر شخصی غیر قانونی وارد کشور شده است، چطور برایش مدرک اقامت را به صورت قانونی تهیه می کنند. بیشتر افرادی که به ایران از کشور افغانستان سفر می‌کنند، فاقد مدارک هویتی هستند اما در این کانال برایشان این امکان فراهم بود تا بدون هیچ زحمتی، کارت اقامت را دریافت کنند. چنین چیزی کاملا غیر قانونی انجام می‌شود و فقط از طریق مراکز پلیس +۱۰ قابل پیگیری و صدور است.

مدرک-استعلام-۱۱

همچنین صدور یک مدرک دیگر کاملا عجیب را مشاهده کردیم. صدور کارت واکسن هم جعلی شد. مگر می‌شود کسی که واکسن نزده، کارت واکسن برایش صادر شود؟ چنین اقدامی جز فریب نخواهد بود. حتی اگر این کانال‌ها و شرکت‌های صدور مدارک راست بگویند و مدرک را تحویل دهند، شخصی که با کارت واکسن جعلی، وارد کار می‌شود، شخص کارفرما را نیز فریب می‌دهد.

مدرک-استعلام-۱۲

 

لازم به ذکر است، نباید فریب چنین کانال و سایت هایی را بخوریم و خودمان با صبر و حوصله و از مراکز قانونی اقدام به دریافت مدارک نیاز کنیم. چراکه در هر ۲صورت، شخصی که چیزی از دست می‌دهد، خودمان هستیم. اگر پولمان از دست برود، به هیچ مرکزی نمی‌توانیم شکایت کنیم و اگر هم مدارک به دستمان برسد، با فریب دیگران، کارمان را پیش خواهیم برد.

 

 

 

  • محسن نیازی ارسالی در

    من شنوایی دارم برای گواهینامه پایه دو به ما نمیداهت چکار کنم برای ما راهنمایی کن

  • حبیب باکند ارسالی در

    خرید گواهینامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها