|
کدخبر: 269996 امیرمحمد درویش

گزارش گسترش نیوز از چالش های سایت همسریابی؛

انتخاب همسر با یک کلیک / نارضایتی از سایت های همسریابی بالا گرفت

سایت های همسریابی، متقاضیان زیادی دارد. اما گویا ضرری که به کاربران می زند بیش تر از سود آن است و اکثر این سایت ها اقدام به کلاهبرداری می کنند.

جامعه انتخاب همسر با یک کلیک / نارضایتی از سایت های همسریابی بالا گرفت

ازدواج موفق در دنیای آشفته ی این روزها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوانان شده است. در گذشته ازدواج‌ها با دخالت مستقیم خانواده‌ها صورت می‌گرفت و دختر و پسر کم‌ترین نقش را در انتخاب همسر خود داشتند. رفته رفته این ازدواج‌های سنتی شکلی جدید به خود گرفت و محل هایی مثل دانشگاه و سرکار موجب ایجاد آشنایی بین دختر و پسر شد و این نیز موجب دخالت کمتر والدین و الویت قرار گرفتن سلیقه و انتخاب فرزندان شد.

سایت همسریابی چیست؟

با گذشت زمان، سایت هایی تحت عنوان همسریابی راه‌اندازی شدند. شخصی که به دنبال همسر آینده خود می‌گردد در این سایت ثبت نام کرده و فرد مورد نظر به او معرفی می‌شود. اما تعداد بسیار بالایی از این سایت‌ها اقدام به کلاهبرداری از متقاضیان کرده‌اند. شیوه آنها به این صورت بود که در ازای ثبت نام، مبلغ بالایی را دریافت می‌کردند و دیگر خبری از آنها نمی‌شد.

تعداد افرادی که در این سایت‌ها ثبت نام می‌کنند آمار افزایشی داشته است. اما این سایت ها چقدر می‌تواند برای انتخاب یک شریک زندگی تاثیر‌گذار باشد؟ آیا دوام زندگی در این ازدواج‌ها زیاد است؟ مراحل آشنایی در این سبک از آشنایی به چه صورت انجام می‌شود؟ در این گزارش تعدادی از آگهی هایی که مربوط به همسریابی است را برسی کردیم.

 

در قسمت تماس با ما، سوالی را مبنی بر شیوه معرفی و نحوه کار سایت پرسیدم، در جواب گفت: پس از آنکه دو نفر درخواست آشنایی را تایید کردند، معرف با آقا پسر تماس گرفته و معرفی دخترخانم را انجام می‌دهد. پس از تایید آقا پسر معرف با دخترخانم تماس می‌گیرد و معرفی آقا پسر را انجام می‌دهد. در صورت تایید دخترخانم؛ مطابق با شان خانوادگی، اطلاعات تماس ایشان به آقا پسر و خانواده شان اعلام می‌شود. معرف مانند یک پشتیبان در تمام مراحل آشنایی همراه شماست و شما را راهنمایی می‌کند.

ارائه گزارش به معرف باعث می‌شود که مراحل معرفی دقیق و بدون آسیب پیش برود. در صورتی که بنا به هر دلیلی معرفی کنسل شود تنها معرف می‌تواند لغو معرفی را در سامانه ثبت کند و پرونده دخترخانم و آقاپسر را برای انتخابهای بعدی آزادکند. به همین دلیل، همکاری در تمامی مراحل با معرف، نفع طرفین است.

صحبت‌های زیادی در ارتباط با این سایت‌ها وجود دارد و بسیاری از کاربران از نحوه خدمتی که ارائه می‌شود گله مند هستند.

گلایه کاربران از سایت همسریابی

برای مثال آقایی که در این سایت ثبت نام کرده بود گفت: «چرا زمانی که درخواست میزنیم پس از ۱ روز جوابی از طرف مقابل نمی‌آید یا بعضی از آخرین بازدید‌ها خط تیره است؟ چرا وقتی درخواستی جایگزین می‌شود طرف مقابل از لیست حذف می‌شود؟»

شخصی دیگر، مبلغی را پرداخت کرده بود اما نتیجه‌ای برای او نداشت و گلایه خود را این گونه عنوان کرده « با وجود گذشت این همه وقت حتی یک نفر معرفی هم نشده در واقع فقط هزینه بسته پرداخت میکنیم و همه یا رد میشه یا اصلا طرف جواب نمیده در واقع اصلا معرفی صورت نمیگیره فقط ی تایم طولانی وقت تلف کردنه که ادم نمیدونه باید چکار کنه»

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران به آن اشاره کردند این است که اتباع بیگانه هم در این سایت ثبت نام کردند که ظاهرا مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

 

یکی دیگر از کاربران گلایه خود را این طور مطرح کرد « نمی‌دونم این چه مدل معرفی کردن هست. من نوشتم مذهبیم ولی شخصی که معرفی می‌کنه گاهی روزه میگیره یا خمس نمیده. من نوشتم حتما چادری باشه مانتویی معرفی میکنین. میگم مقید به مذهب باشه. معرفی کردین طرف مقید به مسائل مذهبی نیست. اصلا الکی تیک زدیم انگار که معیارمون چیه»

نظرات دیگری هم وجود دارد. برای مثال، معرفی افراد اشتباه با معیار‌های متفاوت از دیگر چیزهایی است که کاربران به آن واکنش نشان دادند.

هستند کسانی که از همین راه ازدواج کرده و زندگی خوبی دارند. در همین راستا، گپ کوتاهی داشتیم با فردی که از طریق سایت همسریابی ازدواج کرده است. او در این گپ کوتاه گفت: « مدت‌ها بود دنبال شریک زندگی می‌گشتم اما نمی‌تونستم توی خیابون کسی رو پیدا کنم. تا اینکه یکی از دوستام این سایتو بهم معرفی کرد. اولش خیلی توجه نکردم ولی بعد، ثبت نام کردم و تونستم با یک نفر آشنا بشم. بعد از دو روز از طریق یک پشتیبان، خانواده‌ها آشنا شدن و بعدشم مراسم و ازدواج.»

کارشناسان خانواده، نظریه هایی را در ارتباط با انتخاب همسر، به خصوص از سایت همسریابی ارائه کرده‌اند.

سید حسن موسوی چلک، کارشناس خانواده گفت: یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر فرد در زندگی شخصی و اجتماعی‌اش، انتخاب شریک زندگی یا همسر است.

وی افزود: موضوعی که آرامش یا عدم آرامش بعد از تشکیل خانواده را می‌تواند به دنبال داشته باشد. بی‌دلیل نیست که در مبانی فرهنگی و دینی ما بر اهمیت ازدواج تأکید کرده‌اند؛ آن‌هم به واسطه کارکردهایی که دارد.

موسوی ادامه داد: وقتی به آنچه درحال‌حاضر در جامعه می‌گذرد نیم‌نگاهی کنیم، متوجه می‌شویم که ازدواج دائم در دو دهه اخیر عمدتا روند رو به کاهشی داشته؛ این در حالی است که آمار افراد در سن ازدواج به دلیل ساختار جمعیتی موجودمان، رو به افزایش است. مطابق با آخرین آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، بین ۹تا۱۰ میلیون نفر در سن ازدواج در کشور داریم و در کنار این مباحث بالارفتن میانگین سن ازدواج هم مسئله مهم دیگری است.

این کارشناس خانواده اظهار کرد: طبیعتا شرایط اقتصادی هم در بروز چنین وضعیتی تأثیرگذار بوده و نمی‌توان منکر این شرایط شد. اما در کنار اینها، موضوع دیگر، سبک زندگی جدیدی است که مردم به‌ویژه جوانان برای خودشان انتخاب کرده‌اند. وجود این شرایط، بالارفتن سن ازدواج، میل کمتر جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده، مشکلات اقتصادی و اجتماعی بهانه‌ای شده تا جوانان به سمت استفاده از فضاهای مجازی در قالب کانال‌های همسریابی یا مراکز مجازی همسریابی در جامعه گرایش یابند. تحلیل و ارزیابی شخص من این است که نمی‌توانیم اثربخشی لازم را در حوزه کانال‌های همسریابی داشته‌ باشیم. چه‌بسا این قبیل فضاها می‌توانند کلاهبرداری‌های فراوان یا مشکلاتی را برای افراد ایجاد کنند. البته این را هم باید اشاره کرد که شاید بخش قابل‌توجهی از اطلاعاتی که افراد در این کانال‌ها به اشتراک می‌گذارند، اطلاعات واقعی نباشد.

وی گفت: گاهی مواقع در قالب شوخی، گاهی برای سوءاستفاده و حتی گاهی هم افرادی از روی کنجکاوی ممکن است در این کانال‌ها ثبت‌نام‌ کنند. موضوعی که باید در این بخش اشاره شود، آن است که فردی که در محیط زندگی و اجتماعی‌اش نمی‌تواند شریک زندگی مناسب و قابل اعتماد و قابل اتکایی را انتخاب کند، بدون شک از طریق کانال‌های همسریابی نیز نخواهد توانست. حتی اگر از این طریق همسری هم انتخاب کند، بدون شناخت یا با شناخت مجازی، زندگی خوبی همراه با رضایت نخواهد داشت.

او در ادامه خاطر نشان کرد: ازدواج، کالا نیست که از دیجی‌کالا بخرید. دیجی‌همسر نمی‌تواند همسر مناسبی برای فرد باشد. اگر کالایی از فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌ها خریداری کنید، ضمانت پس از فروش دارد که چنانچه از کیفیت کالا رضایت نداشته باشید، راه‌هایی برای بازگرداندن و جبران ضرر و زیان وجود دارد، اما در دیجی‌همسر چنین اتفاقی نخواهد افتاد و حتی در بیشتر مواقع نیز آینده افراد به‌صورت منفی تحت‌الشعاع شرایطی سخت و پرچالش یا معضل قرار خواهد گرفت؛ به همین دلیل مردم نباید به این سایت‌ها و کانال‌های همسریابی اعتماد کنند.

  • AbdulQadir Hamidi ارسالی در

    بسیار زیباست این برنامه تشکر ازاین که این برنامه را ساختین.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها