|
کدخبر: 283891 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

غذاهای سالم و نسبتا ارزان / خوردن کباب و خورشتی که گوشت ندارد!

تصور کنید به رستورانی دعوت شدید با انواع خورشت و کباب‌های رنگارنگی که هیچ گوشت قرمزی ندارد! شاید عجیب به نظر برسد اما سبک زندگی گیاهخواری آنقدرها هم که تصور می کنید، کسالت آور نیست.

جامعه غذاهای سالم و نسبتا ارزان / خوردن کباب و خورشتی که گوشت ندارد!

گیاهخواری شاید تصمیم سختی به نظر برسد اما اگر در طول زندگی‌تان به یک گیاه‌خوار برخورد کنید، می‌بینید که از انتخاب‌شان کاملا رضایت دارند. گیاهخواری شیوه‌ای از سبک زندگی است که یا به هدف سلامتی گرفته شده است و یا به دلایل اخلاقی و به نیت حمایت از محیط زیست و جانوران به آن رسیده اند. در این رژیم خوردن هر گونه گوشت، تخم مرغ و لبنیات ممنوع است و به جای همه این‌ها گیاه جایگزین می‌شود.

گیاهی

جذابیت فقط در غذاهای گوشتی نیست!

تصور عموم مردم این است که انتخاب گیاهخواری، شیوه کسالت آوری است. اغلب فکر می‌کنند تنوع غذایی در این سبک زندگی محدود است و بسیاری از غذاهای مورد علاقه‌شان حذف می‌شود. اما با نگاهی به فهرست غذاهای گیاهی در رستوران‌های مخصوص گیاهخواران متوجه می‌شویم، این سبک غذایی نه تنها محدودتان نمی‌کند بلکه حتی باعث می‌شود با دنیایی از غذاهای سالم آشنا شوید.

شاید برخی رستوران‌های گیاهی به دلیل استفاده از سبزیجات خارجی و لاکچری منوهای گرانی داشته باشند اما اغلب غذاهای گیاهی در مقایسه با غذاهای گوشتی گران به نظر نمی‌آیند. در بین پروتئین‌های گیاهی آجیل‌ها مثل بادام در دسته گران ترین‌ها هستند و در بین میوه‌ها نیز آووکادو در دسته گران‌ترین مواد اولیه به شمار می‌رود. جالب است بدانید که ۲ مواد غذایی به نام‌های مامسان و کینوا در دسته گوشت‌های گیاهی است که حتی قابلیت کباب شدن هم دارند. مطمئنا با این دو گوشت گیاهی انواع خورشت و کباب‌های سنتی به شیوه گیاهی امکان طبخ شدن دارند.

 

غذای-گیاهی

انواع غذاهای محبوب مدرن و سنتی مثل پیتزا، لازانیا، دلمه، ساندویچ و حتی کباب‌های گیاهی در بین غذای گیاهخواران دیده می‌شود. با نگاهی به ظاهر نهایی غذاها حتی متوجه نمی‌شوید این غذا کاملا گیاهی است. غذاهای خوش رنگ و لعابی که میل هر بیننده‌ای را تحریک می‌کند تا برای یکبار هم شده این مدل غذاها را امتحان کنند.

 

غذاهای-گیاهی

فواید خوردن غذای گیاهی

در اغلب رژیم‌های سالم خواری توصیه به خوردن سبزیجات شده است و آن به خاطر داشتن فیبر بالای خوردنی‌های گیاهی است. غذاهای گیاهی معمولا کم روغن هستتند و سبزیجات در حد امکان خیلی کم پخته می‌شود تا خاصیت اصلی آن از بین نرود. کالری کم، فراوانی آنتی اکسیدان‌ها و سرشار بودن از مواد مغذی جزء ویژگی اصلی غذاهای گیاهی است. با انتخاب گیاهخواری به جرات می‌توان گفت خطر بروز چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سکته مغزی و انواع سرطان دور می‌شود. با خوردن غذای گیاهی کاملا احساس می‌کند که اندازه یک غذای پر روغن گوشتی، احساس سنگینی نمی‌کنید، چرا که این غذاها چربی اشباع و کلسترول کمی دارند.

اولین سوال برای کسی که می‌خواهد گوشت را حذف کند، خطر کمبود دریافت پروتئین است اما جالب اینجا است که غذاهای گیاهی هم حاوی پروتئین هستند و از این بابت خللی ایجاد نخواهد شد. حتی پروتئین‌های گیاهی باعث می‌شوند، چربی‌های خون کاهش پیدا کرده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند.

غذای گیاهی در هر رستورانی پیدا می‌شود؟

با پیشرفت زندگی در جوامع و ریسک‌های موجود برای ساکنین کلانشهرها، افراد زیادی به سمت گیاهخواری رو آورده‌اند. گیاهخواری دیگر یک روش درمانی نیست و به سبکی برای زندگی سالم تبدیل شده است. طبیعتا سرمایه‌گذاران و افرادی که هوش اقتصادی بالایی دارند، طبق نیاز جامعه حرکت می‌کنند. راه اندازی انواع رستوران‌های مخصوص گیاهخواران و حتی تولید غذاهای شرکتی و کارخانه‌ای مخصوص این گروه کاملا هوشمندانه است و از این بابت افراد نگران کمبود گزینه برای انتخاب نیستند. تنوع محصولات و غذاهای گیاهی طبق نیاز مصرف کنندگان پیش رفته است. هر چند نمی‌توان کتمان کرد که غذای گیاهی آماده شده در آشپزخانه خودتان حتما خاصیت و فواید بیشتری دارد.

پاستا-گیاهی

تغییر سبک گسترده در زندگی یک گیاهخوار

گیاهخواری طبق اصول اخلاقی انتخاب ساده‌ای نیست. این شخص مخالف هر گونه استثمار و ظلم به حیوانات است. تمام روش‌های مخرب برای بدست آوردن غذا، مواد آرایشی و بهداشتی و حتی لباس هم نباید از حیوانات استفاده کند. طرز فکر یک گیاهخوار کاملا مشخص است. او خواستار حمایت از تمام جانوران است و برای همه آن‌ها حق حیات در نظر دارد. شاید باشند افرادی که در دوره‌ای کوتاه مدت به این شیوه زندگی رو بیاورند اما نتوانند به تمام قواعد آن پایبند باشند. بنابراین گیاهخواری تنها یک شیوه غذایی نیست و در تمام ابعاد زندگی فرد تاثیرگذار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها