|
کدخبر: 279658

صفر تا صد ماجرای ناآرامی ها در جوانرود و مهاباد / تیر اندازی به خانه های مردم صحت دارد؟

برخی شهرهای ایران از جمله مهاباد، جوانرود، پیرانشهر، چند روزی می شود که صحنه درگیری است.

جامعه صفر تا صد ماجرای ناآرامی ها در جوانرود و مهاباد / تیر اندازی به خانه های مردم صحت دارد؟

مشرق نوشت: یک مقام آگاه درباره تجمعات جوانرود اظهار کرد: عصر روز یکشنبه تعدادی از معترضان اقدام به ایجاد تظاهرات و ناامنی در برخی نقاط شهر جوانرود کردند که این ناآرامی‌ها به پس‌ از اذان مغرب نیز کشیده و درگیری‌ها بالا گرفت به‌طوری‌که شاهد حمله آشوبگران به اماکن دولتی و به آتش کشیدن ۲ واحد مسکونی در بلوک‌های سازمانی دولتی بودیم.

وقایع-جوانرود

وی افزود: با توسعه ناآرامی‌ها و افزایش درگیری ۳ نفر از معترضان به‌طرز مشکوکی کشته شدند.

این فرد با بیان این‌که طی ناآرامی‌های جسته و گریخته‌ حدود ۲ ماه اخیر نیروهای امنیتی و پلیس با خویشتن‌داری و مماشات با معترضان برخورد کرده و از سلاح جنگی استفاده نکرده‌اند، عنوان کرد: تمام تلاش طی این مدت آرام‌سازی و جلوگیری از هیجانات القایی به داخل شهر بوده‌ است.

 

جوانرود-اعتراض

این مقام آگاه اظهار کرد: با توجه به تأکید شورای تأمین خویشتن‌داری در مقابل با تظاهرکنندگان، سوالات جدی درباره این تیراندازی و حادثه وجود دارد که پس‌از بررسی‌ها اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

وی گفت: قرار است مراسم تشییع کشته‌شدگان روز گذشته امروز در این شهرستان برگزار شود.

لازم به ذکر است که شهرستان جوانرود از توابع استان کرمانشاه است.

خبرگزاری مهر، در ارتباط با حوادث اخیر این فیلم را منتشر کرد

روزنامه هم میهن نوشت: جلال محمودزاده، نماینده مهاباد درباره حوادث مهاباد گفت: مردم تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. این مناطق دست نیروهای امنیتی بود، اما نمی‌دانم کدام‌یک از نیروها به خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند.

 

مهاباد-۶

اعتراضات اقشار مختلف ادامه دارد و هر روز شاهد ناآرامی در برخی شهرهای بزرگ و کوچک هستیم. این تنش‌ها را می‌توان در نبود وجود فضای گفت‌وگو، فقدان پاسخگویی و بی‌توجهی به مطالبات معترضان و وجود رفتارها و گفتارهایی جست‌وجو کرد که نتیجه آن بروز خشونت است. هر بار اخباری از جان باختن مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی منتشر می‌شود. اگرچه هنوز تعداد کشته‌ها و حتی دستگیرشدگان اعتراضات به‌طور رسمی از سوی نهادهای ذی‌صلاح اعلام نشده است اما آمارهای متعددی در این باره منتشر می‌شود. در چند روز گذشته بعد از حادثه تلخ در ایذه، بار دیگر شهر مهاباد ناآرام شده است، به‌طوری‌که اخبار نگران‌کننده‌ای درباره این ناآرامی‌ها در رسانه‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌شود.

تعداد کشته‌شدگان مهاباد از زبان نماینده مجلس

محمودزاده درباره تنش‌های اخیر در مهاباد توضیح داد:«ماجرا از ۵ آبان بود که جوانی در اعتراضات کشته شد. مردم در بازگشت از مراسم تشییع این جوان مورد برخورد قرار گرفتند و عده‌ای با شلیک گلوله جنگی شش نفر دیگر را نیز کشتند. یعنی از ۵ آبان تا حدود دهم آبان هفت نفر کشته شدند. اعتراضات به صورت پراکنده ادامه داشت تا اینکه در دو سه روز گذشته یک جوان کشته شد که در بازگشت از مراسم تشییع او سه نفر دیگر هم به وسیله گلوله جنگی کشته شدند. ما این وضعیت را از وزارت کشور پیگیری کردیم و وزیر کشور در کمیسیون شوراها و امنیت داخلی حاضر شد. ما از پاسخ وزیر کشور قانع نشدیم، درحالی‌که انتظار داشتیم افرادی که در پنجم آبان‌ماه به صورت مستقیم با گلوله جنگی به مردم شلیک کردند را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنند.» او با تاکید براینکه تاکنون هیچ فردی را به عنوان متهم نه به من که نماینده مردم هستم و نه به خانواده‌های داغدار معرفی نکرده‌اند، گفت:‌ «علاوه بر این چهار نفر دیگر هم به کشته‌شده‌ها اضافه شده است. تلاش‌ها برای شناسایی ادامه دارد و پرونده‌ها در حال پیگیری هستند. متاسفانه به جای اینکه این موضوع‌ مورد پیگیری قرار گیرد، یکی از ارگان‌ها با عنوان تشویش اذهان عمومی از من شکایت کرده است.»

پیرانشهر-اعتراض

 

کردستان-درگیری

ارسال نظر