|
کدخبر: 278517

بهتر است شهردار را شوراها انتخاب کنند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهتر است شهردار را شوراها انتخاب کنند زیرا شوراها در موضوعات شهری تخصص دارند.

جامعه بهتر است شهردار را شوراها انتخاب کنند

مهدی چمران در شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها که در شورای شهر تهران در حال برگزاری است، اظهارداشت: تشکیل شوراها در ۱۴ اردبیهشت ماه سال ۵۸ با فرمان حضرت امام تشکیل شد.

وی با بیان اینکه به دلیل جنگ تحمیلی و درگیری‌های آن زمان این مهم بر زمین ماند، گفت: در سال ۱۳۷۷ اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد.

چمران ادامه داد: تاخیر در تاسیس منجر به عقب ماندگی شوراها از مسائل خود شد و وقتی قانون برای شوراها می‌نوشتند شورایی وجود نداشت تا از حق خود دفاع کند.

چمران با بیان اینکه هم اکنون نیز برای نوشتن قانون جدید و اصلاح آن با شوراها صحبت نمی‌کنند، گفت: حتی برای اصلاح قوانین هم با اعضای شورای عالی استان‌ها مشورت نمی‌شود و همین موضوع منجر به این می‌شود که قوانین مورد تایید شورایاران نیستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چهار چالش شوراها عنوان کرد: چالش ابتدایی شوراها با دولت است و از آنجایی که شوراها دیر تشکیل‌ شدند وزارت کشور جایگزین شوراها بود و هنوز هم استانداری، بخشداری و وزارت کشور فکر می‌کنند می‌توانند بر شوراها مسلط باشند و برایشان سخت است که مدیریت محلی را درک کنند.

چمران، چالش دوم را مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلاتی را در شهرهای خود مشاهده می‌کنند و خودشان قوانین را اصلاح می‌کنند که این موضوع خودش چالش برانگیز است.

وی ادامه‌داد: زمانی تصمیم گرفتند که شهردار را هم مردم انتخاب کنند اما قانون شورا اینگونه تدوین نشده است.

چمران در ادامه‌، خود شوراها را چالش سوم برشمرد و تأکید کرد: شوراهایی که در حد و مرز خود حرکت نمی‌کنند و پا در دین می‌گذراند، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چالش چهارم شوراها با آرای قوه قضائیه است، اظهارداشت: برخی شهرها مصوباتی دارند که دارای مغایرت است و دیوان عدالت اداری می‌تواند آنها را بررسی کند.

وی یادآور شد: برای حل چالش ها با این دستگاه، جلساتی را با دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه برگزار کرده‌ایم.

چمران خطاب به روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها گفت: هیچکس جز شورایی ها به فکر شوراها نیست و خود شوراها باید با همفکری مشکلات را حل کنند همچنین باید با مجلس نیز همکاری هایی داشت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها