|
کدخبر: 274055

این دارو در درمان کرونا موثر است

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مهار کننده مولکولی کوچک RK-۳۳ می تواند مانع از تکثیر چندین سویه از کروناویروس شود.

یافته‌های مطالعه جدید محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد که یک ابزار مؤثر برای مبارزه با کروناویروس، ممکن است مشکل کاهش ایمنی را که اغلب هنگام برخورد واکسن‌های فعلی با انواع کووید در حال ظهور مشاهده می‌شود، دور بزند.

واکسن‌ها با انواع کووید در حال ظهور مقابله می‌کنند. این روش از یک بازدارنده مولکولی کوچک (مولکولی به اندازه تقریباً ۱ نانومتر که از برهمکنش‌های خاص بین پروتئین‌ها جلوگیری می‌کند) به نام RK-۳۳ استفاده می‌کند تا از توانایی ویروس برای تصرف "کارخانه تولید ژنتیکی" سلول میزبان و ساختن کپی از خود جلوگیری کند.

«ونو رامان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تا به امروز، واکسن‌های کووید ۱۹ مبتنی بر جلوگیری از اتصال پروتئین خوشه‌ای کروناویروس به سلول‌های میزبان و ایجاد عفونت بوده اند، اما اگر پروتئین خوشه‌ای در سویه های جدید تغییر کند، اثربخشی واکسن ممکن است ضعیف شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در مقابل، مطالعه ما نشان می‌دهد که قابلیت ضد ویروسی RK-۳۳ تحت تأثیر جهش‌های پروتئین خوشه‌ای قرار نمی‌گیرد و در چهار سویه کروناویروس به یک اندازه تأثیر داشته است.»

چندین سال است که رامان و همکارانش پروتئینی به نام DDX۳ و تأثیر آن بر سرطان را مورد مطالعه قرار دادند. DDX۳ یک اسید ریبونوکلئیک (RNA) هلیکاز است، پروتئینی که RNA دو رشته‌ای کنترل کننده بسیاری از سلول‌های تومور را باز می‌کند و امکان خوانده شدن کد ژنتیکی RNA را فراهم می‌سازد.

مطالعات انجام شده توسط تیم رامان و دیگران نشان داده است که RK-۳۳، یک مهارکننده DDX۳ که در آزمایشگاه رامان توسعه یافته است، می‌تواند با جلوگیری از باز شدن RNA برای بازخوانی، روند پیشرفت سرطان را کاهش دهد.

همچنین مشخص شده است که پروتئین DDX۳ به ترویج عفونت بسیاری از ویروس‌های RNA مانند HIV و ویروس تنفسی RSV کمک می‌کند. در نتیجه، RK-۳۳، بازدارنده DDX۳ به عنوان یک مبارزه کننده سرطان، اکنون به طور جدی برای دومین عملکرد درمانی مورد توجه قرار گرفته است: عامل ضد ویروسی با طیف وسیع.

رامان می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که برای چهار سویه کروناویروس که آزمایش کردیم، درمان RK-۳۳ کاهش قابل‌توجهی در بار ویروسی به اندازه هزار برابر نشان داد.»

در حال حاضر، رامان و تیمش در حال بررسی RK-۳۳ به عنوان یک ضد ویروس در برابر سویه اومیکرون کروناویروس هستند. محققان امیدوارند یافته‌های خود را در اواخر سال جاری میلادی منتشر کنند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر