|
کدخبر: 270084

۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می‌شود

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات کشور گفت: افزون بر ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می‌شود که از این تعداد ۱۱ میلیارد نخ تولید داخل و ۴۰ میلیارد نخ واردات است که ۳۰ میلیارد آن قاچاق بوده است.

منوچهر منصوری، افزود: دغدغه دخانیات و مبارزه با آن زیاد است پایه گذاری جمعیت مبارزه با دخانیات از ۴۰ سال پیش بوده است، اما نباید فقط یک روز در سال را آن هم در روز مبارزه با دخانیات به بحث مضرات مواد دخانی پرداخته شود.

وی اظهارداشت: مصرف انواع مواد دخانی ورود به انواع ناهنجاری‌ها است باید مبارزه با دخانیات به یک دغدغه و مطالبه گری در جامعه تبدیل شود.

منصوری تصریح کرد: برای مبارزه با دخانیات عزم و اراده ملی می‌خواهد، در یک جای خاص مانند آموزش و پروش، صدا و سیما یا سازمانی نمی توان بحث مبارزه با دخانیات را در پیش گرفت باید رسانه ها به عنوان یک پیام رسان، بحث مبارزه را به یک دغدغه تبدیل کنند، ما دراین زمینه نیاز به فرهنگ سازی داریم

به گفته وی، تاکنون مبارزه با دخانیات در کلام و کاغذ بوده و اثر ملموس نداشته باید کار فرهنگ سازی را  امروز شروع کنیم تا برای نسل آینده تاثیر گذار باشد.

وی افزود: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات در کشور  می میرند اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

منصوری تاکید کرد: ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف می شود که از این تعداد  ۱۱ میلیارد نخ تولید داخل و ۴۰ میلیارد نخ واردات است که ۳۰ میلیارد آن قاچاق بوده است.

وی افزود: در روز حدود ۵ میلیارد تومان سیگار در کشور دود می شود، حدود ۲ برابر این مبلغ را صرف بیماری که آلوده به دود سیگار می شود، می کنیم.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیارد تومان سالانه هزینه دارو و درمان ناشی از دود دخانیات در کشور  می شود،   ۴ هزار ماده سمی در نیکوتین سیگار بوده،   ۱۸ تا ۲۰ نوع سرطان قطعی در سیگار است و باید  این باورها  به افراد منتقل شود.

سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند

محمدرضا مسجدی دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات نیز گفت:سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند، گفت: این تعداد درخت قطع می‌شود تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می شود. سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود. متاسفانه ۴۵ الی ۵۰ درصد زمین‌های زراعی کشور در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، گیلان و غیره به کشت توتون اختصاص دارد، حتی در آستارا شرکت دخانیات، کشاورزان را به کشت توتون در زمین‌های‌شان تشویق می‌کند. حالا سوال اینجا است چرا به جای توتون، در زمین‌ها دانه‌های روغنی کشت نمی‌شود؟ چرا به جای خودکفایی در گندم به فکر خودکفایی در تنباکو هستند؟

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات، سالیانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود، گفت: ۷ میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به علت قرار گرفتن در معرض دود ناشی از استعمال دخانیات (دود دست دوم) از دنیا می‌روند. از این تعداد ۶۵ هزار مرگ سهم بچه‌های زیر ۶سال است.

وی تاکید کرد: دود دخانیات وارد دستگاه تنفسی زنان بارداری که در معرض دود سیگار و قلیان قرار می‌گیرند، می‌شود و از طریق گردش خون از جفت عبور کرده و وارد دستگاه گردش جنین می‌شود و مرگ، سقط نارس، تولد با وزن کم و مشکل تنفسی نوزاد در روزهای نخست تولد را به دنبال دارد.

اجرای طرح پاد در مدارس 

مسجدی درباره طرح پاد تصریح کرد: طرح پاد برای  (پیشگیری از استعمال دخانیات) با هدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در کشور در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد.

وی افزود: این طرح باهدف اجرا در سطح ملی، هم‌اکنون در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجراست که در حال حاضر بیش از ۵ هزار نفر دانش‌آموز را آموزش داده است و در شهرستان رباط کریم نیز در حال اجراست. همچنین واحد فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، برای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با مضرات دخانیات از سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده است.

مسجدی افزود: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه می‌کنند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش مالیات بر دخانیات تا ۸۰ درصد قیمت خرده‌فروشی، باعث کاهش مصرف محصولات دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماری‌های ناشی از آن شده‌اند.

ایران یکی از ضعیف ترین کشورها در رتبه بندی مالیات دخانیات

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با نرخ متوسط ۱۵.۵ درصد مالیات، به عنوان یکی از ضعیف‌ترین کشورهای منطقه رتبه بندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه در زمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان می‌دهد که به رغم اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطه‌های مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است.

به گفته مسجدی ،دود سیگارحاوی ۴ هزار ماده زیانبخش و دود قلیان دارای ۷۵۰۰ ماده سمی است. از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۱۴.۰۱درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات بودند. (۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان). در عین حال مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال، در زنان ۵۷.۶ درصد و مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است و به طورکلی حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

وی اظهار داشت:: مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸سال) در زنان ۱۷.۲ درصد و مردان ۰.۵۴درصد و به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش گزارش شده است.

این فوق تخصص ریه  با بیان این که ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده است، اظهار کرد: در صورت وجود این تبلیغات دستگاه‌های قضایی باید با آنها برخورد کنند. متاسفانه در تولیدات سینمایی بخش نمایش خانگی و حتی صدا و سیما به موضوع ممنوعیت تبلیغ مصرف مواد دخانی توجهی نمی‌شود، این در حالی است که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵، هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است. بنابراین انتظار می رود که دستگاه‌های مربوطه همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حل این مساله ورود کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر