|
کدخبر: 263944

خبر بد برای شرق نشینان ایران / خیزش شدید گرد و غبار در راه است!

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: طی سه روز آینده وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در نیمه شرقی کشور به ویژه منطقه زابل ادامه دارد.

در هفته‌های اخیر موجی از گرد و غبار کشور را فرا گرفت. تا جایی که در تعدادی از شهرها کار را به تعطیلی مدارس و ادارات کشاند. حالا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد گرد و غبار دیگری از امروز تا پایان تعطیلات مهمان برخی از شهرهای کشور است.

بحران گرد و غبار مدت‌هاست که گریبان ایران را گرفته است. گاهی نیمه شرقی کشور و گاهی نیمه غربی را درگیر می‌کند. گاهی هم اغلب استان‌ها با آلودگی ناشی از گرد و خاک مواجه هستند.

گرد و غبار نیمه شرقی کشور را می‌گیرد

حالا هم رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از خیزش گرد و خاک در برخی از استان‌ها خبر می‌دهد.

صادق ضیاییان روز گذشته گفت: از روز سیزدهم تا پانزدهم خرداد وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در نیمه شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل ادامه دارد.

آن‌طور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد، بحران گرد و غبار در این مناطق موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

منشا گرد و غبار در ایران کجاست؟

کانون‌های گرد و غبار در ایران هم منشا داخلی دارند و هم منشا خارجی. برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست علت فعال شدن کانون‌های داخلی گرد و غبار را سدسازی، خشک شدن تالاب‌ها و از بین بردن پوشش گیاهی می‌دانند.

پیش‌تر محمد درویش، فعال محیط‌ زیست گفت: «در غرب ایران، منطقه ایلام، دشت خوزستان، محور اهواز به ماهشهر، بختگان در فارس، گاوخونی در اصفهان قربانی سدسازی‌های متعدد شدند. همه این‌ها در کنار هم باعث شد که تعداد چشمه‌های تولید گرد و خاک در ایران بشدت افزایش پیدا کند.».

خشکسالی در ایران و در کشورهای همسایه بر شدت بحران گرد و غبار می‌افزاید. اما در کنار خشکسالی، سدسازی در کشورهای همسایه نیز از مواردی است که این بحران را تشدید می‌کند.

منشا کانون‌های خارجی گرد و غبار نیز به آفریقا، عربستان، سوریه و عراق برمی‌گردد. برای گرد و خاک در عراق و سوریه نیز توجهات به سمت سدسازی‌های ترکیه جلب می‌شود. از جمله این سدسازی‌ها می‌توان به ابرپروژه گاپ اشاره کرد.

خسارت جانی و اقتصادی گردوغبار در ایران

حالا گرد و خاک نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای همسایه نیز به یک بحران تبدیل شده است. دود این آلودگی‌ هوا و سیاست دولت‌ها نیز به چشم مردم می‌رود. اما این آلودگی‌ها چقدر خسارت به جای می‌گذارد؟

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت سال گذشته گفت: «به طور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در سال ۱۳۹۹ و در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود.»

طبق اعلام عباس شاهسونی هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در تهران ۵۱ هزار میلیارد تومان بود.

او ادامه داد: «در شهر کرج در سال ۹۹، مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون۵۸۶ نفر و هزینه اقتصادی این مرگ‌ها ۸۷۷۹ میلیارد تومان بود.»

شاهسونی همچنین یادآور شد: «در شهر مشهد نیز در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۱۱۱۶ نفر بود. هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در مشهد بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر