|
کدخبر: 262690 سارا سمیع شمس

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفتگو با گسترش نیوز:

قارچ گانودرما ؛ خواص درمانی یا کلاهبرداری از مردم؟

مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: تبلیغات درمانی درباره مصرف قارچ گانودرما مورد تایید نیست. مردم باید درباره صحت و اعتبار مطالب منتشر شده در فضای مجازی حساسیت بیشتری داشته باشند.

جامعه قارچ گانودرما ؛ خواص درمانی یا کلاهبرداری از مردم؟

قارچ گانودرما، خوراکی نام آشنایی است که در فضای مجازی با خواصی اغراق‌آمیز در زمینه درمانی معرفی می‌شود. در تبلیغات این قارچ را درمانی موثر برای انواع سرطان، دیابت، کاهش وزن و سلامتی قلب و… می‌نامند، اما این ادعاها چقدر صحت دارد؟ آیا توصیه‌های درمانی پایه علمی دارد؟ آیا مصرف قارچ گانودرما عوارض جانبی دارد؟ آیا مصرف این قارچ برای همه افراد آزاد است؟ آیا مصرف قارچ گانودرما تداخل دارویی برای بیماران دیابتی ایجاد خواهد کرد؟ برای بررسی این ابهامات با امیر کامران نیکو سخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

امیرکامران-نیکوسخن

ویژگی داروهای مورد تایید پزشکان

برای اکثر مردم  پیش آمده است که با توصیه‌هایی اغراق‌آمیز خواص درمانی داروهای گیاهی روبرو شوند. داروهایی که با انواع و اقسام نام‌ها و ویژگی‌ها از طریق منابعی معتبر و متاسفانه اغلب نامعتبر معرفی می‌شوند. قارچ گانودرما، خوراکی وحشی و خود رویی است که بخاطر تمرکز بخش تجاری بر آن، به صورت پرورش یافته هم تولید می‌شود. خواص درمانی توصیه شده درباره این قارچ آنقدر وسیع و غلو شده است که قطعا افراد مختلفی را جذب خود خواهد کرد. امیر کامران نیکو سخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران درباره قارچ گانودرما به گسترش نیوز گفت: درباره هر ماده غذایی یا دارویی که ادعا می‌شود در درمان یک بیماری موثر است، باید مطالعات تخصصی و مرحله به مرحله انجام شود. آن چیزی که امروز در پزشکی به عنواع مرجع شناخته می‌شود، مطالعات بالینی است. در مورد هر دارویی این پروسه در چندین فاز انجام می‌شود تا مورد تایید پزشکان قرار بگیرد.

قارچ-گانودرما

 

قارچ گانودرما مورد تایید وزارت بهداشت نیست

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به نامه رسمی وزارت بهداشت در سال ۹۷ گفت: پروانه ساخت محصولات حاوی قارچ گانودرما به تمدید رسید اما تبلیغات وسیعی که توسط شرکت‌های بازاریابی در موارد درمانی و سلامتی داشته است، هیچ گاه مورد تایید وزارت بهداشت نبوده است و هیچ مجوزی تا به امروز نداشته است.

اطلاعیه-گانودرما

 

نحوه صحیح مطالعات بالینی درباره داروها

مدیرعامل انجمن دیابت ایران افزود: آزمایش‌های بالینی درباره داروها، در فازهای مختلف، اول روی حیوان و بعد در انسان انجام می‌شود. بعد از بررسی این اطلاعات، به شواهدی می‌رسیم در این مورد که آیا این دارو سودمند است یا اینکه عوارض جانبی خاصی دارد یا خیر. هر دارویی این مطالعات بالینی را پشت سر نگذاشته باشد، به هیچ عنوان مورد تایید جامعه پزشکان نیست.

او به درخواست پزشکان از مردم درباره مصرف داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: هر مطلب و توصیه‌ی درمانی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، معتبر و قابل اجرا نیست. مردم باید هشیار باشند، چه مطلبی را در کجا، از چه کسی و با چه مرجعی می‌خوانند. آیا این مطلب توصیه فردی یک شخص است؟ آیا این توصیه روی بیماران آزمایش شده است؟ آیا این مطلب مرجع علمی دارد یا خیر؟! مردم باید برای کسب اطلاعات در زمینه‌های دارویی از مراکز معتبر استفاده کنند.

خطر ایجاد تداخل دارویی با گانودرما

نیکو سخن یادآوری کرد: مطالعات بالینی شامل تمام داروهای گیاهی می‌شود. احتمال داشتن عوارض در تمام داروهای گیاهی وجود دارد. حتی ممکن است با داروهای مصرفی فرد تدخل ایجاد کند. به طوری که داروی گیاهی منجر به کاهش قند شود اما این احتمال نیز وجود دارد که قند خون فرد را بیش از حد کاهش دهد. معمولا داروها طبق تجویز پزشک با دوز مشخصی مصرف می‌شود، به این معنی که با چه میزان مصرف می‌توان هم به اثر بخشی رسید و هم از بروز مسمومیت دارویی جلوگیری کرد.

داروهای دیابتی با منشاء گیاهی

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به چند داروی گیاهی گفت: داروی دیگوکسین، منشاء گیاهی دارد. این دارو، با دوزبندی مشخصی تبدیل به قرص می‌شود و به عنوان دارو، با میزان مشخصی به تجویز بیمار می‌رسد. در صورتیکه اگر همین گیاه، به میزان زیادی مصرف شود احتمال مسمومیت و مرگ به همراه خواهد داشت! داروی مخصوص بیماران دیابتی از پوست درخت سیب گرفته می‌شود. متفورمین از گیاه گالگا گرفته شده است. اما این داروها به میزان مشخصی و برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود. طبیعتا اگر به میزان کنترل نشده‌ای مصرف شوند، بیمار را با مشکل مواجه خواهند کرد و بیمار دیابتی هر توصیه‌ای را بدون مشورت پزشک نباید مصرف کند.

کلام آخر

متاسفانه شرکت‌های بازاریابی فعال در کشور، محصولات حاوی قارچ گانودرما را با تبلیغات گسترده‌ای به فروش می‌رسانند. توصیه‌های درمانی جذب کننده‌ای که جامعه هدف آن بیماران هستند و این افراد حساسیت بیشتری باید درمورد رژیم غذایی رعایت کنند. امیدواریم مردم در مورد مصرف گیاهان دارویی هشیاری بیشتری به خرج بدهند و تغییر عادت غذایی و دارویی را بدون تشخیص پزشک معالجشان به هیچ وجه انجام دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها