|
کدخبر: 255968

دیه انواع آسیب چشم در درگیری ها + جزئیات

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در سومین گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «چشم» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه چشم در قانون مجازات اسلامی:

بر اساس ماده ۵۸۷ قانون مجازات اسلامی، درآوردن و یا از بین بردن دو چشم بینا دیه کامل و هریک از آنها نصف دیه دارد. بنابراین مرتکب باید برای درآوردن و یا از بین بردن دو چشم بینا  ۶۰۰ میلیون تومان و برای یک چشم ۳۰۰ میلیون تومان دیه بدهد.

در این ماده قانونی تاکید شده است که چشم‌هایی که بینایی دارند در این حکم یکسانند هرچند میزان بینایی آنها متفاوت باشد یا از جهات دیگر مانند شب کوری و منحرف بودن با هم فرق داشته باشند.

در تبصره این ماده نیز تاکید شده است هرگاه لکه دائمی موجود در چشم مانع بینایی قسمتی از چشم گردد، درصورتی که تعیین مقدار آن ممکن باشد به همان نسبت از دیه کسر و در غیر این صورت، ارش که عبارت است از دیه‌ای که در شرع تعیین نشده و قاضی بر حسب نظر کارشناس آن را تعیین می کند، پرداخت می‌شود.

ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی نیز درخصوص دیه چشم کسی که فقط یک چشم بینا دارد، صحبت کرده است. 

بر این اساس درآوردن و یا از بین بردن چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینای مادرزادی و یا به علل غیرجنایی از بین رفته باشد موجب دیه کامل است؛ بنابراین مرتکب باید  ۶۰۰ میلیون تومان دیه بدهد. 

اما اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است از دست داده باشد دیه چشم بینا، نصف دیه کامل می‌باشد؛ بنابراین مرتکب باید ۳۰۰ میلیون تومان دیه بدهد.

همچنین به لحاظ ماده ۵۸۹ قانون مجازات اسلامی، دیه درآوردن و یا از بین بردن هر چشمی که بینایی ندارد، یک ششم دیه انسان کامل می باشد؛ بنابراین مرتکب باید  ۱۰۰ میلیون تومان دیه بدهد. 

ماده ۵۹۰ قانون مجازات اسلامی نیز بیان کرده است، دیه مجموع چهارپلک دوچشم، دیه کامل است؛ بنابراین مرتکب باید ۶۰۰ میلیون تومان دیه بدهد. 

دیه هریک از پلک‌های بالا نیز یک ششم دیه کامل است؛ بنابراین مرتکب باید ۱۰۰ میلیون تومان دیه بدهد. 

دیه هر یک از پلک‌های پایین هم یک چهارم دیه کامل است؛ بنابراین مرتکب باید ۱۵۰ میلیون تومان دیه بدهد.

همچنین بر اساس ماده ۵۹۱ قانون مجازات اسلامی، شکافتن هریک از پلک‌های بالا، موجب یک ششم دیه است؛ بنابراین مرتکب باید ۱۰۰ میلیون تومان دیه بدهد. 

شکافتن هریک از پلک‌های پایین نیز موجب یک چهارم دیه است؛ بنابراین مرتکب باید ۱۵۰ میلیون تومان دیه بدهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها