|
کدخبر: 255288

جزئیات جدید درباره علائم بلند مدت کرونا

محققان درباره علائم بلندمدت کرونا به سرنخ‌های جدیدی دست پیدا کردند.

محققان دریافته‌اند که ماه‌ها پس از ابتلا افراد به کرونا، همچنان در مدفوع آن‌ها اثراتی از کووید-۱۹ دیده می‌شود. نگرانی آن‌ها به تداوم وجود ویروس در مدفوع مربوط می‌شود که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تخریب کرده و باعث علائم طولانی مدت ویروس کرونا شود.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در بزرگترین تحقیق انجام شده درباره ویروس کرونا در مدفوع و علائم آن، متوجه شدند که در هفته ابتدایی، در مدفوع حدود نیمی از بیماران اثراتی از وجود ویروس مشاهده می‌شود و حتی پس از گذشت هفت ماه، این علائم همچنان در تقریبا ۴ درصد افراد وجود دارد.

محققان در آزمایش‌های جدید خود، نمونه مدفوع ۱۱۳ داوطلب را در مقاطع زمانی خاصی پس از عفونت بررسی کردند و متوجه شدند حدود ۱۳ درصد افراد همچنان چهار ماه پس از ابتلا، RNA ویروس را در مدفوع خود دارند. حتی دو شرکت‌کننده حدود ۲۱۰ روز پس از ابتلا، آثاری از ویروس در مدفوع خود داشتند.

با این حال، محققان در بررسی‌های خود متوجه نشدند که شرکت‌کنندگان در آزمایش بیشتر به کدام سویه ویروس‌ کرونا مبتلا شده بودند. البته نمونه‌ها در سال اول همه‌گیری جمع‌آوری شده‌اند که در آن زمان احتمال ابتلا به سویه دوم کمتر بوده است.

مشکلات گوارشی ابتلا به کرونا

آن‌ها همچنین وجود ویروس در مدفوع را با ناراحتی‌های معده مرتبط کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس احتمالا به صورت مستقیم روی دستگاه گوارش تاثیرگذار است و می‌تواند در آن پنهان شود. با این وجود، هنوز هیچکس نمی‌داند چه چیزی باعث ایجاد علائم بسیار زیاد دوران پس از ابتلا به ویروس‌ کرونا می‌شود که تا مدت‌ها گریبان بیماران را خواهد گرفت.

تقریبا چند هفته پس از ظهور ویروس کرونا، محققان موفق شدند تا در مدفوع انسان ردپای ویروس پیدا کنند. همچنین محققان چینی در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که دستگاه گوارش، علاوه بر سیستم تنفسی محل اصلی تداوم ویروس کرونا محسوب می‌شود.

«آمی بات»، محقق اصلی این پژوهش و دانشیار پزشکی و ژنتیک استنفورد که به عنوان یک پزشک متخصص سرطان آموزش دیده، می‌گوید یافته‌های جدید به درک سرنخ‌هایی درباره فاضلاب که موجب انتقال ویروس کرونا می‌شود، کمک خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر