|
کدخبر: 254325

هشدار درباره مصرف قندهای ساده در وعده سحری

کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بهتر است در وعده سحر از کربوهیدرات پیچیده و دیر هضم استفاده و از‌ مصرف قندهای ساده پرهیز شود.

، آیدا غفاری ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان بیان کرد: مصرف قندهای ساده در وعده سحر به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این گروه از مواد غذایی به علت اینکه جذب سریعی دارند قند خون را در همان ساعات اولیه افزایش و به دنبال آن باعث ترشح انسولین می شوند و خود انسولین باعث افت قند خون می شود از این رو در وعده سحر مصرف کربوهیدرات پیچیده مثل نان سبوسدار، برنج، غلات و حبوبات توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف گوشت قرمز و ماهی در وعده سحر باعث تشنگی‌ می شود، تاکید کرد: در وعده سحر میزان دریافت کالری بسیار مهم است و باید غذاهای ساده، کم چرب،  کم ادویه، بخارپز، چای کم رنگ و نوشیدنی های بدون کافئین مصرف شود.

غفاری در ادامه مصرف یک نوشیدنی ملایم مثل چای کم رنگ، آب و یا شیر ولرم را بهترین گزینه برای شروع وعده افطار برشمرد و گفت: مصرف انواع آش و سوپ می تواند در تامین آب از دست رفته بدن و دریافت کالری مناسب باشد اما باید از مصرف نوشیدنی و غذا های خیلی شیرین مثل شله زرد، زولبیا و بامیه اجتناب شود.

وی یادآور شد: در صورت مصرف همزمان وعده افطار و شام توصیه به آرام خوردن غذا می شود و قرار دادن مواد پروتئینی و تخم مرغ پخته در سبد تغذیه در تامین انرژی مورد نیاز کمک کننده است.

بنا بر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، وی تاکید کرد: یبوست یکی از معضلات اصلی ماه مبارک رمضان است که علت ایجاد آن مصرف کم آب و مایعات و غذاهای فیبردار ‌می باشد از این رو لازم است که سالاد و میوه به میزان مناسب مصرف و در فاصله بین افطار تا سحر با نوشیدن لیوان های متعدد آب، کمبود جبران شود؛ هر چند افزودن تخم گل ریحانه یا همان دانه شربتی به آب می تواند بسیار مفید باشد و در طول روزه داری از تشنگی جلوگیری کند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها