|
کدخبر: 251466

​اکبر خرمدین زندانی خوشرو بود!

حسن امیدوار وکیل تسخیری اکبر خرمدین، قاتل زنجیره ای که پسرش بابک، دختر دیگر و دامادش را به طرز فجیعی به قتل رسانده و در بیمارستان درگذشت، گفتگویی با یکی از روزنامه ها داشت.

 

هرچند آبان ماه سال ۱۴۰۰ اکبر خرمدین پیش از محاکمه در زندان به دلیل ابتلا به سرطان جانش را از دست داد، اما وکیل او حسن امیدوار که چندین بار با اکبر خرمدین پیش از مرگش صحبت کرد و از نزدیک با این قاتل پیش از مرگش صحبت کرد و از نزدیک با خانواده خرمدین ارتباط دارد.

متن کامل گفتگوی حسن امیدوار، وکیل اکبر خرمدین:

چرا وکالت اکبر خرمدین را برعهده گرفتید؟ این پرونده به چه دلیل برای شما مهم بود؟

بنده وکیل تسخیری آقای علی‌اکبر خرمدین بودم و طبق قانون ضمن قبول وکالت بایستی تمام وظایف حرفه‌ای وکالت را در راستای دفاع از حقوق موکلم به کار بگیرم.

شما مدت زیادی با پرونده خاص اکبر خرمدین در ارتباط بودید. از گذشته آقای خرمدین برایمان بگویید.

آقای علی‌اکبر خرمدین سرهنگ بازنشسته ارتش بود و مدت زیادی در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق شرکت داشت و در کارها بسیار منظم و دقیق بود و با بی‌نظمی برخورد می‌کرد. همچنین طبق اظهارات زندانی‌ها و مسئولان زندان فردی مهربان و خوشرو بود.

پرونده شخصیت خرمدین چه نکات قابل بیان و مهمی داشت؟

در پرونده شخصیت آقای علی‌اکبر خرمدین نکته قابل بیان و مهمی نبود و شخصیتی معمولی داشت.

بازپرس اعلام کرده بود در پرونده خرمدین احتمال وقوع قتل‌های بیشتر را بررسی می‌کند، آیا به نظر شما که وکیل متهم بودند احتمال وقوع قتل‌های بیشتر از طرف او وجود داشت؟

خیر. قتل‌های دیگری صورت نگرفته است و با توجه به شناختی که از آقای خرمدین به دست آوردم، موکلم به دلیل شرایط خاصی که به وجود آمده بود دست به قتل زده بود و به هیچ وجه احتمال وقوع قتل‌های دیگر در آینده اصلا به ذهن او متبادر نمی‌شد.

به نظر شما با توجه به سه ویژگی‌هایی که از خرمدین می‌شناختید، احتمال اینکه او به فرزندان دیگر هم آسیب وارد کند وجود داشت؟

خیر، حتی یک درصد هم احتمال آسیب به فرزندان دیگر وجود نداشت.

چرا اولیای دم داماد خانواده خرمدین بدون هیچ مقاومتی وزارت دادند؟ چه اتفاقی باعث شد که آنها چنین تصمیمی بگیرند؟

با توجه به نسبت فامیلی نزدیکی که داشتند و همچنین شرایط خاص حاکم بر خانواده خرمدین و سن وسال بالای موکل، خانواده اولیای دم گذشت و رضایت کردند.

آقای خرمدین فوت شد. اگر او زنده می‌ماند و محاکمه می‌شد شما به عنوان وکیل برای دفاع روی کدام بعد این پرونده بیشتر تمرکز می‌کردید و چه دفاعی از او مطرح می‌کردید؟

پرونده در حال رسیدگی و بررسی بحث مجنون بودن آقای علی اکبر خرمدین در زمان ارتکاب جرم در کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی بود که او فوت کرد و عملا پرونده پزشکی قانونی وی نیز مختومه شد. اگر این مورد اثبات می‌باشد که متهم در زمان ارتکاب جرم قوه تمییز نداشته طبق ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی از مسئولیت کیفری معاف می‌شد.

 فکر می‌کنید چرا آقای خرمدین هرگز از ارتکاب قتلها ابراز ندامت نکرد؟

به نظر بنده علی اکبر خرمدین به دلیل اینکه شغل نظامی داشت و از یک سری اصول و نظم خاصی در زندگی پیروی می‌کرد، این شخصیت وی با شخصیت فرزندان خود، بایک و آرزو در تعارض بود به همین دلیل هیچ وقت ابراز ندامت نکرد.

 با توجه به بیماری آقای خرمدین و عدم موافقت دادگاه با آزادی موقت او، فکر می‌کنید دلیل قضات برای موافقت نکردن با آزادی چه بود و قانون در این باره چه می‌گوید؟

به دلیل این که رسانه‌ای شده بود و جامعه از این اتفاق در شوک بود و با توجه به نوع جرم، بازپرس محترم با درخواست تبدیل قرار تأمین موافقت نمی‌کردند. حتی با اعتراض بنده به قرار بازداشت دادگاه کیفری یک استان تهران نیز اعتراض نسبت به قرار بازداشت را رد می‌کرد و با آزادی متهم موافقت نمی‌کرد. صرف نظر از مورد فوق طبق ماده ۲۳۷ و بند پ ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری در جرم قتل قرار بازداشت موقت الزامی است.

همسر آقای خرمدین واقعا از او وحشت داشت؟ او در یک فایل صوتی از زندان اظهاراتی را علیه شوهرش مطرح کرده بود. آیا در جریان آن فایل صوتی هستید؟ چقدر این فایل صوتی را درست می‌دانید؟

به نظر من این ادعا نمی‌تواند صحیح باشد؛ چراکه سه فقره قتل در سال‌های ۹۰-۹۷ و ۱۴۰۰ اتفاق افتاده و همسر علی اکبر خرمدین می‌توانست در این سال‌ها اقداماتی را انجام دهد که متأسفانه با سکوت و همکاری وی جنایات بیشتری رخ داد.

شنیده شده آقای خرمدین اهل مطالعه بود و تحصیلات بالایی داشت. طبقه اجتماعی او و سطح خانوادگی‌اش انتظار وقوع چنین جرائمی را برایمان بعید کرده بود. به لحاظ جرم‌شناسی بفرمایید به نظر شما چرا چنین اتفاقی افتاد.

بله، همان طور که در سؤال قبل عرض کردم او فردی نظامی و دارای نظم و اصول خاصی در زندگی بود؛ مثلا مخالف سیگار کشیدن و... بود. فرزندان وی این نظم و اصول را رعایت نمی‌کردند و یا در منزل، فرزندان با ایجاد فضای متشنج و درگیری و بدرفتاری با پدر و مادر به قول معروف صبر و طاقت علی اکبر خرمدین به سر آمده بود و او متاسفانه به جای حل مسئله و مشکلات، صورت مسئله را پاک می‌کرد.

 

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال نظر