|
کدخبر: 239062

کم شدن شدید مصونیت به امیکرون پس از ۶ ماه

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که شش ماه پس از تزریق آخرین دوز واکسن، میزان مصونیت بدن افراد در برابر سویه جدید و جهش یافته اومیکرون حدود ۱۲ برابر کمتر می شود که این موضوع خطر گسترش بیماری را در پی دارد.

داریا دانیلنکو (Darya Danilenko) معاون پژوهشی موسسه تحقیقاتی آنفولانزا اسمورودینستف (Smorodintsev)  روسیه در جریان برگزاری سمیناری با عنوان گسترش اومیکرون در روسیه و سراسر جهان اعلام کرد: محافظت در برابر این سویه جدید و جهش یافته ویروس کرونا در میان افرادی که بیش از شش ماه پیش واکسینه شده اند تقریباً دوازده برابر کاهش می یابد.

 وی در این رابطه تاکید کرد: مطالعات ما نشان می دهد توانایی خنثی کردن سویه اومیکرون توسط بدن کسانی که ۶ تا ۱۲ ماه پیش تلقیح شده اند، به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بررسی های تیم تحقیقاتی ما نشان داد این رقم به طور دقیق پس از شش ماه با کاهش ۱۲ برابری مواجه می شود. 

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در افرادی که به تازگی و مجدداً واکسینه شده است، این توانایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و بدن این افراد توانایی بیشتری در مبارزه با سویه اومیکرون دارد.

به گفته این دانشمند، مشاهده شده است که سویه اومیکرون سریعترین گسترش، بیشترین فراوانی عفونت مجدد و محافظت کمتر پس از واکسیناسیون را نسبت به سویه دلتا دارد. متاسفانه این نوع جدید، کل گروه های جمعیتی را تحت تأثیر قرار می دهد اما در این میان نوجوانان و جوانان ۱۰ تا ۲۹ ساله مستعدترین گروه هدف این ویروس هستند.

داریا دانیلنکو در این کنفرانس تاکید کرد: خوشبختانه نوع تکثیر اومیکرون با سویه های قبلی متفاوت بوده و این ویروس در برونش ها تکثیر می شود، یعنی این ویروس عمدتاً راه های هوایی فوقانی ریه را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق داده های مرکز بهداشت اروپا، درصد موارد شدید ناشی از اومیکرون به طور قابل توجهی کمتر از سایر گونه ها است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بنابراین احتمال مرگ نیز بر اثر ابتلا به این بیماری بسیار کمتر است.

به گفته این محقق، موج اومیکرون در نهایت کاهش می یابد، اما پیش ‌بینی اینکه این اتفاق چه زمانی می‌افتد، دشوار است.

 در خاتمه باید توجه داشت که از یک طرف، خواص آنتی ژنی ویروس در حال تغییر بوده و این طبیعی است که ویروس از پاسخ ایمنی به ویژه در شرایطی که ما تلقیح انبوه انجام می دهیم فرار می کند. از طرف دیگر، طی مطالعات انجام شده، سازگاری خاصی با چرخش ویروس مشاهده می شود که در نتیجه آن کرونا تبدیل به یک بیماری فصلی شده و احتمالا این ویروس در آینده  منجر به ایجاد یک بیماری جدی نخواهد شد.

 

 

منبع: مهر

ارسال نظر