|
کدخبر: 227208

مصرف لبنیات و گوشت گلستان کمتر از میانگین کشور است

گرگان- سمیعی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: مصرف سرانه گوشت و لبنیات گلستان نسبت به میانگین مصرف کشوری پائین تر است.

جامعه مصرف لبنیات و گوشت گلستان کمتر از میانگین کشور است

رحمت اله سمیعی  با بیان این نکته که گلستان جزو استان های کم برخوردار است، اظهار کرد: درآمد و ارزش افزوده پائین استان به همراه آمار بالای بیکاری منجر به کاهش مصرف لبنیات و پروتئین استان نسبت به نُرم کشور شده است.

او استان های تهران و اصفهان را جزو پردرآمدترین استان ها دانست و اضافه کرد: مصرف پروتئین و لبنیات در استان های تهران و اصفهان با نُرم کشور همخوانی دارد که علت آن درآمد متناسب این استان هاست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با اعلام این مطلب که گلستان جزو استان های کم برخوردار به شمار می رود، افزود: میانگین مصرف لبنیات و گوشت استان ۱۵ درصد پائین تر از مصرف کشور است.

وی استاندارد و میانگین مصرف لبنیات در دنیا را بیش از ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال اعلام کرد و گفت: دربرخی کشورهای توسعه یافته این سرانه مصرف برای هر نفر در سال به ۴۰۰ کیلوگرم هم می رسد.

سمیعی با بیان اینکه در کشورما فرهنگ مصرف به سمت غلات است، اضافه کرد: یکی از دلایل این نوع مصرف تخصیص یارانه به این بخش است برهمین اساس مردم به واسطه صرفه اقتصادی از مصرف غلاتی مانند نان بیش از گوشت یا لبنیات استقبال می کنند.

او با تاکید بر این نکته که مصرف مردم از کالاهای یارانه دار بیشتر است، افزود: به عبارتی مشکلات اقتصادی اجازه مصرف کالاهی غیر یارانه دار را به مردم نمی دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مصرف لبنیات میانگین کشور را ۱۱۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال اعلام کرد و گفت: مصرف گلستانی ها حدود ۱۵ درصد پائین تر از مصرف کشور است.

او گرانی پروتئین و لبنیات را در کاهش مصرف گلستانی ها تاثیرگذار خواند و اضافه کرد: اقشار کم درآمدی که پیش از این هم لبنیات به میزان محدودی مصرف می کردند با افزایش قیمت این کالاها توان خرید خود را حتی به میزان کم از دست دادند.

سمیعی میانگین مصرف گوشت قرمز در کشور را به ازای هر نفر در سال ۱۱ کیلوگرم دانست و افزود: باز هم در این بخش میانگین مصرف استان پائین تر از کشور است.

وی ضمن یادآوری این نکته که مصرف گوشت قرمز با توجه به فرهنگ مصرف در نقاط مختلف کشور متفاوت است، افزود: مصرف گوشت سفید کشور برای هر نفر حدود ۳۰ کیلوگرم درسال است که این میزان مصرف برای گلستانی ها حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلو است.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها