|
کدخبر: 218435

معدن کاران جاذبه گردشگری هرمز را نابود کردند

در جزیره هرمز یک گنبد نمکی وجود دارد که به دلیل برخورداری از خاک رس مخصوصی که مملو از اکسید آهن و دیگر مواد معدنی است، به رنگ سرخ و سایر رنگ های روشن درآمده است. اما سال هاست که معدن کاران آن را مورد بهره برداری قرار می دهند و این منبع ملی را تخریب می کنند.

جامعه معدن کاران جاذبه گردشگری هرمز را نابود کردند

جزیره هرمز از جمله جزایر خلیج فارس است. جزیره هرمز در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. جزیره هرمز دارای یک گنبد نمکی است که به رنگ سرخ درآمده است. البته سایر رنگ های طبیعی جذاب نیز در گنبد نمکی جزیره هرمز مشاهده می شود. وجود اکسید آهن و سایر مواد معدنی در خاک رس موجود در گنبد نمکی جزیره هرمز منجر به رنگی شدن آن شده است.

شهرت جهانی گنبد سرخ جزیره هرمز

 گنبد نمکی موجود در جزیره هرمز از جمله گنبدهای نمکی استان هرمزگان است که به دلیل چین خوردگی های بخش جنوبی رشته کوه زاگرس ایجاد شده اند. در واقع، در سراسر استان هرمزگان حدود ۳۰ گنبد نمکی زیبا و شاخص وجود دارد که در سطح جهان منحصر به فرد تلقی می شوند و مسئولان باید این گنبدها را به عنوان جاذبه های گردشگری و منابع ملی مورد توجه قرار دهند.

یکی از این گنبدهای نمکی، گنبد سرخ موجود در جزیره هرمز است که در میان این جزیره ایجاد شده و دارای خاک رس بسیار ویژه ای است که وجود اکسید آهن در این خاک منجر به قرمز رنگ شدن خاک این گنبد شده است. در چنین شرایطی هم با وجود این که می توان از این گنبد نمکی زیبا به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده کرد، اما متاسفانه سال هاست که معدن کاران خاک این گنبد را بهره برداری و آن را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

این در حالی است که مواد معدنی موجود در گنبد نمکی هرمز باعث شده اند که علاوه بر رنگ قرمز، رنگ های دیگری مانند زرد، سبز و آبی نیز در این گنبد مشاهده شود و این گنبد به دلیل زیبایی های منحصر به فرد به شهرت جهانی رسیده است. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست و گردشگری تاکید دارند که جزیره هرمز می تواند به واسطه برخورداری از این گنبد نمکی به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت برسد و می تواند به جای معدن کاری، از طریق گردشگری در آن کسب درآمد کرد تا زیبایی های جزیره در بلندمدت حفظ شود و معدن کاران نتوانند که گنبد نمکی جزیره را به طور کامل تخریب کنند.

بهره برداری معدن کاران از گنبد سرخ هرمز از پیش از انقلاب

دکتر محمد رضا فاطمی، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که مجوز معدن کاری در گنبد سرخ جزیره هرمز از پیش از انقلاب اسلامی توسط وزارت معادن وقت صادر شده بود، عنوان کرد: با توجه به این که خاک رس موجود در گنبد نمکی جزیره هرمز می تواند در برابر حرارت بسیار بالا هم مقاوم باشد، پیش از انقلاب خاک این گنبد برای تولید آجر مخصوص کوره های نسوز به کشور ژاپن صادر می شد و اکنون هم صادرات این خاک به کشورهای مختلف ادامه دارد.

وی افزود: در سال های بعد از انقلاب بهره برداری از معدن خاک سرخ هرمز برای مدتی متوقف شد، اما چند سالی است که مجددا وزارت صمت، مجوز بهره برداری از این معدن را صادر کرده و متاسفانه با توجه به این که جزیره هرمز جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست محسوب نمی شود، دست سازمان محیط زیست برای جلوگیری از معدن کاری در گنبد سرخ هرمز بسته است و این وزارت میراث فرهنگی است که باید این گنبد را به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت کند.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: در سال های اخیر آن قدر حجم بهره برداری از خاک گنبد سرخ هرمز گسترده بوده که بخش هایی از این گنبد به شکل تخت درآمده است. البته بارندگی ها هم منجر به شسته شدن این خاک و اضافه شدن بخشی از اکسید آهن موجود در آن به آب نزدیک به ساحل دریا می شود و سرخی رنگ بخش هایی از ساحل جزیره هرمز و محیط دریای پیرامون آن، ناشی از اضافه شدن اکسید آهن به این آب هاست.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به زیبایی منحصر به فرد گنبد نمکی موجود در جزیره هرمز، قطعا ما می توانیم که از این گنبد به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده کنیم. البته معدن کاران با توجه به سود بسیار کلانی که از فروش خاک جزیره هرمز به دست می آورند، قطعا به راحتی اجازه چنین کاری را نمی دهند، اما وزارت میراث فرهنگی باید مسئولان کشور را توجیه کند که با ثبت گنبد سرخ جزیره هرمز به عنوان یک اثر طبیعی ملی و بهره برداری از آن به عنوان جاذبه گردشگری هم می توان درآمدزایی مناسبی برای کشور داشت، چراکه گنبد سرخ هرمز دارای شهرت جهانی و زیبایی منحصر به فردی است.

لزوم بازنگری وزارت میراث فرهنگی در فهرست آثار طبیعی ملی

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که می توان گنبد سرخ هرمز را به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت کرد، اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی می تواند برای جلوگیری از تخریب گنبد سرخ هرمز، آن را به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت کند تا جلوی معدن کاری در جزیره هرمز گرفته شود. این اتفاق نه تنها برای گنبد سرخ هرمز، بلکه برای بسیاری از دیگر جاذبه های گردشگری کشور هم که اکنون توسعه صنعتی و معدنی در آنها انجام شده است، می تواند انجام شود.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس ادامه داد: با توجه به این که جاذبه های گردشگری زیادی مشابه گنبد سرخ هرمز وجود دارد که می توانند به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شوند، ولی اکنون بهره برداری های صنعتی و معدنی در آنها انجام می شود، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حتما باید در فهرست آثار طبیعی ملی بازنگری کند. در واقع، این وزارتخانه وظیفه دارد که نقشه مخصوصی را برای پهنه های مملو از مناظر طبیعی منحصر به فرد تهیه کند و این پهنه ها را به گونه ای به ثبت برساند که هیچ کس نتواند این منابع ملی را تخریب کند.

نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرد: بدون تردید تبدیل کوه ها، بیابان ها و جنگل هایی که ویژگی هایی طبیعی منحصر به فردی دارند، به جاذبه گردشگری، هم درآمدزایی مناسبی را برای کشور به همراه خواهد داشت و هم منجر به حفظ این منابع ملی خواهد شد. توسعه گردشگری قطعا می تواند منجر به رشد اقتصادی کشور شود و ما باید توجه داشته باشیم که صرفا اماکن مذهبی یا تاریخی، جاذبه گردشگری نیستند، بلکه مناظر طبیعی کم نظیری هم در کشور ما وجود دارد که ما می توانیم با ثبت آنها به عنوان اثر طبیعی ملی، از آنها به عنوان جاذبه گردشگری درآمدزایی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: تبدیل مناظر طبیعی به جاذبه گردشگری، صرفه اقتصادی مناسبی برای کشور خواهد داشت و ما نباید به بهانه بهره برداری های صنعتی و معدنی، مناظر گردشگری کشور را تخریب کنیم؛ چراکه بدون تردید معدن کاری منجر به نابودی مناظر طبیعی خواهد شد، اما توسعه گردشگری در این مناظر می تواند این منابع ملی را در بلندمدت حفظ کند.

 

 


 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها