|
کدخبر: 217878

معضل جدید دولت درباره کارت واکسن جعلی

کسانی که واکسن چینی و ایرانی تزریق کرده‌اند نمی‌توانند وارد کشور دیگری شوند.

این روزها برخی از هم وطنان ما برای خروج از کشور و مسافرت‌های کاری، تفریحی و... با مشکل جدیدی مواجه شده اند. در حقیقت افرادی که واکسن‌های سینوفارم یا برکت را تزریق کرده‌اند برای خروج از کشور با مشکل مواجه می‌شوند.

زیرا این واکسن‌ها مورد تایید بسیاری از کشورهای دیگر نیست و در همین راستا افراد نیاز دارند که حداقل یک دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کنند. این مشکل باید هرچه زودتر مورد توجه مسئولین قرار بگیرد زیرا عده‌ای برای شرایط مهم و خاصی مجبور به خروج از کشور هستند.

برخی از افراد برای حل این معضل به کارت‌های واکسن تقلبی روی آورده اند. استفاده از کارت‌های واکسن تقلبی ممکن است باعث شود به نقطه‌ای برسیم که کارت‌های واکسن صادر شده از ایران صرف نظر از نوع واکسن تزریق شده مورد تایید سایر کشور‌ها قرار نگیرد و این علاوه بر ایجاد اختلال در انجام سفرهای ضروری می‌تواند به پرستیژ ملی کشور ما آسیب برساند.

فراهم کردن واکسن آسترازنکا برای درصدی از جامعه

بابک قرائی مقدم کارشناس و پزشک در این باره به آفتاب یزد گفت:«بر اساس پروتکل کشور الان برای کسانی که دو دوز واکسن سینوفارم یا برکت تزریق کرده‌اند دوز دوم هم واکسن مشابه تزریق می‌شود. باید جلوی عده‌ای که خلاف می‌کنند و می‌خواهند از کارت جعلی استفاده کنند گرفته شود. اما در این مورد کار خاصی نمی‌توان انجام داد. تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد فراهم کردن واکسن آسترازنکا برای درصدی از جامعه است که قصد خروج از کشور را دارند.از سوی دیگر الان برای واکسن سینوفارم جوامع جهانی به دنبال مراحل تایید نهایی آن هستند و احتمالا به زودی سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم را به عنوان واکسن‌های مورد تایید مورد تایید قرار دهد.

به اضافه اینکه درباره واکسن برکت هم باید این اقدامات صورت بگیرد. دولت کار بیشتری نمی‌تواند انجام دهد و نمی‌تواند کارت جعلی برای مردم صادر کند. واکسن آسترازنکا برای درصدی از جامعه که نیاز به خروج از کشور دارند باید تهیه شود و به عنوان دوز سوم برای عده‌ای که دو دوز اول را سینوفارم یا برکت زده‌اند تزریق شود. دولت باید هرچه زودتر اقدامات لازم را برای طی مراحل تایید سازمان بهداشت جهانی برای واکسن‌های داخلی را طی کند.

در دنیا هم فشار نسبتا بالایی وجود دارد تا واکسن سینوفارم هم مورد تایید مجامع جهانی قرار بگیرد. همچنین اگر سازمان بهداشت جهانی تایید اضطراری واکسن سینوفارم را بدهد بسیاری از این دست مشکلات حل خواهد شد. از نظر ستاد کرونا مشکلی ایحاد نمی‌شود اگر افرادی که دو دوز اول را سینوفارم یا برکت زده اند، دوز سوم واکسن را آسترازنکا تزریق کنند.»

برخورد سیاسی با واکسن در سطح دنیا

هادی یزدانی پزشک و کارشناس نیز در این باره به ما گفت: «به نظر می‌آید یک روندی هم در دنیا و هم در ایران در حال اشتباه طی شدن است. در ایران موضوع این است که واکسنی مورد استفاده قرار گرفته است که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است اما خیلی از کشور‌ها این واکسن را تایید نمی‌کنند. از طرف دیگر در دنیا بحث این است که به هر حال تایید واکسن‌ها باید یک روند مشخص داشته باشد اینکه به دل بخواه کشور‌ها باشد خیلی عاقلانه نیست.

مثلابعد از دیدار نخست وزیر اسرائیل با یکی از مقامات روسیه می‌بینیم که واکسن اسپونتیک هم مورد تایید اسرائیل قرار می‌گیرد و گردشگرانی که این واکسن را تزریق کرده باشند می‌توانند به این کشور وارد شوند. لذا بخشی از این فرآیند فرآیند فنی، تکنیکی و مربوط به کیفیت واکسن‌ها است و کشور‌ها می‌گویند ما افرادی که واکسن با کیفیت پایین‌تر از نظر ما زده باشند را راه نمی‌دهیم و بخشی از ماجرا تاثیر سیاست است. یعنی می‌بینیم با این مسئله در سطح دنیا سیاسی برخورد می‌شود. به هر حال سینوفارم با هر کیفیتی واکسنی است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است.»

تنها راهکار این است که از این دروغ دست بردارند

وی ادامه داد:« به نظر می‌رسد که اگر مردم ما می‌خواهند به سایر کشور‌ها سفر کنند سازمان بهداشت جهانی مرجع خوبی برای داوری و قضاوت واکسن‌ها است. اما این ماجرا طرف دیگری هم دارد و همان بحث همیشگی است که آیا نمی‌شد واکسن‌هایی که مورد تایید مجامع بیشتری از دنیا است در کشوری مثل ایران استفاده می‌شد؟ زیرا در کشور ما مردم رفت و آمد بالایی با خارج از کشور دارند و ما از این منظر کشور بسته‌ای نیستیم.

به نظر می‌رسد بخشی از راهکار این است که واکسینه کردن خود این افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند با آسترازنکا صورت بگیرد. اما اگر افراد وارد وادی اشتباه شوند که مدیر کل بازرسی هم گفت که به این موضوع ورود کرده‌اند و کارت واکسن تقلبی صادر شود این یک مسئله‌ای است که در یک زمانی کاملا مشخص می‌شود.زیرا میزان دوز واکسن آسترازنکایی که کشور‌های مختلف به ایران اهدا کرده‌اند و آن سهمیه‌ای که از سبد کوواکس وارد ایران شد مشخص است.

وقتی میزان دوز واکسن مشخص است و واکسن اصلی‌ای که چند درصد از مردم کشور با آن واکسینه شده‌اند سینوفارم است نمی‌شود که تمام کارت‌های واکسیناسیون با یک واکسن دیگر باشد. شفافیت راهکار ماجرا است یعنی بگویند اگر فردی دو دوز سینوفارم تزریق کرده است یک دوز اضافه‌تر واکسن به او تزریق شود.تنها راهکار این است که از این دروغ دست بردارند و این فریب ملاک نشود. چون ممکن است به نقطه‌ای برسیم که یک جایی از دنیا این تقلب را با سند و مدرک رو کند و از آن به بعد کارت واکسیناسیون ایران زیر سوال برود و هیچ نقطه‌ای آن را قبول نداشته باشند. »

 راهکار دیگری وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که افرادی که هر دو دوز را واکسن سینوفارم یا برکت زده‌اند باید چکار کنند گفت:« راهکار فعلی این است که حداقل یک دوز واکسن آسترازنکا به فرد تزریق شود و سپس کارت بر اساس آن صادر شود. اما اینکه آیا این mix and match واکسن برکت آسترازنکا یا سینوفارم آسترازنکا جای دیگری انجام شده است طبیعا نه انجام نشده است. اما راهکاری وجود ندارد و اگر کسی بخواهد از ایران خارج شود و کشور مقصد سینوفارم را قبول ندارد راهکاری جز این وجود ندارد که آسترازنکا به فرد تزریق و کارت واکسن او صادر شود تا بدون تقلب و دروغ گره کار افراد گشوده شود.»

 

منبع: همشهری

ارسال نظر