|
کدخبر: 215904

افزایش شهرهای قرمز همزمان با آغاز تدریجی پیک ششم در کشور

در حالی که سرعت واکسیناسیون علیه پاندمی کووید ۱۹ در کشور کاهش یافته و به زیر یک میلیون دوز تزریق در روز رسیده است، متاسفانه تعداد شهرهای قرمز کرونایی رو به افزایش است.

برنامه واکسیناسیون کشوری به رغم اینکه موجودی واکسن در کشور به اندازه‌ای هست که بتواند دوز دوم را هم جواب بدهد، اما گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند سرعت واکسیناسیون در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ تا حدودی کاهش یافته است.

این در حالی است که در دو هفته اخیر بر تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزوده شده و از ۹ شهر به ۳۳ شهر قرمز رسیده‌ایم. در همین حال، نگرانی دیگری که وجود دارد، رها شدن پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است. به طوری که عنوان می‌شود میزان رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. یعنی اینکه داریم به سمت پیک ششم حرکت می‌کنیم و این می‌تواند با توجه به روزهای سرد سال، خطرناک و نگران کننده باشد.

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و هنوز عده‌ای واکسینه کامل نشده‌اند، گفت: با توجه به اینکه هنوز به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم خطر بروز پیک ششم کرونا در کمین است.

وی همچنین از عادی انگاری‌ها و رها شدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: برخی افرادی که واکسینه شده‌اند، نسبت به عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عادی انگاری کرده و باعث همه گیری و انتقال ویروس کرونا به دیگران می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از سفرهای غیرضروری حتی با وجود واکسینه شدن در برابر کرونا الزامی است و از مردم می‌خواهیم به کادر بهداشت و درمان برای کنترل و مهار این بیماری کمک کنند.

در همین حال، مریم واعظ جلالی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه به دلیل رفع برخی محدودیت‌ها و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شاهد افزایش لود ویروس در برخی استان‌ها هستیم، افزود: ورود به پیک ششم کرونا وجود دارد.

وی ادامه داد: بی تردید پوشش بالای واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند بر روند صعودی چرخش ویروس، کاهش مرگ و میرها و وخامت حال بیماران مبتلا اثر گذار باشد، بنابراین بی تردید اگر پیک ششم کرونا شکل بگیرد در مقایسه با پیک‌های قبلی شدت کمتری خواهد داشت.

این متخصص ویروس شناسی با بیان این موضوع که ارتباط معناداری بین واکسیناسیون با کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلاء به کرونا بعد از دریافت دو دوز واکسن وجود دارد ولی نکته اینجاست که واکسیناسیون به طور بسیار قابل توجهی می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر پیشگیری کند.

واعظ جلالی با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در تمامی جوامع روندی سینوسی دارد گفت: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و احتمال شکل گیری پیک جدید بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد خود رسیده، عنوان کرد: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون بیش از ۵۵ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر دوز اول، ۴۰ میلیون و ۱۹۳ هزار نفر دوز دوم و ۲۶۸ هزار و ۶۳۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۹۰ دوز رسید.

این در حالی است که در ۱۸ آبان، ۸۸۲ هزار و ۶۰۳ دوز واکسن کرونا و در ۱۷ آبان، ۷۸۳ هزار و ۱۱۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

نمودار واکسیناسیون روزانه در کشور به سمت نزولی شدن می‌رود و این در حالی است که اگر می‌خواهیم تا پایان آبان ۱۴۰۰ به ایمنی جمعی برسیم، این مقدار واکسن روزانه باید به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز در روز برسد تا برنامه واکسیناسیون کشوری تکمیل شود.

آن طور که آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد، تا کنون ۴۰ میلیون نفر با دریافت دو دوز واکسن کرونا، واکسینه شده‌اند و لازم است که حداقل ۳۵ میلیون نفر دیگر به تعداد افراد واکسینه شده اضافه شود تا بتوان به نقطه ایمنی جمعی رسید. در حالی که فقط ۱۱ روز تا پایان آبان ۱۴۰۰ فرصت داریم و می‌بایست حداقل دوزهای تزریقی در روز به بیش از ۲ میلیون دوز برسد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر