|
کدخبر: 206896

قیمت واکسن آنفلولانزا امسال چند است؟

هرساله ویروس آنفولانزا با شروع فصل پاییز در کشور اپیدمی می‌شود و عده‌ای بر علیه این ویروس واکسینه می‌شدند اما امسال این امر با واکسن کرونا تداخل دارد و همین موضوع باعث افزایش قیمت این واکسن شده است.

امروزه یکی از دغدغه‌های مردم تهیه واکسن آنفلوآنزا با قیمت مناسب و قانونی است؛ باید توجه کرد که سال گذشته ۲۵۰ هزار دُز واکسن را برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و… پیش‌بینی شد، این در حالیست که امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از کرونا تامین ۲ پانصد میلیون دُز واکسن را برای این گروه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

پیش بینی تامین ۱۶ میلیون دُز واکسن

همچنین در حوزه تأمین واکسن برای سایر افراد هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشتیم؛ به طوری که در سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن آنفلوانزا مصرف شده بود، اما برای امسال تامین ۱۶ میلیون دُز واکسن را پیش‌بینی کرده‌ایم. البته همانطور که بارها اعلام شده، تصور می‌کنیم که امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و… احتمال آلودگی به ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر از سال قبل باشد.

مردم باید توجه کنند که اصلا ضرورتی ندارد که همه‌ واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، بلکه اولویت در این زمینه با گروه‌های در معرض خطر مانند افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های زمینه‌ای و نقص ایمنی و… است.

قیمت واکسن آنفلوآنزا چقدر است؟

غالبا واکسن آنفولوآنزا با سه نرخ متفاوت ارائه می‌شود، گروه اول شامل همان ۲ میلیون پانصد دُز است که به صورت رایگان به مردم توزیع می‌شود. گروه دوم افراد سالمند بالای ۶۵ سال هستند که باید با ثبت کد ملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه کنند. برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بعد از اینکه توزیع واکسن بین این گروه‌ها تمام شد؛ بر اساس میزان تقاضای موجود سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم.

آیا نسخه پزشک برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه نیاز است؟

طبق قانون، واکسن جزو داروهای نسخه‌ای محسوب می‌شود و افراد برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشک به همراه داشته باشند. در عین حال از آنجایی که باید ارائه این خدمات را در سامانه تی‌تک ثبت کنیم، همراه داشتن کارت ملی نیز ضروری است، همراهان بیمار هم با در دست داشتن نسخه بیمار می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

چه کسانی مجاز به دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند؟

به خردسالانی که در محدوده سنی ۶ ماه تا ۹ سال هستند، پیشنهاد می‌شود که در دو دُز این واکسن را تزریق کنند؛ فاصله بین این دو واکسن باید حداقل چهار هفته باشد. در حال حاضر ۷۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا در افراد بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. از آنجایی که در فرآیند ساخت اغلب واکسن‌های آنفلوآنزا از پروتئین تخم‌مرغ استفاده می‌شود، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، باید تزریق را زیر نظر پزشک در مراکز درمانی انجام دهند.

شرایط نگهداری واکسن آنفلوآنزا چیست؟

واکسن آنفلوآنزا باید دور از نور و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود، زیرا با تغیر دما (بالا یا پائین شدن دما) از قدرت واکسن کاسته می‌شود.

 

 

منبع: آنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها