|
کدخبر: 199290

تزریق دز یادآور واکسن چقدر ضروری است؟

برای قطع زنجیره انتقال بیماری رعایت دقیق‌تر شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ توصیه می‌شود.

جامعه تزریق دز یادآور واکسن چقدر ضروری است؟

فوق تخصص ریه بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) گفت: تزریق دز یادآور (سوم) واکسن علیه کرونا ضروری است و حتی برخی واکسن ها نیز نیاز به دز چهارم هم دارند.

دکتر اولدوز الوش افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تزریق دز یادآور واکسن علیه کرونا برای افرادی که دارای بیماری های پرخطر بوده یا کسانی که احتمال درگیری کرونا را دوباره دارند، ضروری است و این دز اطمینان از اثر واکسن را تایید می کند.

وی اظهار داشت: برخی واکسن ها نیز نیاز به تزریق دز یادآور (چهارم) نیز دارند که البته واکسیناسیون عمومی و تزریق دزهای مختلف واکسن، تضمینی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست، بلکه شدت بیماری و جلوگیری مرگ و میر ناشی از کرونا را می گیرد.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد ایمنی ندارند و نقش و هدف واکسیناسیون کاهش تلفات کرونایی است، به همین دلیلی رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم بوده و اگر تجمعی صورت می گیرد باید در فضای بسته هوا جریان داشته باشد.

به گفته الوش، ویروس لامبدا مسری‌تر از جهش‌های آلفا و دلتا کرونا است و توانایی انتقال و انتشار سریع‌تری نسبت به سایر جهش‌ها دارا بوده و نسبت به سایر سویه‌های کرونا در گسترش عفونت در بدن مسری تر است، علایم ابتلا به  این گونه نیز کم و بیش مشابه گونه‌های دیگر است و شامل افزایش دمای بدن، سرفه‌های مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری رعایت دقیق‌تر شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ توصیه می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در حال انجام مطالعات بر روی لامبدا، یکی از جدیدترین گونه‌های ویروس کروناست و خوشبختانه تاکنون گزارشی از موارد ابتلا به گونه کرونا لامبدا در کشور ما گزارش نشده و گونه لامبدا برای اولین بار در پرو شناسایی شد و تاکنون در بیش از ۲۰ کشور دنیا موارد ابتلا به آن گزارش شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته- پنجشنبه- اعلام کرد: از دیروز چهارشنبه- ۱۷ شهریورماه- تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۸۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۲۱ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۲۷ دُز رسید.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست. کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر