|
کدخبر: 195807

واکسن های آلوده مدرنا ۲ ژاپنی را کشت!

دو نفر بعد از دریافت دوز دوم واکسن مدرنا از محموله ای که اخیرا معدوم شده است، جان خود را از دست دادند.

جامعه واکسن های آلوده مدرنا ۲ ژاپنی را کشت!

جنجال الودگی های خارجی در ویال های واکسن مدرنا در کشور ژاپن  همچنان ادامه دارد به خصوص بعد از انتشار خبر مرگ دو نفر از دریافت کننده های این واکسن، سوال در مورد دلیل الودگی و  احتمال وجود ان در دیگر کشورها افزایش یافته است. 

وزارت بهداشت ژاپن روز گذشته خبر از درگذشت دو نفر بعد از دریافت واکسن مدرنا داد.  هر دو نفر مرد بودند و یکی  از انها سی ساله و دیگری سی و هشت ساله بود.

هر دو دوز اول را ماه قبل دریافت کرده بودند و علایم الرژیک نشان ندادند ولی دوز دوم انها از محموله جدید وارد شده به ژپان تامین شده بود. 

وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد هر دو این افراد کاملا سالم و بدون  بیماری زمینه ای بودند و هر دو  بعد از دریافت دوز دوم  تب شدید را تجربه کردند. تب بالای این دو مرد چند ساعت بعد از تزریق دوز دوم واکسن مدرنا اتفاق افتاده است و دو روز ادامه داشت. در نهایت دو روز بعد هر دو از دنیا رفتند.

 وزارت بهداشت ژاپن در گزارش رسمی خود تاکید کرده است که نمی توان مرگ این افراد را به طور کامل به واکسن نسبت داد. حتی نمی توانیم با اطمینان بگوییم واکسنی که این افراد  دریافت کرده اند دارای جسم خارجی بود یا خیر ولی مطالعات در مورد دلیل مرگ این دو جوان ادامه خواهد یافت.

شرکتی که واردات واکسن های مدرنا به ژاپن را بر عهده داشته است هم در بیانیه ای خبر از دریافت گزارشهایی در مورد مشاهده جسم خارجی در شماری از ویال های استفاده نشده واکسن ها دریافت کرده است و این گزارشها از دهها مرکز به دست انها رسیده است.  

این شرکت تاکید کرد هیچ یک از گزارشها حاکی از وجود جسم خارجی در واکسن های تزریق شده به افراد نبود ولی با توجه به این مساله که الودگی در محموله مشاهده شده است، نمی توان احتمال تزریق شدن واکسن های الوده را نادیده گرفت.

جنجال رسانه ای در شرایطی ادامه دارد که هر روز جزییات بیشتری در مورد این اتفاق منتشر می شود. وزارت بهداشت ژاپن که تاکید کرده است معدوم کردن محموله ۶۳ میلیون دوزی  واکسن مدرنا تنها جنبه احتیاطی داشته است در گزارش رسمی خود اعلام کرد تا روز ۸ اوت سال جاری ۹۱۱ نفر بعد از دریافت واکسن فایزر و ۱۱ نفر بعد از دریافت واکسن مدرنا از دنیا رفتند ولی دلیل مرگ این افراد را نمی توان واکسن یا عوارض ان دانست و برای تعیین صحت و سقم این ارتباط باید مطالعات بیشتری انجام شود.

تا کنون بالغ بر ۱۲۴ میلیون دوز واکسن در ژاپن تزریق شده است و ۴۴  درصد از جمعیت این کشور توسعه یافته اسیایی به طور کامل واکسینه شده اند.

 از طرف دیگر واکسن های وارداتی مدرنا در ۸۶۳ مرکز توزیع شده بود و حداقل ۱۷۵ هزار نفر  این واکسن ها را دریافت کرده بودند ولی تعداد گزارشهای دریافتی در مورد شناسایی الودگی در ویال ها کمتر از ده  گزارش بود.

 اژانس دارویی اروپا هم اخیرا اعلام کرده است  مطالعه در مورد  احتمال وجود الودگی در واکسن های عرضه شده به این منطقه را در دستور کار خود قرار می دهد اگرچه تا کنون گزارشی در این مورد دریافت نکرده است.

طبق گزارشهای موجود این واکسن ها  توسط کارخانه ای تولید شده است که مسوول توزیع در کشورهای دنیا به جز امریکا بوده است و برخی نگران هستند این واکسن های الوده به کشورهای دیگر هم رسیده باشد.

شرکت اسپانیایی که مسولیت بسته بندی نهایی و قرار دادن واکسن ها در داخل ویال ها را بر عهده داشت، دلیل وجود این الودگی ها را مشکل در یکی از خطوط تولید خود اعلام کرده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها