|
کدخبر: 192213

جهانپور:روس ها در تامین واکسن بدقولی کردند

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی جوسازی‌ها درباره واردات واکسن گفت: برخی از افراد به دنبال عوض کردن جای بدهکار و بستانکار هستند، اگر بستانکاری هم وجود داشته مردم چشم‌انتظار واکسن هستند.

جامعه جهانپور:روس ها در تامین واکسن بدقولی کردند

کیانوش جهانپور در خصوص واردات واکسن توسط بخش خصوصی گفت: از زمستان سال ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۳۸ مجوز برای بخش خصوصی صادرشده و تنها یکی از شرکت‌های پر سابقه دارویی توانسته از روسیه واکسن وارد کند، با توجه به عدم شناخت و سابقه بسیاری از این شرکت‌ها از بازار واکسن هیچ‌یک از ادعاها عمل نرسیده است.

 وی توضیح داد: نامه و معرفی‌نامه‌های متعددی برای مذاکره شرکت‌ها صادر شد اما؛ تا به امروز گزارشی در خصوص مراحل پیگیری و مذاکرات تهیه واکسن ارائه نکرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برخی با ادعای نمایندگی بخش خصوصی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و شناختی نسبت به بازار واکسن نداشته و تمامی مطالب کذب و درجهت تشویش اذهان عمومی است.

وی گفت: متأسفانه و موارد مطرح‌شده با واقعیت منطق نیست و اسم هر شرکتی که مدعی بوده و آمده درخواست داده، ارائه کنند تا معرفی‌نامه و مجوزهایی که برایشان صادرشده را ارائه کنیم تا ببینم چه کسی نتوانسته واکسن وارد کند.

وی اضافه کرد: برخی از افراد به دنبال عوض کردن جای بدهکار و بستانکار هستند، اگر بستانکاری هم وجود داشته مردم چشم‌انتظار واکسن هستند.

جهانپور تأکید کرد: شرکت‌ها نیز پاسخ دهند که علی‌رغم دریافت معرفی‌نامه، مجوز و اختیار تام برای مذاکره خرید واکسن چرا تا امروز نتوانسته‌اند حتی یک دوز واکسن وارد کشور کنند.

وی با اشاره خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن از روسیه توضیح داد: مذاکرات و عقد قرارداد با روسیه انجام شد، قرار بود در ابتدا ۲ میلیون دوز واکسن به ما بدهند و پس‌ازآن ۶۰ میلیون واکسن را تأمین کنند اما؛ تنها ۹۲۰ هزار  دوز از روسیه دریافتی داشتیم و کماکان در انتظار هستیم.

جهانپور خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کردند که می‌توانند از روسیه واکسن وارد کنند و قرارداد محقق نشده مهم‌ترین سند برای این افراد است.

به گفته این مسئول روسیه با مشکلاتی همچون کندی روند تولید، مسائل داخلی، مصرف بالا روبه‌رو شده و توان ارسال واکسن طی ماه‌های اخیر و آینده‌ پیش را ندارد. برخی از کشورها همانند ما برای خرید واکسن با روسیه قرارداد بسته‌اند اما؛ کماکان در انتظار واکسن اسپوتنیک هستند.  با توجه به روند ارسال کند روسیه ما از منابع دیگر همچون تولید داخلی و واردات از سایر کشورها استفاده می‌کنم.

 

منبع: فارس

ارسال نظر