|
کدخبر: 189204

چه واکسنی به خبرنگاران تزریق می‌شود؟

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر تاثیر بسیار بالای واکسن برکت برای گروه های سنی جوان و میانسال گفت: واکسیناسیون خبرنگاران امروز و فردا به صورت نمادین انجام می شود و شروع رسمی واکسیناسیون خبرنگاران از روز شنبه است.

واکسیناسیون خبرنگاران از امروز به مناسبت عید سعید غدیر به صورت نمادین آغاز شد. امروز در مراسم آغاز واکسیناسیون خبرنگاران، سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز حضور داشت. در مراسم واکسیناسیون خبرنگاران، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اولین فردی بود که واکسن پاستور را دریافت کرد. البته واکسیناسیون خبرنگاران به شکل رسمی از روز شنبه شروع می شود. واکسیناسیون خبرنگاران همراه با گروه های شغلی دیگری از جمله معلمان، اساتید دانشگاه، رانندگان حمل و نقل عمومی و... انجام می شود.

از ابتدای این هفته و در میانه مرحله سوم واکسیناسیون عمومی ایرانیان، با تصمیم وزارت بهداشت، تزریق واکسن کرونا برای صاحبان مشاغل پرخطر از جمله رانندگان حمل و نقل عمومی آغاز شده است و رفته رفته این واکسن به معلمان، اساتید دانشگاه، خبرنگاران، کارمندان بانک ها، قضات، کارمندان دادگاه ها و زندانیان سراسر کشور خواهد رسید.

امروز هم در مراسمی با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، واکسیناسیون خبرنگاران آغاز شد و از قضا، شروع تزریق عمومی واکسن پاستور نیز با واکسیناسیون خبرنگاران همراه بود. البته این روزها که واکسن های ایرانی نیز در کنار واکسن های خارجی وارد چرخه واکسیناسیون عمومی کشور شده است، سوال مهم بسیاری از مردم این است که کیفیت واکسن های ایرانی تا چه حد با واکسن های خارجی متفاوت است و کارآیی کدام یک از واکسن ها بالاتر است؟

این سوالات را در حاشیه مراسم واکسیناسیون خبرنگاران با کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و او نیز در گفت و گو با رکنا با بیان این که واکسیناسیون خبرنگاران امروز به صورت نمادین انجام شد، عنوان کرد: واکسیناسیون خبرنگاران امروز و فردا به صورت نمادین انجام می شود و آغاز رسمی واکسیناسیون خبرنگاران از روز شنبه است. از روز شنبه نیز طبق فهرستی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت بهداشت تحویل داده است، خبرنگاران بر حسب اولویت هایی تعیین‌شده واکسینه خواهند شد.

وی در توضیح بیشتر درباره این اولویت ها گفت: اولویت وزارت بهداشت برای واکسیناسیون اهالی رسانه، تزریق واکسن به خبرنگاران است، چون این گروه به دلیل این که کارهای میدانی بیشتری انجام می دهند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، باید نسبت به سایر اهالی رسانه از جمله تصویربرداران و کادر اجرایی رسانه ها زودتر واکسن کرونا دریافت کنند.

۳۰ هزار خبرنگار به وزارت بهداشت معرفی شده اند

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که تا کنون نام ۳۰ هزار نفر از خبرنگاران به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، اظهار داشت: این فهرست ۳۰ هزار نفره از طرف وزارت ارشاد به ما تحویل داده شده است، اما رسانه هایی که نام خبرنگاران یا سایر اعضای خود را که فاقد کارت خبرنگاری هستند، به وزارت ارشاد تحویل نداده اند، باید با مراجعه به سامانه مربوطه در وزارت ارشاد ثبت نام کنند و این افراد نیز براساس نوع شغلی که در رسانه ها دارند، برای دریافت واکسن کرونا اولویت بندی می شوند.

وی افزود: تمام عوامل اجرایی و کارکنان رسانه ها که در رسانه های گوناگون اعم از رسانه های مکتوب، مجازی، آنلاین و تصویری فعالیت می کنند، در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، اما اولویت اصلی با خبرنگاران بخصوص آن دسته از خبرنگاران است که کارت خبرنگاری دارند.

جهانپور در پاسخ به این سوال که چه واکسنی به خبرنگاران تزریق می شود، عنوان کرد: در هر پایگاهی که برای واکسیناسیون خبرنگاران تعیین شده است، هر واکسنی که در هر روز به آن پایگاه تحویل داده شده باشد، به این قشر تزریق می شود. بنابراین مشخص نیست که دقیقا چه واکسنی به خبرنگاران تزریق می شود و این واکسن می تواند، برکت، پاستور، سینوفارم یا آسترازنکا باشد.

ایمنی زایی بالای واکسن برکت برای جوانان و افراد میانسال

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر کارآیی بالای واکسن های ایرانی کرونا تاکید کرد: تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار دُز واکسن برکت در ایران تزریق شده و از این میان مشخص شده است که این واکسن برای گروه های سنی جوان، میانسال و افرادی که فاقد بیماری های خاص هستند، بسیار موثر است و ایمنی زایی آن بالا بوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: واکسن های ایرانی عوارض جانبی بسیار اندکی و ما با این واکسن ها اکنون وارد چرخه رقابت در عرصه تولید واکسن کرونا با کشورهای پیشرفته جهان شده ایم. همچنین اعتماد برخی مردم به واکسن های ایرانی آن قدر بالا رفته است که خیلی ها به دنبال آن هستند که به جای واکسن های خارجی، حتما برکت یا پاستور تزریق کنند.

وی در پایان تصریح کرد: از شنبه علاوه بر خبرنگارها، واکسیناسیون رسمی گروه های پرخطر دیگری مثل زندانیان، معلمان و اساتید دانشگاه نیز آغاز می شود.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر