|
کدخبر: 188847

رصد شبانه روزی مرز ترکیه و ایران با پهباد! + جزئیات

استاندار وان از نقش موثر دیوار مرزی ترکیه با ایران برای جلوگیری از ورود مهاجرین خبر داد و گفت که مرز مشترک میان دو کشور با پهپاد مورد رصد شبانه روزی قرار دارد.

«محمد امین بیلمز» استاندار وان به همراه «یوکسل یغیت» فرمانده ژاندارمری و «عطانور آیدین» رئیس پلیس این استان، از دیوارهای مرزی در حال ساخت در شهرستان چالدران وان واقع در مرز با ایران بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، بیلمز در جریان این بازدید، ضمن اشاره به اینکه دیوار مذکور در طول مرز با ایران احداث خواهد شد، گفت: انتظار می‌رود تا پایان سال ۶۴ کیلومتر از این دیوار ساخته شود. ساخت دیوار در سراسر مرز ۲۹۵ کیلومتری با ایران ظرف سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

استاندار وان ترکیه در ادامه افزود: ساخت دیوار در مرز استان‌های «ایغدیر» و «آغری» به سرعت پایان یافت و اکنون در وان و «حکاری» روند احداث در حال انجام است. مهاجران در هوای مه‌آلود و در نقاطی که از دید خارج است از طریق روستاهای ایران به روستاهای این مناطق می‌آیند و البته یگان‌ها بر این مناطق نظارت دارند. در بستر رودخانه‌ها تا حد امکان خندق حفر و سیم خاردار کشیده شده است.

وی تصریح کرد: پیش از این مرزهای‌مان با ایران از طریق برج‌های دیده‌بانی و پاسگاه‌ها محافظت می‌شدند و تنها سیستم فیزیکی‌مان سیم خاردار بود اما از سال ۲۰۱۹ اقدامات جدی انجام شده و به مرور شاهد نتایج آن نیز هستیم. نیروهای‌مان تقویت شده و نیروهای کمکی نیز اعزام خواهند شد.

استاندار وان همچنین تاکید کرد: ظرف یک سال ۷۶ برج بلوکی ساخته شد و نصب ۲۸ برج دیگر ادامه دارد. ۴۴ پاسگاه داریم و در نقاط لازم نیز پشتیبانی صورت خواهد گرفت.

بیلمز از اعزام یگان‌های کمکی برای اطمینان از بالاترین سطح امنیت مرزی خبر داده و گفت: در پی افزایش فشار مهاجرت، فرماندهی مرزی کشور ۲ گروهان اکتشافی و ۲ گروهان تکاوری را با خودروهای زرهی به منطقه اعزام کرد. وزارت کشور نیز به منظور پشتیبانی از یگان‌های مستقر در خطر مرزی، ۳۵ تیم عملیات ویژه را با ۵۰ خودرو زرهی از سایر استان‌ها به این منطقه اعزام کرد.

وی تصریح کرد: ۵۰۰ نفر از آنها در شهر چالدران و ۲۵۰ تن دیگر نیز در منطقه «سرای» واقع در مرز استان وان با ایران مستقر شدند. علاوه بر این، جهت پشتیبانی از نیروهای ژاندارمری که پشت خط مرزی گشت‌زنی می‌کنند، از استان‌های «الازیغ»، «بینگول»، «موش» و «قارص»، سه گروهان و یک گردان اعزام شدند. آنها هم حدود ۴۰۰ نفر هستند و با خودروهای زرهی وارد منطقه شدند. وظیفه تأمین امنیت خط دوم بر عهده این نیروها است.

بیلمز همچنین افزود: به خط دوم نیز ۲۰۰ پاسبان اعزام شدند. آنها هم همراه با سربازان و نیروهای ژاندارمری فعالیت می‌کنند.

استاندار وان همچنین با تاکید بر اینکه امنیت مرز ترکیه با ایران به طور شبانه‌روزی توسط پایگاه‌های نظامی، پاسگاه‌ها و گشت‌های نیروهای امنیتی در منطقه تأمین می‌شود گفت از پهپادها نیز در این امر استفاده می‌شود.

بیلمز تصریح کرد که سال گذشته از ورود حدود ۱۰۵ هزار مهاجر غیرقانونی از خط مرزی ممانعت شده و در ادامه اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون، از ورود بیش از ۵۵ هزار مهاجر غیرقانونی ممانعت شده یا اقدام به بازداشت آنها کرده ایم. در واقع تعداد مهاجران غیرقانونی که امسال قصد ورود به ترکیه را داشته‌اند، نسبت به سال گذشته افزایش نیافته ولی حساسیت مردم بالا رفته است.

وی ادامه داد: تنها در سال ۲۰۲۱، برای ۷۸۳ متهم به سازماندهی قاچاق انسان، تشکیل پرونده قضائی داده شد و حدود ۳۰۰ نفر از آنها بازداشت شده‌اند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر