|
کدخبر: 185151

زندگی به زاینده‌ رود بازگشت

فرایند افزایش خروجی سد زاینده‌رود به‌منظور تامین بخشی از نیاز باغ‌های شرق استان که به تبع آن این رودخانه در شهر اصفهان نیز جریان می‌یابد، بامداد یکشنبه آغاز شد.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت: اکنون آب تا سد نکوآباد در شهرستان مبارکه واقع در جنوب غربی استان جریان دارد و از امروز از این محل تا شرق استان جاری خواهد شد.

محمود چیتیان، مدت زمان جاری سازی آب در رودخانه در فواصل مکانی مورد اشاره را ۱۰ روز اعلام کرد و افزود: به نظر می‌رسد آب روز دوشنبه حوالی ظهر به اصفهان برسد و سپس مسیر خود را برای رسیدن به شرق استان طی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه چهارشنبه گذشته شورای تامین استان و مُصوبات جلسه شورای سازگاری با کم‌آبی مقرر شد در قالب احجام پیش بینی شده در برنامه منابع و مصارف ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب، رهاسازی زاینده‌رود فقط برای باغات غرب و شرق اصفهان انجام شود.

وی با بیان این که با پایان دوره آبیاری باغات غرب اصفهان از امشب، جاری سازی آب برای آبیاری باغات شرق اصفهان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: به مدت ۱۰ روز آب به سمت باغات شرق رهاسازی می‌شود.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر حفظ و تأمین مطمئن آب آشامیدنی اصفهان بزرگ و بدون اعلام میزان آب اختصاصی در این دوره آبیاری ادامه داد: به هیچ عنوان حجمی غیر از حجم مُندرج در برنامه ابلاغی منابع و مصارف برای باغات، از سد زاینده‌رود برداشت نخواهد شد.

خشک کردن زاینده‌رود(حدفاصل سد تا تصفیه خانه باباشیخعلی) از مهر سال قبل تاکنون سبب نرسیدن آب به بسیاری از باغ‌های غرب و شرق استان شده که خطر نابودی هزاران درخت را صدچندان کرده است.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها