|
کدخبر: 182898

توزیع انسولین بدون محدودیت ادامه دارد

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به این که توزیع انسولین بدون محدودیت ادامه دارد، از تامین و توزیع داروهای مرتبط با کرونا در داروخانه های هلال احمر خبر داد.

جامعه توزیع انسولین بدون محدودیت ادامه دارد

علیرضا عسکری در خصوص واردات دارو به کشور گفت: با توجه به اعلام نیاز سازمان غذا و دارو جهت واردات داروهای فوریتی و تک نسخه ای، پس از اخذ مجوز از این سازمان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از تولیدکنندگان و عمده فروشان دارو استعلام قیمت و خریداری می شود.

وی افزود:  شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران در حال حاضر انواع صافی های دیالیز، انواع سرنگ، سرنگ انسولین، سرسوزن دندانپزشکی، ست دیالیز، سوزن فیستولای وریدی و شریانی، ست تالاسمی، آنژیوکت، سوبگ، بی بگ، محلول دیالیز، محلول ضد عفونی کننده دست و ماسک سه لایه را در دست تولید دارد. به لحاظ وجود تحریم در مسیر خرید فلزات و فولاد، علی الخصوص استیل، واردات تسمه استیل جهت تولید تیوب کانولا توسط تامین کنندگان مواد اولیه سرسوزن با مشکل مواجه است.

دشواری در مسیر انتقال ارز

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در تولید فیلتر دیالیز و تامین مواد اولیه آن مشکلی در ارتباط با تحریم ها نداریم. آن چه مطرح است تنها بحث تامین و تخصیص ارز مربوطه و انتقال آن از کانال های مختلف به فروشنده است. در ارتباط با تولید سرنگ با توجه به این که اهم مواد اولیه آن در داخل تولید می شود مشکلی وجود ندارد، تنها بخشی از سرسوزن های مورد نیاز به صورت وارداتی است که به سادگی از طریق کشورهای شرق آسیا تامین می شود.

عسکری ادامه داد: پاره ای از شرکت های اروپایی با توجه به ترس و واهمه ای که از وضع جرایم آمریکایی بر کسب و کار و تجارت خارجی خود دارند حاضر نیستند مواد اولیه ای را که قبلا به فروش می رساندند اینک عرضه کنند. اغلب شرکت های خارجی که تاکنون هیچ گونه ارتباطی با ما نداشته اند و تجارتی هم با ایشان صورت نگرفته بود هم اینک که جهت پروژه های جدید شرکت نیاز به مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات داریم هیچ گونه پاسخی به ما نمی دهند. علی رغم اینکه مکررا استعلام های خود را انجام می دهیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر تصریح کرد: با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، انتقال ارز جهت خرید دارو در سیستم بانکی و انتقال کالا در سیستم حمل و نقل با مشکلات بسیاری مواجه است که بعضا از کانال های متفاوتی برای انتقال ارز و حمل و نقل کالا استفاده می شود که هزینه های هنگفتی را به دنبال دارد.

تحریم های آمریکا مانع واردات محصولات پزشکی

وی افزود: تحریم های آمریکا سبب شده که بسیاری از تامین کننده گان ماده اولیه و محصولات نهایی  تمایلی به فروش به ایران نداشته و در معدود مواردی که برای فروش همکاری می کنند، نگرانی های زیادی در زمینه انتقال ارز دارند لذا علیرغم وجود مشکلات عدیده تحریم در تأمین و واردات داروهای مورد نیاز کشور، این شرکت همچنان با بهره مندی از کانال صلیب سرخ در تلاش جهت تأمین داروی بیماران است.

عسکری در خصوص خرید واکسن کرونا گفت: امروز شرکت بازرگانی سها کیش که ذیل جمعیت هلال احمر فعالیت می کند، با همکاری مشترک صلیب سرخ چین و سفارت ایران در چین، واکسن کرونا خریداری کرده و بخشی از آن را وارد و ترخیص کرده است.

مشکلاتی در تامین داروهای ضدسرطان وجود دارد

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به معضلات تامین داروهای بیماران خاص اظهار کرد: در زمینه تأمین انسولین قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی در سال ۹۹ با کمبود های مقطعی مواجه بودیم. داروخانه هلال احمر با تمهیدات اندیشیده شده و مدیریت صحیح سعی کرده تا در سخت ترین شرایط نیز انسولین مصرف کنندگان تأمین شود. امروز در تامین داروهای وارداتی مثل بعضی از داروهای ضد سرطان مانند آدریامایسین و اندوکسان مشکلاتی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری نیز با همکاری سازمان غذا و دارو هیچ کدام از اقلام دچار کمبود نبوده و توزیع انسولین بدون محدودیت ادامه دارد که با قطعیت می توان گفت درصورت ادامه تأمین سهمیه داروخانه، در ماه های آتی نیز با کمبود مواجه نخواهیم شد. در حال حاضر بیش از ۱۰ نوع انسولین موجود است و این ۱۰ نوع انسولین در حال پخش در داروخانه های جمعیت هلال احمر است.

توزیع داروهای مقابله با کرونا در داروخانه های هلال احمر

وی افزود: تمام اقلام دارویی مورد استفاده در کرونا در داروخانه هلال احمر تأمین و توزیع شده و از این نظر داروخانه های هلال احمر بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت داشته به صورتی که مرکز ارجاع بیماران کرونا بوده اند. هم در بخش سرپایی فرآیند آماده سازی و هم در بخش بستری تهیه و تدارک و توزیع داروهای مورد استفاده در کرونا را انجام داده ایم.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ عسکری در پایان گفت: کلترا و ریباویرین و هیدروکسی کلروکین از اسفند ۹۸ تامین و در سال ۹۹ نیز داروهای Ivermectin،  IVIG، پیرفنیدون، فاویپیراویر و رمدسیویر در داروخانه های هلال احمر توزیع شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر