|
کدخبر: 176898

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل انجمن دیابت ایران مطرح شد:

بیماران دیابتی در رنج و سردرگمی

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به فراخوان ثبت نام بیماران دیابتی گفت: قبل از انجام واکسیناسیون بیماران زمینه ای هر گونه فراخوانی که خطر بیماری را تشدید کند، مورد تایید نیست.

جامعه بیماران دیابتی در رنج و سردرگمی

امیر کامران نیکو سخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران و رئیس فدراسیون بین المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: اخیرا مصاحبه ای از دکتر شادنوش، دبیر بخش پیوند و درمان وزارت بهداشت در رسانه ها مطرح شد، با این مضمون که بیمارانی که از انسولین قلمی استفاده می کنند؛ باید در دانشگاه های مربوط به هر شهری ثبت نام کنند. متاسفانه هنوز از طرف وزارت بهداشت ابلاغیه ای به انجمن دیابت ایران و انجمن دیابت گابریک که متولیان آموزش دیابت در کشور هستند، انجام نشد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: در مورد تصمیم اخیر،نامه ای تنظیم و برای وزیر بهداشت ارسال کردیم. با توجه به اینکه اکثر افراد دیابتی سوال های خود را  از انجمن ها جویا می شوند، تصمیم بهتر این بود که به انجمن ها اطلاع رسانی می شد تا در ادامه جواب دهی مناسب تری برای افراد دیابتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر انجمن ها سیل عظیمی از تماس را در این موضوع دارند ولی چون روندی ابلاغ نشده است و فقط جسته گریخته در رسانه ها مطرح شده است،متاسفانه همه افراد دیابتی با مشکل روبرو شدند.

امیرکامران-نیکوسخن

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به سردرگمی بیماران دیابتی عنوان کرد: مراکزی که از طرف وزارت بهداشت اعلام شده نیز اعلام بی خبری می کنند که ابلاغیه ای در مورد ثبت نام بیماران دیابتی دریافت نکردند.

نیکو سخن با ذکر نکته ای ادامه داد: اگر تصمیم بر این است که ثبت نامی شود که چه افرادی  انسولین قلمی مصرف می کنند، تمام افرادی که بیمه هستند اطلاعاتشان در بیمه وجود دارد. اطلاعاتی مانند نوع انسولین و مقدار انسولین قابل مشاهده است. اگر واقعا لازم است،در بستر خاصی از وزارتخانه این اطلاعات جمع آوری شود،نیازی نیست فراخوان داده شود تا تعداد زیادی دیابتی ثبت نام کنند. به سادگی از طریق بیمه قابل دسترسی است.

رئیس فدراسیون بین المللی دیابت افزود: هم اکنون در وضعیت کرونا هستیم و بعد از بیماران قلبی عروقی، دیابتی ها در ردیف دوم خطر بیماری قرار دارند. متاسفانه برای واکسیناسیون این گروه اقدامی نشده است. بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل خطر بیماری ویزیت آنلاین انجام می دهند. حال در این شرایط تعداد قابل توجهی بیمار دیابتی با مراجعه به مراکز اعلام شده طبیعتا بیشتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.اگر قرار بر انجام این تصمیم بود در این فرصت کوتاه قابل اجرایی نبود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دیابتی ها با مشکل تهیه انسولین روبرو هستند.اکثر دیابتی ها دو مدل انسولین استفاده می کنند.متاسفانه داروخانه ها همه انواع انسولین را در دسترس ندارند. در نهایت می توان گفت بیماران دچار سردرگمی شده اند.دستورالعمل جدید صادر شده بدون مشورت با انجمن های دیابتی صورت گرفته است.حداقل قبل از این تصمیم باید با بیمه ها مشورت می شد ، اطلاعات لازم به دست می آمد و هر فراخوانی برای مراجعه دیابتی ها باید بعد از واکسیناسیون انجام شود.

نیکو سخت اشاره کرد: همان طور که مشاهده می کنید بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا که نیاز به بستری شدن پیدا می کنند و بیشترین تعداد مرگ و میر کرونایی ها در زمان بستری افرادی هستند که بیماری های زمینه ای دارند.در بیماری های زمینه ای بیماران قلبی عروقی مقام اول و دیابتی ها در ردیف دوم خطر ابتلا هستند. البته بسیاری از بیماران دیابتی دچار مشکل قلبی عروقی هم هستند و به مراتب خطر بیشتری رو شامل می شوند. بنابراین باید در اولویت های اول تزریق واکسن کرونا  قرار بگیرند.متاسفانه هنوز واکسیناسیون برای افراد دارای بیماری زمینه ای آغاز نشده است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران تاکید کرد: در چنین شرایطی بنده به عنوان مدیرعامل انجمن دیابت ایران و رئیس منطقه فدراسیون بین المللی دیابت، فراخوانی که بیماران دیابتی را در معرض خطر بیشتر قرار دهد، تایید نمی کنم.

نیکو سخن با اشاره به جشن تولد ۱۰۰ سالگی انسولین گفت: در این صد سال تغییرات زیادی را در انسولین داشته ایم. انسولین های اول حیوانی بودند و تولید بسیار سختی داشتند. با گذشت زمان با کمک باکتری ها انسولین انسانی تولید شد.انسولین های مدرن یا آنالوگ در ادامه وارد بازار شد. انسولین های قلمی، هم بخاطر قلمی بودن شان و هم بخاطر نوع انسولینی که دارند دارای این دو مزیت هستند: اول امنیت و دوم راحتی. در انسولین های جدید افت قند خون کمتری را در بیماران شاهد بودیم.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در پایان گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری «کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری اش، ناراحتی دیگری ‌نداشته باشد» . ولی متاسفانه در حال حاضر بیماران دیابتی سختی مضاعفی را در حال تجربه هستند.

ارسال نظر