|
کدخبر: 182479

کرونا دلتا در حال تسخیر شهرهای ایران!

سویه هندی کرونا موسوم به (دلتا) آهسته و گام‌به‌گام در حال تسخیر شهرهای ایران است؛ ویروسی که ازدو ماه پیش وزارت بهداشت درمورد ورود آن به کشور هشدار داده است. اکنون حالا به نظر می‌رسد که این سویه ویروس کرونا درحال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است. این در شرایطی است که مقامات مسوول زنگ خطر پیک پنجم کرونا را به صدا درآورده‌اند.

جامعه کرونا دلتا در حال تسخیر شهرهای ایران!

سویه هندی کرونا (دلتا) آهسته و گام به گام درحال تسخیر شهرهای ایران است. ویروسی که از دو ماه پیش وزارت بهداشت در مورد ورود آن به کشور هشدار داده است، حالا به نظر می‌رسد که رفته‌رفته در حال تبدیل به ویروس غالب کرونا در کشور است. نیمه اول اردیبهشت‌ماه بود که سعید نمکی وزیر بهداشت با اعلام پشت‌سر گذاشتن موج چهارم کرونا، از پیدا شدن موتاسیون‌های جدید کرونا در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی خبرداد.

او همچنین شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در کشور را اعلام کرد و گفت که مواردی از این دو ویروس در هرمزگان، قم و آذربایجان‌غربی مشاهده شده است که همگی این افراد در قرنطینه قرار گرفته‌اند. نمکی این نکته را هم گفت که «اگر این بار به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی-هندی یا آفریقای جنوبی بیفتیم، نمی‌توانم بر تاب‌آوری این نظام سلامتی قسم بخورم که این همه در ۱۵ ماه گذشته ایستادگی کرده است.» حالا در شرایطی که به گزارش وزارت بهداشت شهرهای قرمز کرونا از جنوب به سمت مرکز کشور در حال گسترش هستند، زنگ خطر موج پنجم کرونا این بار با ویروس هندی (دلتا) موجب نگرانی شده است.

البته کرونا دلتا تنها نگرانی موجود نیست، چراکه علاوه براین نوع از کرونا، سویه آفریقای جنوبی (بتا) هم در برخی از مناطق کشور مشاهده شده است. بیشترین نگرانی‌ها درحال حاضر مربوط به استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور به‌خصوص سیستان‌و‌بلوچستان است تا آنجا که حتی روز یکشنبه میزان بالای ابتلا به کرونا در این منطقه با اعتراض نماینده زاهدان در مجلس روبه‌رو شد.

پیشروی دلتا در دنیا

وزارت بهداشت درحالی نگران شیوع ویروس نوع دلتا در ایران است که در اردیبهشت‌ماه این ویروس در کشور هند هزاران قربانی گرفت و نظام سلامت این کشور را با بحران جدی روبه‌رو کرد. به دنبال این بحران بود که اوایل اردیبهشت‌ماه سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند برای کمک به این کشور اعلام آمادگی کرد.

 این گونه از کرونا نخستین بار در ماه اکتبر سال گذشته شناسایی شد و پس از چند ماه از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌خاطر مسری‌تر بودن نسبت به‌گونه انگلیسی آن (آلفا) به‌عنوان گونه «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شد.  در این میان هرچند این ویروس در هند پس از قربانی کردن نزدیک به ۴۰۰هزار نفر حالا کمی آرام گرفته است، اما به نظر می‌رسد که کرونای دلتا با عبور از مرزهای هندوستان، به بسیاری از کشورهای دنیا که این روزها با واکسیناسیون گسترده، کرونای انگلیسی را مهار کرده‌اند و قانون ماسک اجباری را لغو کرده‌اند هجوم برده است. بنگلادش، اندونزی، استرالیا، اسرائیل، نیوزیلند، روسیه و حتی انگلیس از جمله کشورهایی هستند که با چالش جدید کرونای دلتا مواجه شده‌‌اند.

هرچند در کشورهایی نظیر انگلیس و استرالیا به دلیل تزریق واکسن کرونا این ویروس با حرکت آهسته‌تری درحال پیشروی است اما به هرحال نگرانی از کرونای دلتا در شرایطی که دنیا با واکسن کرونا امید تازه‌ای برای بازگشت به زندگی عادی پیدا کرده بود کشورها را دچار چالش تازه‌ای کرده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز در جدیدترین گزارش خود از کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان از ماه فوریه خبر داده اما در عین حال هشدار داده است که سویه دلتای ویروس کرونا که اکنون در ۹۲ کشور گسترش پیدا کرده، موجب موج مرگبار بیماری در کشورهای مختلف از اندونزی گرفته تا روسیه شده است. در همین حال با افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای کرونا، محدودیت‌های شدیدتری برای مقابله با شیوع این ویروس در برخی از کشورها اعمال شده است.

سایه دلتا بر سر ایران

در ایران نیز به گفته وزارت بهداشت در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در موارد سرپایی مثبت کرونا بوده‌ایم و تعداد بیماران سرپایی مثبت در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود ۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در استان‌های جنوبی کشور به ویژه ۵ استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد شاهد افزایش روند بیماری هستیم. سیما‌سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، هم روز گذشته از افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد. به گزارش «ایرنا» لاری همچنین بااشاره به اینکه روند شهرهای قرمز کرونایی رو به افزایش و اکنون شامل ۳۲ شهر است و تعداد شهرهای نارنجی ۱۷۴ و شهرهای زرد نیز ۲۴۲ است، از مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و کاملا رعایت کنند. 

بررسی آماری کرونا درکشور از ۷ خرداد تا ۷ تیر نیز نشان می‌دهد روند ابتلا به کرونا اگرچه سینوسی بوده اما افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. مطابق گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۳۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۴۱۷ نفر از آنها بستری شدند. این درحالی است که در روزهای گذشته این رقم بین ۶تا ۹هزار نفر در نوسان بود. همچنین آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از۲۹ خرداد تا روزگذشته به‌طور متوسط هر ساعت ۴۱۵ نفر در ایران مبتلا و بین ۵ تا ۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند. افزایش ۴درصدی بیماران سرپایی که می‌تواند هشداری برای افزایش میزان بستری‌ها و به تبع آن فوت‌شدگان باشد، مقامات وزارت بهداشت را به سمت هشدار نسبت به تکرار سناریوی کرونای انگلیسی این بار با ویروس دلتا هدایت کرده است. این در شرایطی است که همچنان آمار مرگ‌های کرونایی در کشور سه رقمی است. روز گذشته نیز ۱۴۰نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

آماده‌باش تهران برای پیک پنجم

در همین حال روز گذشته علیرضا زالی فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه دو شهر دماوند و فیروزکوه در استان تهران در وضعیت قرمز قرار دارند، اعلام کرد که با توجه به احتمال خیز پنجم آماده‌باش برای شبکه درمان اعلام شده است. به گزارش «ایسنا» انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم ضمن هشدار نسبت به احتمال بروز خیز پنجم کرونا در تهران گفت که از هفته گذشته میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن شاهد افزایش بیماران بخش عادی و ویژه نیز هستیم که در مجموع این نشان می‌دهد کم‌کم وارد خیز پنجم می‌شویم.

علائم کرونای دلتا

اما براساس گزارش‌های منتشر شده از علائمی که در سویه هندی شایع‌تر هستند می‌توان به سردرد، آبریزش بینی، گلودرد و تب و به طورکلی علائم سرماخوردگی اشاره کرد. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که سرفه و از دست دادن حس بویایی اگرچه در این نوع وجود دارد اما شکل کمرنگ‌تری به خود گرفته است. درگیری ریوی در کرونای دلتا نیز بیشتر اتفاق می‌افتد و با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند. در این بین آنچه این ویروس را خطرناک‌تر از نوع انگلیسی (آلفا) کرده است میزان سرایت‌پذیری آن است. به گفته پزشکان این ویروس ۶۰درصد نسبت به جهش‌های دیگر کرونا قابلیت سرایت‌پذیری بیشتری دارد و هر بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

دلیل تغییر نام ویروس هندی به دلتا

اما نام ویروس هندی کرونا پس از آن به ویروس دلتا تغییر کرد که تبعات احتمالی ناشی از نام‌گذاری ویروس‌های جهش‌یافته کرونا براساس کشور محل پیدایش آن و نگرانی از افزایش جرائم ناشی از نفرت، نژادپرستی و حتی بروز اختلاف‌های سیاسی، سازمان جهانی بهداشت را برآن داشت تا از این پس از الفبای یونانی به جای نام کشور محل پیدایش ویروس جهش یافته استفاده کند. اوایل اردیبهشت ماه نیز، دولت هند از نام‌گذاری سویه B.۱.۶۱۷.۲ که اولین بار در این کشور شناسایی شد و با نام سویه هندی معروف شده، انتقاد کرد. از همین رو سویه جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس با حرف آلفا، سویه آفریقایی با حرف بتا و سویه هندی با حرف دلتا نام‌گذاری شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • قدرت الله عبدی ارسالی در

    خوب

  • قدرت الله عبدی ارسالی در

    در این شرایط کرونا رفتم اداره برق دماوند کارمنده مربوطه گفت دو مامور باید بیاد ا ز نصب تابلو ونمای ساختمان بازدید کند ال تماس کردم اگر میشود یک مامور بیاد از نصب تابلو ونما بازدید کند گفت نه حتما باید دو مامور بیاید واین در صورتی است که یکی از مامورین کرونا گرفته ومعلوم نیست کی خ وب می‌شود وسر کار بیاد وبعد بیاد از نصب تابلو بازدید کند شما قضاوت کنید

ارسال نظر