|
کدخبر: 157014

انسولین های بی کیفیت چینی به ایران رسید!

اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی نشان از بحران دوباره و نایاب‌شدن انسولین در کشور دارد.

جامعه انسولین های بی کیفیت چینی به ایران رسید!

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو روز ۶ اسفند گفته بود که «محدودیت منابع ارزی و عدم تخصیص به موقع و کافی ارز از سوی بانک مرکزی» عامل بروز مشکل است ولی اختلاف واردکنندگان و فروشندگان بر سر قیمت انسولین‌های وارداتی به‌عنوان مشکل مهم در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، واردکنندگان انسولین را از کشورهای چین، ترکیه،‌ دانمارک و فرانسه وارد کرده‌اند که ارزان‌تر‌بودن انسولین وارداتی از ترکیه نسبت به نمونه‌هایی که از دانمارک و فرانسه وارد شده‌اند و اختلاف فروشندگان درباره قیمت فروش، باعث اخلال در روند توزیع آن شده است.

بر اساس آمار رسمی در حدود پنج و نیم‌میلیون مبتلا به دیابت در کشور وجود دارد که در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰‌هزار نفر از آن‌ها باید از انسولین استفاده کنند. بحران کمبود انسولین در حالی در شش ماه گذشته به‌صورت دوره‌ای تکرار شده است که مسئولان وزارت بهداشت ایران احتمال مرگ بیماران مبتلا به کرونا را در صورت ابتلا به کرونا ۱.۵ تا سه برابر سایر افراد اعلام کرده‌اند.

 انسولین چینی کاربرد ندارد و دولت اقدام به واردات انسولین از چین هم کرده است. ولی پزشکان تاکید کرده بودند استفاده نشود؛ چراکه منجر به افت شدید قند می‌شود. نوع ایرانی انسولین هم همان چینی است که در ایران مونتاژ می‌شود و دولت که به راحتی از چین دارو وارد می‌کند، اهمیتی به کیفیت این دارو نمی‌دهد.

روز ۴ دی‌ماه امسال حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفته بود که فقط به اندازه نیاز یک ماه کشور انسولین داریم، در حالی باید برای سه ماه ذخیره داشته باشیم.

در مهر و آبان‌ماه امسال نایاب شدن انسولین قلمی در داروخانه‌های ایران موجی از نگرانی را در میان بیماران دیابتی و خانواده‌های آنها ایجاد کرد و حتی منجر به شکل‌گیری بازار سیاه انسولین در کشور شد تا جایی که این دارو به هشت برابر قیمت داروخانه در بازار سیاه فروخته ‌شد.

هم‌زمان با بحران انسولین در پاییز امسال، محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران هم اواخر مهرماه گفته بود که «یک و نیم برابر نیاز کشور انسولین وارد کرده‌اند» ولی کمبود آن به خاطر قاچاق معکوس و خروج غیرقانونی انسولین از ایران به مقصد دیگر کشورها است. او به مقصد قاچاق معکوس انسولین اشاره نکرد،‌ اما گفت علت این امر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات داروی ارزان است و بعد برخی افراد «با قیمت دلار بازار آزاد»، داروهای وارداتی را به مشتریانی دیگر کشورها می‌فروشند.

 

منبع: آرمان ملی

ارسال نظر