|
کدخبر: 174530

ماجرای کارخانه سیگار آمریکایی در غرب تهران

دکتر محمدرضا مسجدی در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات توضیحاتی در رابطه با آمار و ارقام اعتیاد به دخانیات در کشور ارائه کرد.

روز جهانی بدون دخانیات در ۳۱ می هر سال و هفت ملی بدون دخانیات از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه هرسال فرا می رسد. محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور در مورد آمار اعتیاد به دخانیات در بین نوجوانان و کودکان در کشور اظهار داشت: یکی از مسائل مهم این است که سن اعتیاد به دخانیات در حال کاهش است. زمانی کمترین سن اعتیاد به دخانیات در کشورمان ۱۸ و ۱۶ سال بود اما اکنون به ۱۳ و ۱۴ سالگی رسیده است.

به عبارتی اکنون در مدارس متوسطه روندی هشدار آمیز را تجربه می کنیم. ما تحقیقات مان را از کلاس اول دبیرستان شروع کرده ایم زیرا نوجوانان در این سنین در دختران و پسران به جهش فکری می رسند و دچار تغییرات شخصیتی می شوند.

 ۲۲ درصد مردان و ۳ درصد زنان ایرانی معتاد به دخانیات هستند

وی ادامه داد: طی جلساتی که با جامعه شناسان و روان شناسان گذاشتیم، به این نتیجه رسیدیم که دبیرستانی ها در سنینی قرار گرفته اند که آماده پذیرش اعتیاد و دخانیات هستند. بنابراین ما نیز تحقیقات و اقدامات پیشگیرانه مان را از این سنین آغاز کردیم. با این حال هرچه سنین افراد پایین تر باشد، رقم مصرف دخانیات هم کمتر هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در کشور در مورد آمار مصرف دخانیات در کشور افزود: حدود ۲۲ تا ۲۴ درصد مصرف کنندگان دخانیات در کشور را مردان و کمتر از ۳ درصد را زنان تشکیل می دهند. در محیط دبیرستان و دانشگاه نیز آمار بسیار متغیری در دست داریم، به طوری که دانش آموزان و دانشجویان گاهی تفننی از سیگار و قلیان استفاده می کنند و گاهی به صورت مداوم استفاده می کنند، در برخی از آمار تا ۳۵ درصد از دانشجویان در مراکز دانشگاهی مصرف دخانیات را تجربه کرده اند، این درحالی است که اگر ۱۰ درصد از این ۳۵ درصد به دام اعتیاد دائمی دخانیات بیافتند با رقم بزرگی مواجه می شویم.

مسجدی در مورد آمار اعتیاد در دانشگاه ها بیان کرد: مصوبه ای با امضای وزیر علوم و بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شده است تا این مراکز به سمت مبارزه با مصرف دخانیات بروند و چند واحد درسی نیز در رابطه با مبارزه با دخانیات به دانشجویان تدریس خواهد شد.

فعالیت کارخانه آمریکایی تولید سیگار در اشتهارد

مسجدی گفت: شرکت BAT آمریکا در اشتهارد کارخانه تولید سیگار زده است و شرکت JTA ژاپن نیز که ۹۰ درصد سهام اش برای آمریکاست در مناطق آزاد ما فعالیت می کند و در آن جا کارخانه سیگار دارد، مثلاً در بندر انزلی و قشم شاهد این کارخانه ها هستیم. این نشان می دهد که در جای جای کشور ما دخانیات دغدغه نیست.

بیش از ۳۰ نوع افزودنی غیرمجاز در یک سیگار و مصوبه ی بلا اثر مانده دیوان عدالت اداری علیه آن

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری در سه سال قبل مصوبه ای در زمان دکتر هاشمی در پی تحقیقاتی که دانشگاه علوم پزشکی ایران و گروه های دیگر روی یکسری توتون ها انجام دادند، دریافتند که بیش از ۳۰ مورد شراب، مواد آلاینده، مواد مخدر و افزودنی های کاملاً غیرقانونی به آن ها اضافه می شود. این موضوع باعث شد تا وزارت بهداشت با وزارت صنعت مکاتبه ای داشته باشد که ورود و توزیع این سیگار ممنوع شود، زیرا این افراد با بوهای خوب موجود در آن توتون، جوانان ما را جذب می کنند.

در این بین وارد کننده و عرضه کننده این شرکت به دادگاه علیه وزارت بهداشت شکایت می کردند و قاضی به نفع آن شرکت رای داد. با این وجود علی رغم شکایت دوباره وزارت صنعت و بهداشت علیه این شرکت باز هم دادگاه به نفع آن شرکت رای داد. این پایان ماجرا نبود تا ما به دیوان عدالت اداری رفتیم و از خود دفاع کردیم که دفاع ما تصویب شد، طبق مصوبه دیوان عدالت اداری، اگر وزیر این موضوع را اعمال نکند، عزل خواهد شد، اما مصوبه عدالت اداری همچنان بلا اثر مانده است.

مصرف قلیان در یکی از سینماهای تهران!

محمدرضا مسجدی در بیان وضعیت نامطلوب مصرف دخانیات در جامعه گفت: شنیده شد که در یکی از سینماهای تهران، به مصرف قلیان پرداخته اند که این فاجعه است!

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها