|
کدخبر: 162634

خبری نگران‌ کننده درباره واردات واکسن کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر این که برای ایجاد مصونیت جمعی علیه کووید ۱۹ باید بیش از ۷۰ درصد مردم واکسن کرونا دریافت کنند، تصریح کرد: سرعت واردات واکسن کرونا به ایران به کندی پیش می‌رود و با ادامه این شرایط، بازهم روند تامین واکسن ذره ذره خواهد بود.

جامعه خبری نگران‌ کننده درباره واردات واکسن کرونا

حاد شدن مجدد وضعیت همه گیری کرونا در ترکیه در حالی در کشور همسایه ایران رخ داده است که این کشور از جمله پیشتازان واکسیناسیون عمومی علیه کرونا محسوب می‌شود و براساس آخرین آمارهای دولتی ترکیه، تا کنون بیش از ۱۰ درصد مردم ترکیه یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حداقل هشت درصد آنها نیز به طور کامل علیه کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند.

بنابراین بروز موج تازه‌ای از شیوع کرونا در ترکیه نه تنها مردم این کشور را نگران کرده، بلکه نگرانی هایی را نیز در خصوص رابطه میان واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ و عادی شدن شرایط کرونا در افکار عمومی ایران و سایر نقاط جهان به وجود آورده است. البته طبق آخرین پیگیری‌های از کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تحلیل رابطه میان این دو موضوع باید به نوع واکسن استفاده شده در هر کشور نیز توجه کرد و بد نیست بدانید که دولت ترکیه برای واکسیناسیون عمومی مردم خود غالبا از واکسن چینی سینواک استفاده کرده است.

چرا وضع ترکیه قرمز شد؟

روز گذشته با اعلام تازه‌ترین وضعیت رنگ بندی استان‌های ترکیه از نظر میزان همه گیری کرونا، شاهد قرمز شدن ۵۸ مرکز استان از میان ۸۱ استان این کشور و رسیدن تعداد جان باختگان کرونایی ۲۴ ساعته ترکیه به ۱۵۴ نفر بودیم. در این شرایط براساس اعلام وزارت بهداشت این کشور، دیروز بیش از ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر در ترکیه به ویروس کرونا مبتلا شدند و با این رقم، رکورد تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در همسایه شمال غربی ایران شکسته شد.

در این میان البته باید توجه داشت که تا دو هفته پیش تعداد استان‌های قرمز و نارنجی در ترکیه بسیار اندک بود و عادی پنداشته شدن وضعیت همه گیری کرونا در این کشور منجر شد بسیاری از مردم ترکیه دست از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بردارند و همین مسئله نیز اکنون بار دیگر این کشور را در معرض موج تازه‌ای از شیوع کرونا قرار داده و دولت ترکیه را ناچار کرده است تا دوباره محدودیت‌های سختگیرانه‌ای نظیر منع تردد در روزهای تعطیل و ممنوعیت تردد شبانه در روزهای غیرتعطیل را در استان‌های قرمز ترکیه به اجرا در آورد.

موج تازه شیوع کرونا در ترکیه این سوال را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده است که آیا با وجود پیشتاز بودن یک کشور در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا بازهم احتمال بروز پیک‌های تازه‌ای از شیوع کووید ۱۹ در آن وجود دارد یا خیر؟ این سوال را با دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در میان گذاشتیم و او در پاسخ به رکنا گفت: اصولا شیوع کرونا در هر کشوری، وقتی به میزان قابل قبولی کنترل می‌شود که بیش از ۷۰ درصد مردم آن کشور به‌خصوص افراد بالای ۱۶ سال علیه این ویروس واکسینه شده باشند و تنها با رسیدن به این رقم، کشورها می‌توانند به برداشتن محدودیت‌ها فکر کنند.

بی خیالی نسبت به پروتکل‌ها عامل قرمز شدن ترکیه

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت همه گیری کرونا در بیشتر استان‌های ترکیه ادامه داد: در کشور ترکیه نیز هنوز عمده جوان‌ها و میانسال‌ها واکسن نزده‌اند و به همین خاطر، طبیعی است که در این کشور با برداشته شدن محدودیت‌ها و رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی مردم، وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از استان‌های آن قرمز شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: اصولا در همه کشورها وقتی بخش قابل توجهی از مردم علیه ویروس کرونا واکسینه نشده باشند، به محض کاهش محدودیت‌ها و بی‌توجهی به دستورالعمل ها، این امکان وجود دارد که پیک تازه‌ای از کرونا در هر کشوری بروز پیدا کند و اکنون ترکیه نیز درگیر همین مشکل شده است.

ترکیه در جمع کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا قرار ندارد و با این وجود توانسته است نزدیک ۱۰ درصد از مردم خود را با کمک واکسن چینی سینواک علیه کووید ۱۹ واکسینه کند. اما در اتحادیه اروپا نیز که چند کشور آن موفق به تولید واکسن کرونا شده اند، وضع همه گیری کرونا بازهم نامطلوب است، به نحوی که اخیرا موج سوم شیوع کرونا در فرانسه آغاز شده و در پایتخت اتریش هم اعمال محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه دارد و همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان، تدابیر سختگیرانه‌ای را در مقابل ورود مسافران از کشورهای مختلف اروپایی اعمال کرده‌اند.

اکثر اروپایی‌ها واکسن کرونا دریافت نکردند

محرز ضمن اشاره به همین موضوع گفت: اکنون در بیشتر کشورهای اروپایی بخش زیادی از مردم واکسن کرونا نزده‌اند و میزان واکسیناسیون صرفا در بعضی کشورهای کوچکتر اروپای شرقی که جمعیت کمتری دارند به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. بنابراین در این کشورها هم به محض این که اندکی از اعمال محدودیت‌ها کاسته می‌شود، احتمال بروز موج تازه‌ای از کرونا وجود دارد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در انگلستان نیز توضیح داد: انگلیس از جمله معدود کشورهایی است که سطح واکسیناسیون در آن به حد نسبتا مطلوبی رسیده است. البته در این کشور تا کنون تعداد بسیار زیادی از مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و اوضاع وحشتناکی که در ماه‌های گذشته برای این کشور پیش آمد، اکنون باعث شده است که بسیاری از اهالی آن هنوز دارای مصونیت باشند و دولت این کشور توانسته است بخش زیادی از محدودیت‌های کرونایی را کاهش دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که در امریکا هم با وجود واکسیناسیون نسبتا وسیع هنوز احتمال بروز موج‌های تازه‌ای از همه گیری کرونا وجود دارد، عنوان کرد: اکنون در برخی ایالت‌های امریکا از جمله نیویورک موج تازه‌ای از شیوع کرونا آغاز شده است؛ چراکه در امریکا هنوز اغلب مردم واکسن نزده‌اند و در این کشور نیز تا وقتی حداقل ۷۰ درصد مردم علیه کرونا واکسینه نشوند، نمی‌توان گفت که شرایط مطلوبی برقرار شده است.

اکنون جهش شایع کرونا در جهان نوع انگلیسی آن است که با وجود این که واکسن کرونا علیه این جهش خاص نیز مصونیت ایجاد می‌کند، اما همچنان شیوع کرونای انگلیسی در بسیاری از کشورها، آنها را در معرض احتمال بروز موج‌های تازه‌ای از همه گیری قرار داده است. ریشه این مسئله نیز به بیشتر بودن میزان انتقال جهش انگلیسی کرونا نسبت به نوع چینی آن بازمی گردد و بنابراین در تمام دنیا، افرادی که علیه کرونا واکسینه نشده اند، به سرعت می‌توانند این ویروس را منتقل کنند.

این نکته‌ای است که محرز نیز روی آن دست گذاشت و تاکید کرد: با توجه به قدرت بالای انتقال کرونای انگلیسی، تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد از افراد یک جامعه واکسن کرونا دریافت نکنند، این احتمال وجود خواهد داشت که با عادی شدن شرایط محدودیت‌ها و رعایت پروتکل ها، دوباره کرونا پیک تازه‌ای بزند.

وی در رابطه با زمان ایجاد مصونیت در افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند هم توضیح داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در امریکا به عنوان یکی از نخستین کشورهایی که واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را آغاز کرد، کسانی که بیش از شش ماه واکسن کرونا زده اند، هنوز در برابر این ویروس مصونیت دارند.

روند کند تامین واکسن کرونا در ایران تا زمان تولید انبوه واکسن ایرانی

محرز که خود سرپرست تیم تحقیقاتی نخستین واکسن ایرانی کرونا یعنی «کوو ایران برکت» است، با تاکید بر این که تا زمانی که واکسن ایرانی کرونا به تولید انبوه نرسد، تامین واکسن در کشورمان به کندی پیش خواهد رفت، گفت: وقتی قرار باشد ما واکسن کرونا را از سایر کشورها تهیه کنیم، قطعا نمی‌توانیم نیاز کشور را به سرعت تامین کنیم؛ چراکه اکنون همه کشورهای تولیدکننده، به واکسن‌های خود نیاز دارند و بخش کمی از واکسن‌های تولیدی شان را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه تصریح کرد: بنابراین انتظار می‌رود که سرعت واردات واکسن کرونا به ایران به کندی پیش رود و با ادامه این شرایط، بازهم روند تامین این واکسن، ذره ذره خواهد بود. به‌خصوص که ما به علت تحریم نمی‌توانیم تعداد زیادی واکسن سفارش دهیم و مشکلات بانکی و مالی نیز به این موضوع دامن می‌زند.

واکسن روسی هم در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن‌های وارداتی کرونا به ایران نیز توضیح داد: تا کنون مقدار کمی واکسن از کشورهای چین و روسیه وارد کشور شده است که در این میان، واکسن روسی هم در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده که البته در بسیاری از افراد این عوارض برطرف شده، اما در برخی افراد هم هنوز عوارض ناشی از دریافت واکسن روسی کرونا وجود دارد.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا در خصوص آخرین وضعیت واکسن «کوو ایران برکت» هم عنوان کرد: خوشبختانه این واکسن تا کنون هیچ عارضه‌ای نداشته و نتیجه آن مطلوب بوده است، البته هنوز زمان به قدری کافی نگذشته است که بتوانیم این واکسن را کاملا مطلوب توصیف کنیم، اما تا این لحظه شرایط برای واکسن ایرانی کرونا خیلی خوب پیش رفته و به نظر می‌آید این واکسن هم موثر و هم بی‌خطر است.

معضل جهانی کمبود واکسن کرونا

محرز در بخش دیگری از صحبت هایش چند برابر بودن تقاضا برای دریافت واکسن کرونا نسبت به میزان تولید آن را معضلی جهانی دانست و عنوان کرد: مشکل اصلی واکسیسناسیون عمومی علیه کرونا در سطح جهان این است که تقاضا برای دریافت این واکسن بسیار بیشتر از میزان تولید است و بالتبع تا زمانی که بخش زیادی از مردم هر کشوری واکسینه نشوند، احتمال بروز پیک‌های بعدی کرونا در هر کشوری وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: کشور ترکیه نیز با توجه به این که تولیدکننده واکسن کرونا نیست و باید از کشورهای دیگر واکسن‌های مورد نیاز خود را تهیه کند، دچار مشکلات ناشی از کمبود جهانی واکسن با توجه به تقاضای زیاد آن شده است. ضمن این که اکنون کشورهای اروپایی هم در تامین این واکسن برای همه مردم خود درمانده اند، زیرا به طور مثال، همین واکسن آسترازنکا نیز که در اروپا تهیه می‌شود، با سرعت کمی وارد بازار می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که واکسیناسیون علیه کرونا در هر کشوری در سطح مطلوبی انجام نشود، پیک‌های جدید کرونا در آن کشور بروز پیدا خواهد کرد، مگر این که محدودیت‌های شدید کرونایی در کشورهای مختلف اعمال شود که البته این مسئله به اقتصاد کشورها ضربه می‌زند و بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند به مدت طولانی محدودیت‌های سختگیرانه را اعمال کند.

در مجموع نیز از صحبت‌های این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابه با کرونا این طور برمی‌اید که در سال ۱۴۰۰ با وجود این که همه ما امید داریم واکسیناسیون عمومی علیه کرونا هرچه زودتر در کشورمان آغاز شود، اما بازهم شاهد پیک‌های بعدی کرونا خواهیم بود.

البته مینو محرز معتقد است که اگر ایران واکسن کرونای داخلی یا خارجی را به اندازه کافی در اختیار داشته باشد، با توجه به تجربه واکسیناسیون عمومی سریع در ایران و امکانات مطلوب کشور در این زمینه، در صورت تامین هرچه سریع تر واکسن کرونا، با سرعت می‌توانیم عموم مردم کشور را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر