|
کدخبر: 155232

زلزله‌زدگان سی‌سخت: «نه کانکس داریم و نه چادر کافی»

سه روز از زلزله سی سخت می‌گذرد و بیش از دو هزار واحد مسکونی در این منطقه آسیب دیده است اما هنور زلزله‌زدگان از کمبود وسایل ضروری، امکانات بهداشتی، نبود چادر و کانکس در سرمای استخوان‌سوز این روزها می‌گویند.

جامعه  زلزله‌زدگان سی‌سخت: «نه کانکس داریم و نه چادر کافی»

خانه و زندگیشان را در چشم بر هم زدنی از دست دادند. برخی از وسایل خانه در هم شکسته و آسیب دیده در حیاط خانه و خیابان‌ها ریخته است و برخی نیز هنوز زیر آوار مانده. این آثار زلزله چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۹ سی سخت است. زلزله‌ای که ساعت ۲۲:۰۵ شهرستان دنا را لرزاند و اهالی آن منطقه را در سرمای استخوان‌سوز این روزهایش به خیابان‌ها راند. آوار زلزله در کنار کووید ۱۹ شرایط را برایشان سخت کرده است.

رد برف هنوز در گوشه و کنار خیابان‌های سی سخت دیده می‌شود. برخی از خانه‌ها تا صد درصد هم فرو ریخته است. آنطور هم که عبدالحمید پناهی، فرماندار دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «بیش از ۷۰ درصد منازل شهروندان آسیب دیده است.» یکی از زلزله‌زدگان می‌گوید: «سقف و دیوار روی سرمان خراب شده، چطور و با چه جرأتی با کودکم در این آوار بخوابیم؟چند خانواده با هم هستیم، چطور اینجا زندگی کنیم؟» اشاره می‌کند به سمت آوارهایی که تا همین چند روز پیش جای بازی کودکانشان بود.

زلزله فقط به خانه‌ها آسیب نرسانده بلکه در برخی از خیابان‌ها ماشین‌های در هم فرو رفته‌ای است که هنوز آوار روی سقفشان را برنداشته‌اند. ساختمان ادارات نیز خراب شده و آنها را به تعطیلی کشانده است.

چادر جوابگوی سرمای سی سخت نیست

سه روز از زلزله می‌گذرد اما اهالی آنجا از وضعیت رسیدگی ناراضی هستند. «چادرهای توزیع شده کم است و برای همه زلزله‌زدگان کفایت نمی‌کند.» «همین چادرها هم در این سرما جوابگو نیست.» «هنوز برای اسکان ما اقدامی نشده.» اینها تنها بخشی از گفته‌های زلزله‌زدگانی است که سرما جانشان را به لبشان رسانده. مشاهدات هم نشان از کمبود وسایل ضروری و امکانات بهداشتی در میان زلزله‌زدگان می‌دهد.

می‌گویند از رسیدگی دولت خبری نیست و صدا و سیما هم آنطور که باید خرابی‌های زلزله را پوشش نداده است. یکی از اهالی آنجا می‌گوید: «در زلزله سی سخت نه از سلبریتی‌ها خبری شد و نه آنطور که باید رسانه‌ها به بازتاب مشکلات زلزله‌زدگان پرداختند. تنهاییم و از کمک‌های همیشگی خیریه‌ها هم خبری نیست.»

اگرچه روز گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر از توزیع ۱۸۰۰ چادر میان زلزله‌زدگان خبر داد اما این تعداد جوابگوی نیاز مردم نیست. یکی از زلزله‌زدگان می‌گوید: «تمام خانه‌ها از بین رفته است. سه خانواده در یک خانه بودیم و توانستیم فقط یک چادر بگیریم.»

آنطور که می‌گویند کمک‌های دولتی بیشتر چادر و کمی مواد غذایی بوده است و هیچ کانکس و سایر اقلام ضروری به دست آنها نرسیده است. از سوی دیگر مردم نیز به دلیل همه‌گیری کرونا از اردوگاه استقبالی نکردند.

کمپین برای جمع آوری کانکس

یکی از داوطلبانی که برای کمک به مردم زلزله‌زده در منطقه حضور دارد می‌گوید: «نیاز به اقلام بهداشتی، وسایل گرم‌کننده و پتو داریم. سی سخت سردسیر است. مردم چادر ندارند و بیشتر آنها در ماشین‌ها و بیرون از خانه‌هایشان شب را سپری می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه «فقط همان شب اول ماسک و الکل برای مقابله با کرونا توزیع شد. بعد از آن مردم خودشان سعی کردند این موارد را تهیه کنند.» ادامه می‌دهد: «چادر برای سرمای سی سخت کمک چندانی نمی‌کند. کانکس هم تا به حال به دست مردم نرسیده است. کمپینی برای تهیه و جمع آوری کانکس در فضای مجازی راه انداختیم بلکه بتوانیم به اهالی اینجا کمکی کرده باشیم.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور از کمک بلاعوض ۲۰ میلیونی تومانی بهزیستی به خانواده مددجویان زلزله‌زده در کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دنا، سی‌سخت و سایر روستاهای این منطقه خبر داد. از سوی سایر سازمان‌های دولتی نیز وعده‌هایی برای کمک به زلزله‌زدگان داده شده اما آنها نگران این هستند که همان تجربه تلخ زلزله‌زدگان کرمانشاه برای آنها نیز تکرار شود و بعد از مدتی فراموش شوند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها