|
کدخبر: 147743

کرونا مسافر ویژه حمل‌ و نقل عمومی!

علیرغم اعمال محدودیت‌های شدید و رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط مردم، اما شلوغی وسایل حمل‌ونقل عمومی همچنان بر تنور کرونا می‌دمد.

جامعه کرونا مسافر ویژه حمل‌ و نقل عمومی!

حدودا یک ماه است که خوشبختانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش چشمگیری داشته و با توجه به گفته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه یک نفر فوت در روز هم ناراحت‌کننده است، این کاهش آمار که در چندروز اخیر به عدد زیر ۱۵۰ نفر در روز رسیده است و کابوس آمار فوت پانصد و چند نفر در روز تمام شده است، جای خوشحالی دارد، اما کاهش آمار پایان ماجرا نیست و تا پایان قطعی و صددرصدی کووید ۱۹ باید مراقب بود.

زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا در تهران: شرایط تهران کماکان شکننده است و نباید وضعیت را مطلوب و با ثبات بدانیم.

با توجه به اعمال محدودیت‌های جدی در شهر‌های مختلف و سخت‌گیری‌هایی که منجر به تبدیل وضعیت شهر‌های قرمز به نارنجی و شهر‌های نارجی به زرد و ایجاد شهر‌های آبی شده است، نباید کرونا برایمان عادی شود. به ویژه با توجه به صحبت‌هایی که اخیرا در مورد کرونای انگلیسی مطرح است، باید انتظار هر شرایطی را داشت و با رعایت اصول بهداشتی برای روز‌های در پیش رو آماده بود و به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها بسنده نکرد.

با توجه به احتمال بروز پیک‌های جدید ویروس باید تا اتمام کامل فرآیند کرونا و دریافت واکسن و درمان آن، همچنان مثل گذشته به رعایت اصول بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک و خودداری از رفت و آمد‌های غیرضروری و به ویژه بحث فاصله‌گذاری اجتماعی پرداخت. اما چگونه؟!

با توجه به سرعت گسترش همه گیری کرونا و همچنین اهمیت مسئله فاصله‌گذاری اجتماعی و از آن مهم‌تر، مسئله نیاز ضروری تردد مردم و استفاده آنها از حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو و بی‌آرتی، باید راهکاری اندیشید و مانند اعمال طرح کاهش ساعات کاری و کاهش یک سومی نیرو‌های کار، تدبیری برای کاهش تردد و تجمع در فضا‌های حمل‌ونقل عمومی هم در نظر گرفت.

اگر در چند ماه اخیر شما هم سر و کارتان با مترو و بی‌آرتی بوده، قطعا با صحنه‌های حیرت آور و نامتناسبی از تجمع عجیب و غریب و سرسام آور افراد و حتی ترافیک انسانی، به ویژه در خطوط یک و چهار مترو و همچنین بی‌آرتی ولیعصر به تجریش و بالعکس روبه رو شده اید، و این سوال برایتان پیش می‌آید که مگر در شرایط کرونایی نیستیم و مگر با توجه به گفته مسئولان، فاصله‌گذاری اجتماعی دارای اهمیت نیست، پس با این جمعیت آن هم با کمترین فاصله چه باید کرد؟

باید پذیرفت که کرونا در حمل‌ونقل عمومی جولان می‌‎دهد

زالی فرمانده ستاد مدیریت مقابله با کرونا گفت: نیازمند مشارکت همه مردم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا هستیم. این مشارکت درحال‌حاضر فقط و فقط با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شدنی است. اما نقش مسئولان در این موضوع مهم چه بود؟

حدودا یک ماه پیش بود که رئیس جمهور، طرح ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی در روز‌هایی کرونایی را مطرح کرد، اما با انتقادات شدیدی از سوی مسئولان مرتبط با حوزه حمل‌ونقل شهری مواجه شد و نتیجه مطلوبی نداشت.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو گفت: اجرای اجباری شدن ارائه کارت ملی در هنگام ورود به مترو به راحتی نخواهد بود چرا که مترو شرایط متفاوتی نسبت به هواپیما و قطار و اسنپ دارد.

از دیگر طرح‌های اجرا شده توسط دولت، می‌توان به طرح کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی و اصناف، اشاره کرد که بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، اصناف غیر ضروری تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت بودند و ارائه خدمات ناوگان عمومی به مسافران نیز تا ساعت ۲۰: ۳۰ مجاز بود که این امر بنا بر گفته مردم و مسئولان شهری موجب ازدحام جمعیت و شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در اتوبوس‌ها و قطار‌های مترو می‌شد و نتیجه مساعدی نداشت.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مورد این طرح خاطرنشان کرد: چنین تصمیمى باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دنبال دارد و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود و با نادیده گرفتن شرایط زندگی بسیاری از شهروندان، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل مواجه می‌کند.

محدودیت‌های اعمال شده، نقش موثری در کاهش آمار داشته است

با توجه به این مسئله که تا کنون مسئولان محدودیت‌های متنوع و مختلفی برای کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها انجام داده‌اند و همچنین مشارکت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیز به صورت چشمگیری انجام شده باز هم باید اقدامی جدید و مهم برای رفع تردد‌های بیشمار و شلوغی‌های غیرعادی و خطرناک مترو و بی‌آرتی در شرایط فعلی کرونا، انجام شود.

با توجه به این مسئله که از سال‌ها قبل و خیلی قبلتر از شیوع کرونا با شلوغی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو مواجه بوده‌ایم و همواره اعضای شورای شهر و سایر مسئولان مربوطه، مشکلات در راه‌اندازی خط ۶ مترو و کمبود بودجه و قطار و قطعات را به عنوان دلیل اصلی این ازدحام عنوان کردند، در روز‌هایی که هر فرد مبتلا به کووید ۱۹ میتواند ۷ نفر دیگر را هم مبتلا کند، اهمیت ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از پیش شده است و باید چاره‌ای اندیشید.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی در روز‌های پیکِ کرونا مظلوم واقع شده است و اگر می‌خواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود؛ مشروط به این است که بستر آن فراهم شود؛ متاسفانه رئیس‌جمهور علی رغم تعهدات و شعار‌ها عمل کرده است و به نوعی مدیریت شهری تنها مانده است.

با توجه به تمامی این مسائل انتظار می‌رود، مسئولان راه‌حلی فوری و کارآمد برای رهایی از این شرایط شلوغی و ازدحام که اصلی‌ترین دلیل افزایش آمار کروناست در نظر بگیرند تا بتوان جلوی افزایش آمار پیک‌های آینده و احتمالی کرونا را گرفت و حداقل یک نگرانی از نگرانی‌های بیشمار مردم کم کرد.

علاوه بر این، این روز‌ها که شاخص آلایندگی هوای تهران در خطرناک‌ترین حالت است، مسئولان از مردم توقع دارند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند غافل از آنکه نمی‌دانند، حتی اگر مردم از آلودگی هوا به مترو و اتوبوس پناه ببرند، از ترس ابتلا به کرونا در شلوغی بیش از حد وسایل حمل‌ونقل عمومی، به کجا باید بگریزند؟

آتش اپیدمی کرونا پشت در منتظر غفلت ماست

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با کمک طرح شهید سلیمانی در چند هفته اخیر شاهد اتفاقات خوبی در سطح کشور بوده‌ایم به طوری که در مرکز استان ایلام ۷ روز است که حتی یک مورد مرگ هم گزارش نشده است و ده استان دیگر هم داریم مثل بوشهر که در شهرهایشان، خوشبختانه روزانه حتی یک مورد فوتی هم ندارند. این آمار، نشان دهنده این است که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که به دنبال اوج گیری شدید اپیدمی در اواخر آبان ماه اعمال شد موفق به مهار این همه گیری شده است و تعداد روزانه فوتی‌ها که اول آذر ماه ۴۷۹ نفر فوتی داشتیم به رقم زیر ۱۲۰ مورد رسیده است و این مورد که در ابتدا ۱۰۸ شهر قرمز داشتیم که درحال‌حاضر به ۷ رسیده است، اما با توجه به تمام این آمار‌های امیدبخش نباید غفلت کرد و باید مراقب بود.

او ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در اپیدمی کووید ۱۹ نقش دارد، حمل‌ونقل عمومی و تجمعات و تراکم جمعیت است. پیامد هر بیماری تابع مواجهه است به ویژه در ویروس کرونا، که انتقال از طریق تعامل و تماس شخص به شخص است، باید در نخستین گام، مواجهه را کنترل کرد تا پیامد‌ها پایین بیایند. اپیدمی کووید ۱۹ یکی از معدود اپیدمی‌هایی است که به شدت تابع رفتار و شیوه زندگی انسان است و به همین دلیل علاوه بر سیاست گذاری‌های درستی که باید انجام شود، نیازمند مشارکت بازیگران اصلی این سیاست یعنی آحاد مردم، هستیم.

سوری گفت: مردم عزیز باید توجه داشته باشند از تجمع و ازدحام به شدت پرهیز کنند، متاسفانه علی رغم تغییر شرایط کاری مردم که به صورت دورکاری یا نیمه وقت درآمده است به جای اینکه افراد در خانه بمانند، بیشتر در خیابان‌ها حاضر میشوند و ما شاهد ترافیک‌های سنگین و ازدحام در وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم که علاوه بر بحث کرونا، باعث افزایش آلودگی هوا نیز می‌شود.

او گفت: علی رغم ممنوعیت تردد خودرو‌های فاقد پلاک بومی، به شهر‌های مختلف، این ممنوعیت برای افرادی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی رفت و آمد می‌کنند حادث نشده است و این نکته‌ای است که حتما باید در سیاست‌های کلان کشور به آن پرداخت.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا افزود: در طرح شهید سلیمانی مبنای ما بر این بوده که افرادی که مبتلا یا مشکوک به کرونا یا علامت دار هستند، را رصد و رهگیری کنیم و تردد این افراد به هرشکلی مثل کارت بانکی، کارت سوخت، کارت ملی، تلفن همراه و امثالهم کنترل شود تا حتی اجازه‌ی تردد درون شهری هم نداشته باشند. چون این وسایل حمل‌ونقل عمومی مدخل‌های اصلی در انتشار و انتقال اپیدمی است و باید توجه داشت در صورت اهمیت ندادن به این مسائل و رعایت نکردن مردم و با توجه به شکننده بودن شرایط کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها، باز هم به شرایط قبلی برمیگردیم.

سوری افزود: متاسفانه در کشور ما زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی ضعیف است و این ضعف، در کوتاه مدت حل شدنی نیست و مهم‌ترینن راهکاری که درحال‌حاضر وجود دارد، رعایت کردن پروتکل‌های بهشداتی توسط مردم و به ویژه اجتناب از تردد‌های برون شهری و حتی درون شهری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر