|
کدخبر: 143732

احتمال ورود کرونای انگلیسی به ایران چقدر است؟

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره احتمال ورود کرونای انگلیسی به کشور و اقدامات لازم در صورت ورود ویروس توضیح داد.

جامعه احتمال ورود کرونای انگلیسی به ایران چقدر است؟

حمید سوری عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره ویروس کرونای انگلیسی، اظهار کرد: جهش ویروس کرونا و ویروس های از این دست اتفاق غیر قابل انتظاری نیست و این ویروس بارها جهش پیدا کرده و خواهد کرد، باید توجه داشت که جهش اخیر روی سرعت گسترش بیماری تاثیر گذاشته است. با سرعت گسترش ویروس ملاحظات پیشگیرانه برای کنترل بیماری باید شدیدتر باشد و کشورها واکنش بسیار سریع نشان دهند، زیرا هرگونه تاخیر در تصمیم گیری و سهل انگاری موجب خواهد شد که ویروس وارد کشور شود که در این صورت کنترل اپیدمی بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

برای پیشگیری از ورود کرونای انگلیسی به ایران چه باید کرد؟

او با بیان اینکه کانون اصلی ویروس در انگلیس بوده و گزارش هایی از این جهش در آفریقای جنوبی مخابره شده است، گفت: با خبر شیوع ویروس کرونای انگلیسی کشورهای اتحادیه اروپا پروازها از و به انگلیس را متوقف کردند و کشور ما هم پروازها را متوقف کرد. باید توجه داشت که هواپیماها و پروازها ویروس را به ایران نمی آورند و انسان‌ها حامل ویروس هستند و می توانند ویروس انگلیسی را با پرواز مستقیم و غیر مستقیم به ایران بیاورند.

 سوری تاکید کرد: برای پیشگیری از انتشار چنین ویروسی در کشور نیازمند سرعت عمل بیشتر مسئولان و تصمیم گیری توسط ستاد ملی کرونا هستیم.

 عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در تهران اظهار کرد: محدودیت ها برای قرنطینه باید در کشور تشدید شوند و نباید منفی بودن تست کرونا فقط در نظر گرفته شود. لازم است تمام مسافران خارجی حاملان ویروس انگلیسی در نظر گرفته شده و تست شوند. همچنین باید تمام کسانی که در ۲ هفته گذشته سفر به انگلیس داشته اند مورد رصد و پایش قرار گیرند.

 اقدامات لازم در صورت ورود کرونای انگلیسی به ایران

سوری گفت: اگر مسافری از خارج کشور به ایران آمد و جزو موارد مشکوک نوع جهش یافته ویروس بود فرد باید در قرنطینه کامل باشد و تمام افراد در تماس با او تست شوند.

او با بیان اینکه برخی از جهش ها به دلیل نبود شرایط مناسب برای ادامه حیات ویروس منجر به از بین رفتن آن به طور خود به خود می شوند، گفت: مردم باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا اقدامات مراقبتی و محافظتی خود را بیشتر کنند.

سوری گفت: در حال حاضر رعایت دستورالعمل های بهداشتی مرم باید دقیق تر از گذشته انجام شود و افراد از ترددها غیر ضروری در سطح شهر و به خصوص مراکز شلوغ به طور جدی بپرهیزند.

سوری یادآوری کرد: مردم باید اقدامات حفاظتی مانند زدن ماسک و شستن دست ها با آب و صابون را دقیق تر از گذشته رعایت کنند تا از ابتلا به بیماری کرونا در امان باشند.

واکسن های کنونی بر کرونای انگلیسی موثر هستند؟

این اپیدمیولوژیست بیان کرد: افزون بر انگلیس مواردی از جهش جدید در کشورهای ایتالیا و آفریقای جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی کشور بریتانیا گزارش شده است اما به طور کلی این جهش ویروس جدید بوده و نیازمند مطالعه و تحقیقات بیشتری بر روی آن است.

او گفت: بر اساس پیش بینی های انجام گرفته احتمالاً واکسن های موجود بر روی جهش جدید ویروس کرونا اثر بخش هستند، اما اظهارنظر دقیق در این زمینه نیازمند مطالعه و تحقیق بیشتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر