|
کدخبر: 143463

منتظر واکسن آمریکایی کرونا باشیم؟

شواهدی موجود است که نشان می‌دهد باید منتظر رسیدن واکسن امریکایی کرونا به ایران باشیم. این درحالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو هم تلویحا این شواهد را تایید می‌کند.

جامعه منتظر واکسن آمریکایی کرونا باشیم؟

اما ایران تاکنون گفته برنامه‌ای برای خرید واکسن‌های امریکایی ندارد. مسئولان ستاد ملی کرونا با توجیهات مختلف مثل زنجیره سرد، چنین چیزی را رد کرده‌اند. اما شواهدی موجود است که نشان می‌دهد باید منتظر رسیدن واکسن امریکایی کرونا به ایران باشیم. این درحالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو هم تلویحا این شواهد را تایید می‌کند: «یادم نمی‌آید هیچ‌گاه درباره واکسن فایزر گفته باشیم نمی‌آید، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری در اولویت نبوده است. ولی برای زنجیره سرد انتقال واکسن شرکت سازنده تسهیلاتی ایجاد کرده است.»

جهانپور درباره خرید واکسن مُدرنا که گفته شده به زنجیره سرد ساده‌تری نیاز دارد هم می‌گوید: «مدرنا هم همین شرایط حمل‌ونقل و نگهداری را دارد. اما نسبت به فایزر در اولویت است.»

این نخستین چراغ سبز یکی از مسئولان وزارت بهداشت به خرید واکسن‌های امریکایی کرونا است. اگر این اظهار نظر را در کنار سخنان روز گذشته علی ربیعی درباره تلاش برای خرید واکسن کرونا حتی از مسیرهای با ریسک بالا بگذاریم، نشان می‌دهد ایران از انزوای واکسن کرونا خارج می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: «تاکنون هیچ مرز و کشور خاصی برای تهیه واکسن کرونا تعیین نکرده‌ایم. واکسنی که تاییدیه سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت را داشته باشید و در کشور مبدا استفاده شود در اولویت ما قرار دارد. این واکسن در هر جغرافیایی باشد، برای ما فرصت خرید است. اکنون هم هرکدام از واکسن‌ها نهایی شده باشد، هدف خرید ایران است.»

اما نکته اینجاست که تاکنون سازمان جهانی بهداشت هیچ واکسنی را تایید نکرده است که شروط ایران را داشته باشد. واکسن‌های کرونا فقط شرط آخر را دارند؛ استفاده در کشور تولیدکننده. هم فایزر، هم مدرنا، هم سینوواک و هم اسپوتنیک ۵ در امریکا، چین و روسیه تزریق عمومی داشته‌اند.

همین امروز روحانی، رئیس‌جمهوری درباره واکسن کرونا گفت: «در زمینه کرونا هیچ نگرانی برای تولید و تهیه واکسن نداریم، هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت درمان همه توان خود را به کار گرفتند و برنامه‌ریزی کردند هم واکسن از داخل و خارج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هم امیدواریم واکسن داخلی در ماه‌های آینده به تولید برسد.»

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر