|
کدخبر: 142423

نکته‌ای مهم درباره تشخیص کرونا در کودکان

محققان" دانشگاه منچستر" انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند بیماری " کووید-۱۹" در برخی موارد نادر می‌تواند سبب فلج کامل کودکان شود؛ چراکه ویروس کرونا می‌تواند طناب نخاعی را آلوده کند.

مطالعه اخیر پژوهشگران انگلیسی نشان داده در موارد بسیار نادر ویروس کرونا می‌تواند باعث فلج کودکان شود. در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه منچستر علائم عصبی و برخی علائم غیر معمول را در ۳۸ بیمار زیر ۱۸ سال مبتلا به کووید-۱۹ بررسی کردند.

پیش از این مشخص شده بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در بیماران بالغ باعث بروز مشکلات عصبی از جمله هذیان و سکته مغزی می‌شود اما تحقیقات علمی بسیار کمی در مورد پیامدهای عصبی کووید-۱۹ در کودکان انجام شده است.

در این مطالعه پژوهشگران در مجموع ۳۸ کودک مبتلا به ویروس کرونا که در هشت کشور مختلف در بیمارستان بستری شده بودند را ارزیابی کردند.

این گروه از بیماران پس از فراخوان جهانی "انجمن پرتوشناسی اعصاب اطفال امریکا" (American Society of Pediatric Neuroradiology) مبنی بر شناسایی "موارد غیرمعمول کووید-۱۹ در کودکان" شناسایی شدند.

از ۳۸ کودک مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعه، سیزده نفر از فرانسه، هشت نفر از انگلیس، پنج نفر از ایالات متحده، چهار نفر از برزیل، چهار نفر از آرژانتین، دو نفر از هند، یک نفر از پرو و یک نفر از عربستان سعودی بودند.

همه این بیماران پس از ظهور علائمی مانند تب و مشکلاتی در حرکات اندام و اختلال در عملکرد شناختی تحت اسکن ام.آر.آی قرار گرفتند.

هشت کودک هیچ علائم تنفسی مانند تنگی نفس یا سرفه که با بیماری کووید-۱۹ مرتبط است، نداشتند. چهار کودک مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعه پس از ابتلا به کووید-۱۹ به دلیل حساس و ضعیف شدن بدنشان و قرار گرفتن در معرض عفونت‌هایی مانند سل و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین در گذشتند و دو کودک دیگر نیز پس از آنکه ویروس به طناب نخاعی آنها رسید و سبب ایجاد التهاب در بدنشان شد، فلج شدند.

یکی از این کودکان نیز به فلج چهار اندام مبتلا شد و در تنفس نیز مشکل داشت، به همین دلیل تنفس آن از طریق تراکستومی که به دستگاه ونتیلاتور متصل بود، صورت می‌گرفت. نای‌بُری (Tracheostomy) که نای‌شِکافی (tracheostomy) هم نامیده می‌شود در پزشکی به یک عمل جراحی گفته می‌شود که طی آن نای در قسمت زیر گلو٬ برش داده می‌شود. تراکستومی به‌طور عمده برای ایجاد راه تنفسی بغیر از مجرای عادی آن(بینی و دهان) ایجاد می‌شود.تغذیه این کودک نیز توسط لوله گاستروستومی انجام می‌شد.

کودک دوم نیز مشکلاتی در تنفس داشت و به همین دلیل از طریق تراکستومی که به دستگاه ونتیلاتور متصل بود، نفس می‌کشید و برای تغذیه نیز پزشکان لوله‌ای در معده او گذاشته بودند.

آنها به وضعیتی به نام نوروپاتی اتونومیک (Dysautonomia) دچار شده بودند که این موضوع سبب عملکرد غیر منظم در ضربان قلب، فشار خون، تنفس، مثانه و تغییراتی در دما می‌شد. در نوروپاتی اتونومیک وقتی اعصاب متشکل از سیستم عصبی غیرارادی مجروح یا آسیب دیده باشد، عوارض شناخته شده‌ای رخ می‌دهد. سیستم عصبی غیرارادی مسئول کنترل ضربان قلب، فشار خون، گردش خون، عرق، هضم، واکنش جنسی، روده و مثانه تابع و پاسخ غیرارادی است. نوروپاتی اتونومیک ممکن است در بسیاری از ارگان‌های بدن تأثیر بگذارد. وقتی این مطالعه در مجله"The Lancet Child & Adolescent Health" منتشر شد، سی و دو نفر از این کودکان کاملا بهبود یافتند و شش نفر نیز در حال بهبودی بودند.

در تحقیقات قبلی ثابت شده بود که ویروس می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کرده و به اندام بدن حمله کند و از طریق بینی به مغز برسد. پروفسور "استاوروس استیواروس" (Stavros Stivaros) نویسنده این مطالعه گفت: با بررسی کودکانی که به کووید-۱۹ مبتلا بودند می‌توان دریافت که ظهور عوارض عصبی ناشی از این بیماری در کودکان امری بسیار نادر است. اما نکته مهم تشخیص بیماری کووید-۱۹ در کودکان است؛ چراکه برخی از کودکان علائم معمول مرتبط با کرونا که مشکلات تنفسی است را ندارند. باید بدانید که بیشتر کودکان مبتلا به بیماری عصبی ناشی از بیماری کووید-۱۹ وضعیتشان بعد از مدتی بهبود خواهد یافت، اما این را هم باید گفت ابتلا به بیماری عصبی ناشی از کروناویروس به ندرت در کودکانی که قبلاً سالم بوده‌اند اتفاق می‌افتد. تعداد کمی از این کودکان که قبلاً سالم بودند، به طور مستقیم از طریق کووید-۱۹ یا از افزایش حساسیت بدن آنها نسبت به سایر عفونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند و برخی از آنها نیز به دلیل تأخیر بدنشان در پاسخ به کووید-۱۹، دچار عوارض عصبی می‌شوند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر