|
کدخبر: 141499

کدام عضو از بدن ترمیم نمی‌شود؟

دندان‌ها عضو مهم و غیر قابل ترمیم بدن هستند. یعنی دندان اگر خراشیده شود، مانند پوست دیگر سلول‌ها خود را تکثیر و ترمیم نمی‌کنند.

جامعه کدام عضو از بدن ترمیم نمی‌شود؟

دندان‌ها به ما برای جویدن کمک می‌کنند که اولین مرحله‌ی هضم هستند. اگر به سلامت دندان‌های خود اهمیت ندهیم برای درمان آنها در خطر ویروس کرونا نیز هستیم. پیش از کرونا، اگر دندان‌تان خراب می‌شد تنها در زحمت رفتن به دندان‌پزشکی و پرداخت هزینه‌های نه چندان ارزان میفتادیم. حالا با وجود کرونا ویروس، وقتی برای درمان دندان‌ها به دندان‌پزشکی (چه مراکز خصوصی و چه عمومی) مراجعه می‌کنید در معرض ابتلا به این ویروس مهلک نیز هستید. بنابراین در ادامه با مراحل صحیح مراقبت از دندان‌ها آشنا می‌شویم که نیاز دندان‌پزشکی را در این روزهای اپیدمی به حداقل برسانیم.

۱. تغذیه سالم

ویتامین‌های دی، کلسیم و پتاسیم در تضمین سلامت استخوان‌های بدن از جمله دندان‌ها الزامی هستند. تغذیه‌ی ما نقش مهمی در تامین ویتامین‌های نامبرده دارد. بنابراین این مواد غذای باید در سبد غذایی روزانه ما باشند. همچنین بهتر است سعی کنیم از خوردن و نوشیدن مواد شیرین و قندی امتناع کنیم. بهتر است همراه با هماهنگ سازی سبد غذایی خود برای سلامت استخوان‌ها، ورزش را نیز شروع کنیم؛ زیرا با ورزش، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر جذب استخوان‌های بدن از جمله دندان‌ها می‌شوند. لطفا مراحل رسیدگی به دندان‌ها را (که در ادامه ذکر شده است) به ترتیب رعایت کنید. (روزی ۲ الی ۳ بار در روز)

۲. نخ دندان

خلال دندان و نخ دندان به منظور خارج کردن جسم خارجی مانند تکه‌های غذا، از میان دندان‌ها هستند. اگر دندان‌های شما از یکدیگر فاصله‌ای دارند که غذا میان آنها گیر نمی‌کنند نیازی به استفاده از این محصولات ندارید. مواد غذایی گیر کرده در بین دندان‌ها اکسید شده و علت بودی بد دهان هستند سپس به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌گردد. بهتر است اگر غذا بین دندان‌های شما گیر می‌کند با نخ دندان یا خلال دندان جسم خارجی را بیرون بیاورید.

۳. نوع مسواک مورد نیاز

بهترین نوع مسواک، مسواک‌های نرم (soft) هستند که به مرور زمان دندان‌ها را خراشیده و از بین نبرد. بهتر است از مسواک‌هایی استفاده کنید که برس لاتکس در اطراف آن به کار نرفته باشد؛ زیرا مواد لاتکس موجب پسروی لثه می‌شود. از خمیر دندانی استفاده کنید که قوی و خورنده دندان‌ها نباشد.

۴. محلول بعد از مسواک

می‌توانید برای مرحله‌ی پایانی تمیز کردن دندان‌ها، از محلول آب و نمک یا محلول‌های شست و شوی دهان استفاده کنید که شیرینی خمیر دندان بر دندان‌ها و لثه را باقی نگذارد و موجب سستی در لثه و خرابی دندان‌ها نشود. دقت کنید از محلول‌های شرکتیی استفاده کنید که شیرین نباشد و با درصد متناسب مصرف روزانه باشد.

منبع: برنا

ارسال نظر