|
کدخبر: 140479

شناسایی عوامل انتشار بوی نامطبوع تهران

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره عوامل انتشار بوی نامطبوع تهران توضیح داد.

جامعه شناسایی عوامل انتشار بوی نامطبوع تهران

 سعید احمری با تأکید بر اینکه شناسایی منابع آلاینده، وظیفه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: این اداره کل در راستای حل این معضل، پروژه‌ای برای شناسایی علل بوی نامطبوع تهران شامل بررسی کانون‌های انتشار بو تعریف کرده تا با انجام آزمایشات مد نظر، میزان گازهای آلاینده اندازه‌گیری شده و راهکارهای لازم احصاء و ارائه شوند.

وی گفت: از همان سال ۹۷، گزارش‌هایی در این زمینه تهیه شد که بر اساس آنها، گمانه‌زنی‌ها و سناریوهایی نیز پیش‌بینی شد و در سال ۹۸ که تعداد نقاط درگیر بیشتر شد، با همکاری نهادهای علمی و مراکز دانشگاهی، کاربرگ‌هایی برای شناسایی دقیق منشاء بو و بررسی آنها به لحاظ کمّی و کیفی، تدوین و نقشه‌های پراکنش انتشار بو، ترسیم شد.

احمری ادامه داد: بررسی‌های مذکور نشان داد که احتمال آلودگی گستره وسیع کلان‌شهر تهران توسط مجتمع آرادکوه بسیار کم است و یکی دیگر از نتایج حاصل شده، شرایط خاص آب و هوایی در زمان انتشار بو مانند وارونگی دما، رطوبت بالا و آلودگی هواست.

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در زمینه بوی نامطبوع اطراف فرودگاه حضرت امام (ره) و بررسی تأثیر مجتمع آرادکوه بر آن، یک کارگروه استانی با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول مستقیم به نمایندگی از دولت تشکیل شد و نتایج حاصل از مطالعات این کارگروه نشان داد که سهم شهرداری تهران در موضوع، حداکثر ۲۵ درصد است.

وی ادامه داد: احتمالاً عوامل مختلف دیگری نیز در انتشار بوی نامطبوع تهران مانند مسیر فاضلاب و آبهای سطحی که مسدود شده باشند یا با بارش و افزایش رواناب‌ها و در نتیجه، افزایش جریان زه‌آب و فاضلاب، شدت بو در این مسیرها بیشتر می‌شود، مؤثرند.

احمری در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران، اندازه‌گیری خاصی از میزان بو انجام می‌دهد؟ گفت: بو، یک مسأله نسبتاً جدید در دنیاست که ابزار سنجش آن شاید هنوز به طور مستقیم وجود نداشته باشد ولی امکان اندازه‌گیری گازهای آلاینده در هوا وجود دارد و به این منظور، شهرداری تهران از طریق سازمان مدیریت بحران سنسورهای مورد نیاز را خریداری کرد و هنگام انتشار بو در سال گذشته، چند بار به صورت آزمایشی، آلاینده‌ها اندازه‌گیری شد که انتشار گازها به میزانی که برای سلامت انسان خطرناک باشد، در زمان آزمایش مشاهده نشد.

وی رفع هرچه سریع‌تر این معضل، نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی با راهبری استانداری تهران و همکاری دستگاههای دیگر از جمله اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا از طریق نتایج بررسی‌های آن بتوان پاسخ مناسبی به مسئولان و شهروندان ارائه داد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر