|
کدخبر: 140379

مشکل اساسی در خرید واکسن کرونا چیست؟

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس گفت مشکل اساسی ما در خرید واکسن کرونا انتقال پول است که باید راه‌حل آن پیدا شود و انشاءالله تا ۴۵ روز دیگر این اتفاق می‌افتد. به نظر وی به زمان پایان دولت ترامپ که ۴۲ روز دیگر است اشاره دارد.

 نظام مافی همچنین اظهار کرد با انتخاب بایدن احتمالاً پول‌های بلوکه شده ایران به‌تدریج آزاد خواهد شد که می‌تواند در اختیار بانک مرکزی ایران در کانال مالی سوئیس باشد تا ایران بتواند غلات و داروهای مورد نیاز به خصوص واکسن کرونا را تهیه کند. FATF مانع آزاد شدن این پول‌ها نیست و بانک مرکزی حق دارد و می‌تواند هر طور که صلاح می‌داند از آن استفاده کند و FATF در این مورد بحثی ندارد.

تاثیر تحریم‌‌ها در بلوکه شدن پول‌های ایران بیشتر از FATF است. البته اگر به طور کامل تحریم‌ها برداشته شود باز هم مشکل لیست سیاه FATF وجود دارد اما FATF همیشه یک راه‌حل اقتصادی دارد. ما می‌توانیم FATF را قبول کنیم یا نکنیم اما تحریم‌ها یک طرفه هستند.

با شرایط فعلی که ترامپ ایجاد کرده احتمالاً در واردات واکسن کرونا به مشکل خواهیم خورد؛ اما به نظر نمی‌رسد این شرایط تداوم داشته باشد. یکی از حرکت‌های بشردوستانه‌ای که بایدن برای نشان دادن چراغ سبز مذاکرات می‌تواند انجام دهد رفع مشکل ایران برای واردات واکسن کرونا است. ولی در شرایط فعلی با تهدیدهای ترامپ که متوجه شرکت‌ها و بانک‌ها برای کار با ایران است، به نظر می‌رسد به مشکل بر می‌خوریم که البته این شرایط تا ۴۵ روز آینده رفع خواهد شد.

فکر می‌کنم تا وقتی که واکسن کرونا در دسترس کشورها قرار بگیرد، سازوکار مالی ایران نیز در این مورد باز خواهد شد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها