|
کدخبر: 138218

چرا زنان نمی‌توانند آتش‌نشان بشوند!

در اخبار اعلام شد که سازمان آتش نشانی تهران قصد دارد تا پایان آذر ماه ۱۶ نفر آتش نشان زن جذب کند.

این در حالی است که به گفته سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، فقط اجازه جذب ۱۶ آتش نشان زن صادر شده است و موضوع شرکت بانوان در عملیات‌های مختلف آتش نشانی و فرآیندی که باید از فیلتر‌های استخدام این سازمان طی کنند همچنان جای بحث دارد.

سید جلال مکی - سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران گفت: هنوز انتخابی صورت نگرفته است. باید در ابتدا کارگروهی در سازمان آتش نشانی تشکیل شود تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و در خصوص ویژگی‌های فیزیکی، سنی، آموزشی و... تحلیل و بررسی کنند و بعد از این موارد، در سایت، فراخوان استخدام بزنند و ادامه فرآیند جذب آتش نشانان زن طی شود.

جلال ملکی در رابطه با استخدام آتش نشانان زن اظهارکرد: اینکه گفته شده است از پایان آذر آتش نشانان زن به ناوگان امدادی آتش نشانی می‌پیوندند یک خبرسازی اشتباه بود. فقط به ما اجازه داده‌اند که ۱۶ نفر از خانم‌ها را استخدام کنیم، هنوز در خصوص شرایط این که چه زمانی استخدام شوند، فراخوان داده شود یا خیر چیزی اعلام نشده است. متاسفانه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این آتش نشانان استخدام و مشغول به کار شدند، در صورتی که ما فقط اجازه جذب ۱۶ نفر از بانوان را کسب کردیم. در این خصوص باید گروهی کارشناس در خصوص قد، سن، تحصیلات، نوع دوره‌های آموزشی وخدمت این افراد تشکیل شود و بعد از آن فرآیند کار ادامه یابد.

تعطیلی کرونایی مانع جذب زنان آتش نشان

ملکی یادآور شد: اکنون سازمان آتش نشانی در صورت ادامه نیافتن تعطیلی‌ها تا انتهای آذر ماه شرایط جذب ۱۶ آتش نشان زن را مشخص می‌کند و اگر تعطیلی‌ها ادامه یابد این روند ممکن است بیش از این نیز به تعویق بیوفتد. بنابراین شرایط استخدام بانوان آتش نشان تا انتهای آذر توسط کارگروهی تعیین خواهد شد، سپس فراخوان زده می‌شود و بدین ترتیب بر اساس آزمون، گزینش، حراست و آموزش یکسری دوره‌ها این افراد مشغول به فعالیت خواهند شد.

زنان آتش نشان چه مدرک تحصیلی باید داشته باشند؟

ظاهراً امسال در دوره جدید جذب آتش نشانان در خصوص میزان مدرک تحصیلی و سن نیز تغییراتی ایجاد شده است. ملکی درباره شرایط استخدام آتش نشانان زن گفت: " هنوز چیزی مشخص نیست، همچنین در خصوص جذب آتش نشان مرد نیز در دوره قبل اعلام شد که مدرک آزاد است، در حالی که در سال‌های قبل فقط افراد دارای مدرک دیپلم پذیرفته می‌شدند، ضمناً متقاضیان استخدام در دوره قبل تا ۲۵ سال مجاز به استخدام بودند و به دلیل بالا بردن ملاک مدرک، معیار سن به ۲۷ سال رسید. شرایط استخدامی دائماً در حال تغییر است، این مسئله برای خانم‌ها نیز قطعاً متفاوت است، مثلاً در آزمون‌ها و مواد آموزشی شان ممکن است تغییراتی رخ دهد."

راه طولانی تا ورود زنان به آتش نشانی تهران

با این اوضاف به نظر می‌رسد سازوکار استخدام زنان آتش نشان در سازمان آتش نشانی تهران نیازمند فرآیندی طولانی شود و به این راحتی‌ها این موضوع میسر نیست.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر