|
کدخبر: 135339

شایع ترین نوع دیابت کدام نوع است؟

پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت است و به دلیل صنعتی شدن ، کم تحرکی و مصرف فست فودها و غذاهای آماده روند رو به افزایش دارد.

جامعه شایع ترین نوع دیابت کدام نوع است؟

دکتر حبیبه سادات شاکری گفت: دیابت شیرین یا ملیتوس نوعی بیماری غیرواگیر و جزو شایع ترین بیماری ها بوده که با افزایش قند خون مشخص می شود و در واقع بدن قادر به تنظیم مقدار قند در خون نیست.

دکتر شاکری با بیان این که برخی از بیماری های ژنتیک نیز می تواند به دیابت تبدیل شود، گفت: علاوه بر دیابت نوع یک ، دو و بارداری ، دیابت ثانویه به بیماری های اندوکرین نظیر ثانویه به آکنومگالی، سندروم کوشینگ و ... وجود دارد.

وی با بیان این که پرکاری تیروئید (هایپرتیروئیدی) نیز می تواند باعث ایجاد دیابت شود، اظهار داشت: مصرف برخی داروها نیزنظیر گلوکوکورتیکوئیدها می تواند باعث بروز دیابت ثانویه شود که به ویژه در افرادی که بیماری روماتیسمی یا بدخیمی دارند و کورتون مصرف می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه مصرف درازمدت کورتون را در ایجاد دیابت موثر دانست و عنوان کرد: مصرف داروهایی نظیر دیازوکساید،اسید نیکوتینیک و ...نیز می تواند باعث افزایش قندخون شود.

وی توضیح داد: گاهی اوقات به دنبال ابتلا به عفونت های ویروسی نظیر سیتومگالوویروس یا سرخجه فرد می تواند به دیابت مبتلا شود .

وی به اهمیت و نحوه تشخیص دیابت اشاره و خاطرنشان کرد: قند طبیعی در افراد پس از ۸ ساعت ناشتایی کمتر از صد میلی گرم در دسی لیتر است و وقتی قند خون بیشتر یا مساوی ۱۲۶  میلی گرم در دسی لیتر باشد می تواند در تشخیص دیابت به ما کمک کند.

دکتر شاکری کنترل دو روز مجزا قند ناشتا را برای تشخیص دیابت ضروری تلقی کرد و گفت: بعد از تشخیص دیابت با گرفتن شرح حال و معاینه بالینی نوع آن را تشخیص می دهیم .

وی افزود: افراد دارای سابقه فامیلی دیابت نوع یک ، فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی، سابقه تخمدان پلی کیستیک ، افزایش چربی خون و ... بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند که باید حداقل سالی یک بار از نظر پیشرفت به سمت دیابت نوع دو غربالگری شوند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر