|
کدخبر: 133585

دردسری دیگر در کنار اپیدمی کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مراکز غیرمجاز ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و پزشکی در استان مرکزی دردسر دیگری را در کنار اپیدمی کرونا رقم زده‌اند.

دکتر بهمن صادقی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده استان مرکزی با اشاره به انجام فعالیت پزشکی در برخی مراکز فاقد مجوز و حتی دارای مجوز، تاکید کرد: در شرایط کنونی که دانشگاه علوم پزشکی اراک تمام تمرکز خود را بر مهار و کنترل بیماری کرونا قرار داده است، متاسفانه روزانه با شکایاتی مواجه‌ایم که نشان می‌دهد در مراکز غیر مجاز فعالیت‌های بهداشتی و پزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا با دو نوع مرکز روبه‌رو هستیم، مراکز فاقد مجوز که درصد بالایی نبوده و می‌توان با آنها برخورد ضابطه مندی تری داشت و مراجع نظارتی و قضایی می‌توانند به موضوع آنها راحت تر ورود کنند، البته به دلیل زیرزمینی و سیال بودن پیدا کردن این مراکز قدری دشوار بوده، اما پس از یافتن آنها برخورد قاطع تر، خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تکمیل کرد: در کنار این مراکز، مراکز دارای مجوز نیز وجود دارند که مطابق پروانه دریافت شده ارائه خدمت نمی‌کنند، مانند برخی سالن‌های آرایشی که به جای ارائه خدمات زیبایی و آرایشی، خدمات لیزر، تتو و تزریق ژل و... انجام می‌دهند؛ در مراکز پوست و زیبایی متخصص امر ارائه خدمت نمی‌کند، مراکز ماساژ درمانی که باید صرفاً ماساژ آرامبخش انجام دهند مداخله پزشکی می‌کنند و حتی برخی عطاری‌ها اقدام به ارائه خدمت پزشکی و تجویز دارو می‌کنند.

وی با اشاره به مراکز دندانسازی فاقد تخصص یا مراکز عینک‌سازی که اقدام به معاینه و تجویز عینک می‌کنند در حالی که صرفاً مجاز به فروش عینک آفتابی یا فریم عینک طبی هستند، گفت: فعالیت مراکز سولاریوم تحت هر شرایطی ممنوع است، اما در استان شاهد فعالیت این مرکز هستیم یا مراکز حرکات اصلاحی که از تربیت بدنی مجوز گرفته و اقدام به ارائه خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌کنند.

دکتر صادقی تصریح کرد: اگر هر ارگانی که مجاز به صدور مجوز فعالیت این مراکز است، خویش را هم راستا با این خدمات و خدمات پزشکی می‌بینند باید در قالب نشست‌های مشترک، دانشگاه علوم پزشکی را در جریان بگذارد، مسلماً اگر دانشگاه مجوزی صادر کند مسئول نظارت بر فعالیت‌ها هم خواهد بود، اما زمانی که از صدور این مجوزها هیچ اطلاعی نداریم، مسلماً در مباحث نظارتی هم نقشی نخواهیم داشت و فقط با شکایات از این مراکز روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه فرآیند صدور مجوز باید مدیریت شده باشد، گفت: حد و حدود فعالیت‌ها و نحوه برخورد با تخلفات باید مشخص باشد چراکه جرائم صادره اصلا بازدارنده نبوده، همچنین برنامه نظارتی و ارزیابی مستمر لازم است و در این راستا دانشگاه و معاونت درمان آماده نظارت‌های مشترک هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه معاونت درمان دانشگاه فاقد ضابط قضایی است، گفت: کارشناسان نظارتی معاونت برای شرایط خاصی تعریف شده‌اند به همین دلیل لازم است که برای این چنین اموری ضابط قضایی برای حوزه معاونت درمان در نظر گرفته شود، مجازات متخلفان روشن بیان شود و هماهنگی بیشتری بین ارگان‌های صادر‌کننده مجوز مانند اتاق اصناف و تربیت بدنی با دانشگاه علوم پزشکی شکل گیرد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر