|
کدخبر: 133075

عوارض سکته مغزی در بیماران کرونایی چگونه است؟

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، افرادی که پس از آلودگی به کووید-۱۹ به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، ناتوانی‌های بیشتری در آنها بروز می‌کند.

این مطالعه که با مشارکت پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» و «بیمارستان کالج دانشگاهی لندن» انجام شد، همچنین نشان داد میزان مرگ و میر بیماران سکته مغزی مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به سایر بیماران سکته مغزی، بیش از دو برابر است.

این پژوهشگران همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد افراد با نژاد آسیایی نسبت به سایر گروها در انگلیس بیشتر به سکته‌های مغزی ایسکمیک (سکته هایی هستند که بر اثر انسداد رگ‌های خونی تأمین‌کننده مغز ایجاد می‌شوند) مرتبط با کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.

دکتر «ریچارد پری» که هدایت پژوهشگران را در این مطالعه بر عهده داشت، گفت: مقایسه خصیصه‌ها و نتایج سکته‌های مغزی افراد مبتلا به کووید-۱۹ و افراد عاری از این بیماری، نشان می‌دهد تفاوت هایی میان این گروه‌ها وجود دارد بطوری که کووید-۱۹ بر بروز سکته مغزی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: برخی از این تفاوت‌ها به آنچه که سایر مطالعات در مورد کووید-۱۹ کشف کرده اند، از جمله اینکه کووید-۱۹ باعث چسبندگی بیشتر خون و لخته شدن آن می‌شود، مرتبط است.

یافته‌های مطالعات قبلی پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن همچنین نشان داده‌اند برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ علایم عصبی را تجربه می‌کنند و این عفونت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

زمانی که خون به بخشی از مغز نرسد یا کم برسد و بافت مغز، اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نکند، سکته رخ می‌دهد. در این حالت، سلول‌های مغز ظرف چند دقیقه می‌میرند. سکته وضعیتی اضطراری است که به درمان فوری نیاز دارد. اقدام زودهنگام آسیب مغزی و سایر مشکلات را کاهش می‌دهد.

علایم و نشانه‌های سکته مغزی

اختلال در گفتار و درک حرف‌های دیگران: ممکن است دچار گیجی، لکنت یا اختلال در درک حرف دیگران شوید.

فلجی یا بی‌حسی صورت، دست یا پا: ممکن است در صورت، دست یا پا دچار بی‌حسی، ضعف یا فلجی ناگهانی شوید.

اختلال بینایی در یک یا هر دو چشم: ممکن است ناگهان یک یا هردو چشم شما تیره یا تار شود یا دچار دوبینی شوید.

سردرد: سردرد شدید و ناگهانی همراه با استفراغ، گیجی یا تغییر هوشیاری می‌تواند از علایم سکته باشد.

مشکل راه رفتن: ممکن است تلوتلو بخورید و تعادلتان را از دست بدهید. همچنین ممکن است به طور ناگهانی دچار سرگیجه و از دست دادن هماهنگی شوید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها