|
کدخبر: 132444

چگونه شدت بیماری کرونا را کاهش دهیم؟

این ایده وجود دارد که دوز یا مقدار ویروسی که وارد بدن می‌شود، میزان بیماری فرد را مشخص می‌کند. معمولاً در مورد ویروس‌ها، هر چه میزان دوز بیشتر باشد، علائم زودتر بروز می‌کند و شدت بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس این ایده، متخصصین پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند به کاهش شدت کووید ۱۹ در زمان بیماری کمک کند.

تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که اصلی‌ترین مزیت استفاده از ماسک، محافظت و جلوگیری از بیمار کردن سایر افراد است. اما اکنون، با این وجود برخی از متخصصین گمان می‌کنند که استفاده از ماسک، ممکن است به نوعی از خود فرد هم مراقبت کند. به گفته آن‌ها، زدن ماسک می‌تواند مقدار ویروسی که به فرد می‌رسد را کاهش دهد، که به طور بالقوه موجب کاهش شدت بیماری، در صورت ابتلا به این عفونت، می‌شود.

این بدان معنا است که کووید۱۹ ممکن است بین سراسر جمعیت گسترش پیدا کند، سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد، بدون اینکه بر افراد تأثیر بدی بگذارد.

در حقیقت ممکن است استفاده از ماسک یکی از دلایلی باشد که موارد زیادی از بیماری خفیف و بدون علامت را مشاهده کرده‌ایم.

چگونه ماسک از سایر مردم محافظت می‌کند؟

اعتقاد بر این است که کرونا به وسیله قطرات حاوی ویروس، که هنگام صحبت کردن، سرفه یا تنفس آزاد می‌شوند، منتشر می‌گردد. اگر این قطرات بر دهان یا بینی فرد دیگر بنشینند یا از طریق هوا استنشاق شوند، می‌توانند آن شخص را آلوده و بیمار کنند. طبق گفته متخصصین میکروبیولوژی و ایمونولوژی، یک ماسک، مانع فیزیکی برای دریافت این قطرات است.

در واقع، ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند راه حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از قطرات را سد کنند.

ماسک‌های N۹۵ می‌توانند حتی بهتر عمل کنند و راه ورود ۹۵ درصد از ذرات بسیار کوچک، از جمله ویروس‌ها را مسدود کنند. ماسک‌ها این قطرات را قبل از رسیدن به افراد دیگر و آلوده ساختن آن‌ها، شکار می‌نمایند.

چگونه ماسک می‌تواند از خود فرد مراقبت کند؟

این ایده وجود دارد که دوز یا مقدار ویروسی که وارد بدن می‌شود، میزان بیماری فرد را مشخص می‌کند. معمولاً در مورد ویروس‌ها، هر چه میزان دوز بیشتر باشد، علائم زودتر بروز می‌کند و شدت بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس این ایده، متخصصین پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند به کاهش شدت کووید ۱۹ در زمان بیماری کمک کند.

اگر مقدار کمتری از قطرات تنفسی به فری که از ماسک استفاده می‌کند، برسد، بدان معنی است که دوز کمتری از ویروس را دریافت می‌کند. دوز پایین‌تر به این معنی است که حتی اگر فرد بیمار شود، ممکن است شدت بیماری زیاد نباشد. در مقالات شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این ایده واقعاً در مورد کروناویروس صادق است.

در مطالعه اخیر همسترها که به صورت شبیه‌سازی از ماسک استفاده می‌کردند، همسترهای ماسک دار، کمتر دچار کووید ۱۹ شدند. آنها همچنین به نوع خفیف‌تر بیماری مبتلا گشتند.

به علاوه، شواهد اپیدمیولوژیک، در محیط‌هایی مانند کشتی‌های تفریحی و کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی نرخ بالای آلودگی بدون علامت را، پس از اعمال حکم استفاده از ماسک، نشان داده است.

همچنین مقاله‌ای نشان داد استفاده از ماسک به صورت عمومی، در موقعیت‌هایی مانند بیمارستان‌ها منجر به عفونت بدون علامت می‌شود. طبق این مطالعه، بسیاری از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تست آنتی‌بادی کووید ۱۹ مثبت داشتند، اگرچه خودشان از آلوده بودن اطلاعی نداشتند.

بسیاری از کشورهایی که استفاده از ماسک در آنها به صورت همگانی بود، در پایین نگه‌داشتن میزان موارد بیماری شدید و مرگ و میر، عملکرد بهتری داشتند.

در حالی که در انتظار رسیدن واکسن هستیم، استفاده از ماسک چگونه به ما کمک می‌کند؟

استفاده گسترده جمعیت از ماسک می‌تواند نقش مهمی در عبور از بیماری همه‌گیر داشته باشد. ماسک‌ها میزان انتقال را کاهش می‌دهند و در صورت ابتلای افراد، می‌توانند از شدت بیماری بکاهند. استراتژی استفاده همگانی از ماسک، می‌تواند شرایط را برای ادامه کار و آموزش به صورت حضوری، فراهم کند. به پیشنهاد متخصصین، به جای تعطیلی همه امور در زمان افزایش شمار مبتلایان جدید، ممکن است بهترین طرح، نظارت بر افزایش موارد شدید، بستری و مرگ و میر قبل از اعمال محدودیت‌ها باشد.

در گزارشی که در مجله پزشکی عمومی داخلی در ۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد، تیم پزشکی اشاره کردند که عفونت‌های بدون علامت می‌توانند برای عموم مردم مفید باشند.

قرار گرفتن جامعه در معرض SARS-CoV-۲، ویروس عامل کووید ۱۹، بدون عواقب غیر قابل قبول بیماری شدید، با استفاده همگانی از ماسک می‌تواند منجر به ایمنی بیشتر در سطح جامعه و انتشار آهسته‌تر در طی دوران انتظار برای واکسن شود.

استفاده از ماسک نه تنها از اطرافیان ما محافظت می‌کند، بلکه ممکن است از خود ما نیز مراقبت کند.

مشخص شده است که دوز ویروسی پایین‌تر، با کاهش شدت بیماری همراه است.

ماسک می‌تواند دوز ویروسی که به ما می‌رسد را کاهش دهد و در نتیجه اگر ما دچار عفونت کووید ۱۹ شویم، علائم خفیف یا بیماری بدون علامت را تجربه کنیم.

در حالی که در انتظار رسیدن واکسن هستیم، استفاده همگانی از ماسک می‌تواند نقش حیاتی را ایفا کند. ماسک می‌تواند انتقال را کاهش دهد و از شدت بیماری و فشار جامعه بکاهد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها