|
کدخبر: 125526

مشاغلی که بیشتر در معرض خطر کرونا هستند

درماه هایی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، برخی افراد تلاش کردند در خانه بمانند و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند اما در این میان بودند افرادی که بنا بر حرفه‌ای که دارند، سلامت و جان دیگران را به جان خودشان ترجیح داده و به خدمت رسانی مشغول بودند.

آتش نشان‌ها و نیروهای اورژانس از زحمت کشان این جامعه هستند که نمی‌توان خدمات آنها را در دوران کرونا نادیده گرفت. در ابتلا به کرونا، تفاوتی میان یک فرد عادی و یک آتش نشان یا نیروی اورژانس وجود ندارد و همه افراد در معرض خطر ابتلا هستند. اما اگر شما به عنوان یک آتش نشان یا نیروی اورژانس مشغول فعالیت هستید، به دلیل ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی که ممکن است در عملیات‌ها با دیگران داشته باشید، حتما با توجه به بعضی نکات از سلامت خود و دیگران محافظت کنید.

مراقب باشید اگر بیمار شده‌اید از حضور در محل کار جدا خودداری کنید. چنانچه علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارید تا بهبود کامل علائم در قرنطینه بمانید. اگر هنگام کار و انجام وظیفه، بدون رعایت اصول ایمنی و مراقبتی با بیمار مشکوک به کرونا یا فردی که کرونای او تأیید شده در ارتباط بوده اید، حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر تا اطمینان کامل از ابتلا به کووید- ۱۹ مجاز به کار کردن هستید، حتما موقع حضور در محل کار و عملیات از ماسک استفاده کرده و حتی تا ۱۴ روز پس از مواجهه با بیمار مبتلا به کرونا حتما علائم احتمالی و تب را کنترل کنید. در طول عملیات‌ها و در ارتباط با بیماران مشکوک به کرونا از ماسک و دستکش استفاده کنید.

تا حد امکان از ماسک‌های تنفسی استفاده کنید در غیر این صورت، ماسک‌های معمولی را فراموش نکنید. دستگاه تنفسی N۹۵ سطح حفاظتی بالایی را برای شما ایجاد می‌کند و شما می‌توانید در طول کار آن را جایگزین ماسک معمولی کنید. سعی کنید موقع استفاده از دستگاه تنفسی N۹۵ ریش هایتان را بتراشید تا ماسک به خوبی روی صورتتان قرار گیرد و هوا از اطراف آن به بیرون نشت نکند.

برای مواقع ضروری حتما دستکش یک بار مصرف همراه داشته باشید. در صورت امکان علاوه بر ماسک، عینک‌های محافظ چشمی یا شیلدهای صورت روی صورت قرار دهید مگر این که در طول عملیات از دستگاه تنفسی کامل روی صورتتان استفاده کرده باشید. اگر به عنوان نیروی اورژانس فعالیت می‌کنید، لباس‌های یکسره یا گان بهترین گزینه موقع کار هستند.

پیش از اعزام به عملیات و در اول شیفت، خودرو را نسبت به وجود تجهیزات ایمنی لازم در کنترل کنید و چنانچه لباس، دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کنند تمام شده، حتما آنها را شارژ کنید. اگر هنگام کار، لباس، دستکش یا ماسکتان آلوده شد، حتما در نخستین فرصت آنها را تعویض کرده و تجهیزات ایمنی جدیدی را جایگزین کنید. هرگز بدون استفاده از این وسایل کار نکنید و خودتان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار ندهید.

در مواجهه با مصدومان حادثه‌ای که در آن حضور پیدا می‌کنید، در صورتی که بیماران ماسک ندارند و امکان استفاده از ماسک در آنها وجود دارد، برایشان ماسک بگذارید تا از انتقال احتمالی ویروس جلوگیری کرده باشید.

در خودروهای اورژانس، بعد از هر عملیات، سطوح داخلی را که احتمال آلوده شدن دارند مانند دستگیره ها، رادیو و بی‌سیم و دستگاه آلات نجات که داخل وسیله نقلیه هستند، به خوبی ضدعفونی کنید. علاوه بر این، لباس‌های فرم و ایمنی شخصی را هم تا حد امکان ضدعفونی کنید.

در طول عملیات‌ها از مواد ضدعفونی‌کننده دست بالاتر از ۶۰ درصد الکل استفاده کنید و بلافاصله بعد از رسیدن به محل مناسب، دست‌ها را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و در این بازه زمانی از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان جدا خودداری کنید. بعد از هر بار تماس با مصدوم یا افراد حاضر در حادثه، در صورت امکان دست هایتان را ضدعفونی کنید و در پایان هم دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

به عنوان نیروهای اورژانس حتما در تمام عملیات‌ها از دستکش لاتکس استفاده کنید تا از تماس مستقیم با مصدوم خودداری کرده باشید.

نیروهای آتش نشان هم معمولا در طول عملیات دستکش‌های مخصوص به‌دست دارند اما در مواقعی که برای رسیدگی به وضعیت مصدوم اقدام می‌کنید، حتما از دستکش لاتکس استفاده کنید و بدون دستکش کاری انجام ندهید و در طول کار و جز در مواقع اضطراری، ماسکتان را از دهان خارج نکنید.

با توجه به وظیفه‌ای که نیروهای آتش نشان و اورژانس در قبال خدمت رسانی و ایمنی دارند، شاید رعایت تمام اصول ایمنی مانند رعایت فاصله اجتماعی امکان‌پذیر نباشد، اما طبق توصیه سازمان‌های جهانی، تا حد امکان و تا زمانی که به حضور شما در نزدیک مصدومان احتمالی و بیماران نیاز نیست، حداقل فاصله ۲ متری را با دیگران حفظ کنید تا از این طریق بتوان سلامت نیروهای امدادی را تا حد امکان حفظ کرد.

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر