|
کدخبر: 119212

اقتصاد چین کرونا را پشت سر گذاشت

هر چند در هفته‌های ابتدایی آغاز شیوع کرونا در چین به نظر می‌رسید اقتصاد این کشور با بحرانی جدی مواجه شود اکنون به نظر می‌رسد چین توانسته بخش عمده‌ای نگرانی‌های خود در رابطه با کرونا را برطرف کند.

جامعه اقتصاد چین کرونا را پشت سر گذاشت

با شیوع ویروس جدید کرونا در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی در چین، جهان تجربه‌ای عجیب و منحصر به فرد را آغاز کرد. همانطور که دولت چین در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا، تصمیم گرفت مقررات سخت آمد و شد را در شهر ووهان به عنوان اصلی‌ترین محل شیوع ویروس به کار ببندد، با رسیدن کرونا به سایر کشورها نیز بسیاری از دولت‌ها تصمیم گرفتند، سیاست‌هایی مشابه را در زمینه قرنطینه شهرهایشان به کار ببندند.

مسدود شدن مرزها، توقف رفت و آمد مسافران، کاهش تقاضا برای بسیاری از کالاهای اقتصادی و شوک وارد آمده به بازارهایی مانند نفت، تنها بخشی از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بود که اقتصاد تمامی کشورهای جهان را به خود درگیر کرد.

با گذشت بیش از شش ماه از آغاز همه گیری جهانی کرونا، بررسی آمارهای جدید نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای جهان هنوز با تبعات اقتصادی این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند و حداقل در کوتاه مدت به نظر می‌رسد بسیاری از این کشورها راه از بین بردن اثرات این ویروس را ندارند.

جدیدترین بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران، نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته، چین که به عنوان نخستین کشور با این ویروس درگیر شد، توانسته بخشی از خسارت‌ها وارده آمده به اقتصاد خود را جبران کند و بار دیگر به حرکت خود در نمودارهای پیش از کرونا نزدیک شود. چین پس از افتی فاحش در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ حالا به نزدیک‌ترین حالت خود از نظر اقتصادی به شرایط و روزهای پیش از شیوع کرونا رسیده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد کشورهای نوظهور بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند. هرچند این کشورها نیز حرکت خود را به سمت بازگشت به روزهای پیش از شیوع کرونا آغاز کرده‌اند اما بررسی روند حرکتی آنها در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازگشت کند شده و به سختی ادامه دارد.

در رابطه با کشورهای پیشرفته نیز بررسی نمودارها حاکی از آن است که هرچند میزان فشار وارد شده به اقتصاد آنها پس از شیوع کرونا، مانند اقتصاد کشورهای نوظهور بوده اما روند بازگشت آنها به حالت عادی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود، هرچند این کشورها نیز هنوز راه طولانی تا رسیدن به شرایط خود پیش از شیوع کرونا دارند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر