|
کدخبر: 99774

افزایش مبادلات تجاری ایران و اروپا + جزییات

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در دو ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۲۴ میلیون یورو بوده که از این مقدار، حدود ۱۷۵ میلیون یورو مربوط به صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا و ۶۴۹ میلیون یورو مربوط به واردات کالایی ایران از آن اتحادیه بوده است.

تجارت افزایش مبادلات تجاری ایران و اروپا + جزییات

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا(۲۷ کشور) در دو ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۲۴ میلیون یورو بوده که از این مقدار، حدود ۱۷۵ میلیون یورو مربوط به صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا و ۶۴۹ میلیون یورو مربوط به واردات کالایی ایران از آن اتحادیه بوده است.

بر اساس آمارهای منتشره از سوی یورو استات حجم صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این ۲ ماه نسبت به ۲ ماه نخست ۲۰۱۹ حدود ۵۲ درصد افزایش داشته و در مقابل ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز رشد ۷ درصدی داشته است. این آمار گویای آن است که تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در این مدت با بهبود ۱۷.۵ میلیون یورویی به حدود منفی ۴۷۳ میلیون یورو بالغ شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل افزایش ارزش صادرات و واردات کالایی ایران به اتحادیه اروپا در ۲ ماه نخست ۲۰۲۰، رشد ارزش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط و افزایش واردات مواد غذایی و حیوانات زنده از اتحادیه اروپا بوده است. در این میان افزایش صادرات به هلند و افزایش واردات از آلمان عامل اصلی افزایش تجارت ایران و اتحادیه اروپا بوده است.

بررسی صادرات و واردات ایران با اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته نشان می‌دهد مجموع صادرات کالایی ایران به این اتحادیه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ نسبت به سال‌های پیش از آن کاهش داشته اما این کاهش در ۲۰۱۹ بیشتر بوده چراکه مقدار آن در ۲۰۱۸ میلادی ۷ درصد اما در ۲۰۱۹ بالغ بر ۹۳ درصد کاهش داشته است.

این رویه برای واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز روی داده به ‌طوریکه واردات کالایی ایران از ۲۷ کشور این اتحادیه در ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷ با حدود ۱۸ درصد و در ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ با حدود ۴۹ درصد کاهش همراه بوده است. سیر این کاهش از نوامبر ۲۰۱۸ شدیدتر شده تا آنجا که صادرات ایران به اتحادیه اروپا و واردات از آن به ترتیب کاهش ۶۲ و ۵۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ و پس از آن دارد.

بنا بر این گزارش همچنان فرآورده‌های نفت، پتروشیمی و معدن عامل افزایش صادرات ایران به اروپا بوده و صادرات گروه سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط با آن، مشارکت حدود ۳۰ واحد درصدی و صادرات مواد شیمیایی و دیگر محصولات مرتبط با آن نیز مشارکت حدود ۵ واحد درصدی در رشد این صادرات داشته‌اند.

 

 

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها