|
کدخبر: 99266

جادوگر صادرات فولاد کیست؟

وبسایت‌های خبری و تحلیلی خارجی به شرکت فولاد سازی ایرانی لقب جادوگر صادرات فولاد ایران را داده‌اند

شهر خبر  جادوگر صادرات فولاد کیست؟

پس از اینکه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد با کنترل نسبی شیوع کرونا متوقف شد، قیمت به‌تدریج از میانه ماه آوریل رو به افزایش گذاشت و بیلت از کف ۳۲۰ دلار تن فوب در سی‌ای اس در هفته اخیر به ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار/تن فوب رسید. اسلب هم با کمی تاخیر همین روند را در پیش گرفته است. بیشتر این تقاضا از چین نشات گرفته و فعلا بازار خوبی برای صادرات محصولات نیمه نهایی محسوب می‌شود. در عین حال، معاملاتی از مبدا ایران نیز در این بازار به گوش می‌رسد، اما قیمت‌های شنیده شده در بازار چین ابهاماتی را در قیاس با اطلاعات منتشر شده داخلی متبادر می‌سازد.

محصولات نیمه نهایی ایران به دلیل ریسک‌های موجود مانند تحریم و هزینه‌های آن برای خریداران، معمولا بین ۵ تا ۱۰ دلار زیر قیمت فروشندگان سی‌ای اس پیشنهاد می‌شود. طبق آخرین اخبار توسط پایگاه‌های خبری و اطلاعات منابع پلنر در چین، بیلت ایران بین ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار/تن سی اف آر و اسلب ایران در حدود ۳۵۰ تا ۳۵۵ دلار/تن سی اف آر خریداری شده است که با معاملات منطقه سی‌ای اس برای بیلت بین ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار/تن سی اف آر همخوانی دارد.

این در حالی است که آخرین قیمت اعلامی از سوی یکی از فولادسازان بزرگ برای فروش صادراتی بیلت حوالی ۳۵۰ دلار/تن فوب بوده است که نه با منابع بازار و نه با قیمتهای سایر تولیدکنندگان سنخیتی ندارد. در بهترین حالت، با فرض ۲۰ دلار هزینه حمل (از بندر عباس)، ۳ تا ۵ دلار هزینه‌های بندری و انتقال پول و بین ۵ تا ۱۰ دلار سود خریدار، به عدد ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار/تن سی اف آر می‌رسیم که نه تنها از قیمت‌های منطقه سی‌ای اس پایین تر نیست، بلکه ۱۰ تا ۱۵ دلار هم بالاتر می‌باشد.

مطمئنا همه خریداران انتظار سوددهی از تجارت خود دارند و کشتی‌ها نیز حاضر به گرفتن کرایه کمتر برای حمل محصولات از مبدا ایران نیستند. از این رو، معمای عدم انطباق قیمت‌های اعلامی از سوی بنچ مارک فولاد ایران در بازار صادرات با قیمت‌های ثبت شده در بازار مجهول مانده است.

اما آنچه ممکن است قیمت‌های اعلامی این فروشنده را با واقعیات بازار منطبق سازد، این است که این شرکت آنالیزهایی را به مشتری خود پیشنهاد می‌دهد که نسبت به سایر گریدها پرمیوم بالاتری دارند، لذا قیمت توافق شده برای محصولی با آنالیز خاص است. دوم اینکه، تناژ فروش برای قیمت اعلام شده تناز کمی است و برای بازار مصرفی غیر از شرق آسیا خریداری شده است. داشتن اسکله اختصاصی نیز بهاین فولادساز اجازه می‌دهد بخشی از هزینه‌های خریدار در بندر را کاور نموده و از این طریق قیمت جبران قیمت بالاتر را نماید. در غیر از این موارد علم اقتصاد از درک توجیه اقتصادی چنین معاملاتی عاجز است. به همین دلیل، وبسایت‌های خبری و تحلیلی خارجی به این فولادساز ایرانی لقب جادوگر صادرات فولاد ایران را داده‌اند.

گاها دیده شده که تولیدکنندگان دیگر با استناد به قیمت‌های اعلامی فروش این شرکت، از پذیرش قیمت‌های واقعی بازار خودداری نموده و فرصت فروش مناسب را از دست داده‌اند. در همین حین، شرکت بنچ‌ مارک با علم به قیمت‌های واقعی که قابلیت عملیاتی شدن در بازار را دارند، تمام تولید خود در دو تا سه ماه آتی را پیش فروش نموده و از این حیث خود را در حاشیه امن قرار داده است. سایر فولادسازان اما در حالی که شرکت لیدر تخصیص سه ماه آینده را پیشنهاد می‌دهد، همچنان برای ماه آتی تخصیص دارند و در فروش خود به امید قیمتهای القا شده ناکام مانده اند

متاسفانه در این شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه و بحران احتمالی وقوع رکود اقتصادی، همچنان نگاه جزیره‌ای در میان شرکت‌های فولادی کشور حکمفرمایی می‌کند. فقدان یک نهاد تصمیم گیری واحد با بهره گیری از خرد جمعی کلیه فولادسازان باعث شده تا سود و فروش تنها نصیب بخش معینی از بازار شده و سایرین از این قافله عقب بمانند. شایسته است که شفافیت کافی در میان فولادسازان در خصوص جزییات فروش‌های فولادسازان وجود داشته باشد تا همگی بر اساس واقعیت‌های بازار بتوانند تصمیم‌ موثر و بجا گرفته تا در زمان مناسب بر اساس واقعیت‌های بازار فروش‌های خود را انجام دهند.

 

منبع: معدن ۲۴

ارسال نظر